حجت الاسلام والمسلمین شهید محمد تقی قویدل؛

آشنایی با شهید شاخص قشر روحانی در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی

وی که عاشق دیدار دوست بود، با شروع جنگ تحمیلی، وظیفه خود را برای کمک به اسلام و لبیک گوئی به حسین زمان، به نحو أحسن انجام داد.
کد خبر: ۵۵۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰ - 06November 2013

آشنایی با شهید شاخص قشر روحانی در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی

خبرگزاری دفاع مقدس: شهید محمدتقی قویدل در شهر تبریز در یک خانواده مذهبی قدم به حیات گذاشت، تحصیلات ابتدائی را با مشکلات مالی و همراه با کار روزانه به اتمام رساند و وارد دوره راهنمائی گردید.


زندگی نامه

خانواده او که از ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بودند علاقه شدیدی داشتند که فرزندی روحانی تقدیم جامعه نمایند. او نیز که عشق و علاقه خواصی به فراگیری علوم و معارف اسلامی از خود نشان می داد سر انجام در اوج خفقان و مبارزه رژیم طاغوت بر علیه اسلام روحانیت وارد حوزه علمیه ولی عصر(عج) تبریز شد و پس از سپری نمودن علوم مقدماتی جهت کسب مراتب بالای علمی به حوزه علمیه قم عزیمت نمود و در مدت کوتاهی تا حد پایان سطح در فقه و اصول پیش رفت.
 
فعالیتهای سیاسی
 
در زمان اوج قدرت رژیم ستم شاهی، فعالیتهای سیاسی و مبارزاتی خود را در قالب امور فرهنگی آغاز نمود. در سال 1355، بعد از تغییر تاریخ هجری به تاریخ شاهنشاهی از طرف رژیم حاکم، ماهنامه ای به نام "نور اسلام" را چاپ کرد و نیز برای آگاهی قشر جوان و نوجوان، اقدام به تشکیل کتابخانه سیار نمود و جلسات ویژه ای برای جوانان تشکیل می داد و نیازهای روزمره آنها را به احکام اسلام و عقاید مذهب تشیع بر آورده می ساخت.
 
با شروع نهضت امام خمینی(ره) وارد گود مبارزه سیاسی شد و در ادامه مبارزاتش بر علیه نظام طاغوتی، در سال 1357 از طرف ساواک دستگیر شد.
 
بعد از انقلاب
 
در سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی، برنامه های فرهنگی و تربیتی و ورزشی را به مرحله اجرا در آورد و صدها نفر از جوانان و نوجوانان در کلاسهای درس او حاضر شدند.
 
او که عاشق دیدار دوست بود، با شروع جنگ تحمیلی، وظیفه خود را برای کمک به اسلام ولبیک گوئی به حسین زمان، به نحو أحسن انجام داد.
 
در عمر کوتاهش 20 مرتبه در جبهه ها حاضر شد و در 10 عملیات به عنوان رزمنده در کنار مجاهدین اسلام به نبرد با دشمن بعثی صهیونیستی پرداخت.
 
قبل از عملیات والفجر 8، طرح راهیان کربلا را در حوزه علمیه قم مطرح نموده و به مرحله اجرا گذاشت. به همراه 362 نفر از روحانیون متعهد در قالب همین طرح عازم جبهه شد. در عملیات والفجر 8، علی رغم مخالفت مسئولین با حضور ایشان در خط مقدم به علت نیاز در پشت جبهه ، با اصرار و ابرام و پافشاری خود در این عملیات شرکت نموده و به خیل عظیم شهدای روحانی پیوست و به آرزوی دیرین و نهائی خود که لقاء حضرت دوست بود، نائل آمد.
 
برگزیده ای از وصیت نامه شهید قویدل
 
همه در فراق تو می سوزند و دوستان و عاشقانت، در دیدارت! مرا دوست و عاشقت قرار ده! تا در راه و رضای تو بسوزم. آخر ، بودنم که مفید نبود، لااقل سوختنم محیط اندکی را روشن گرداند.     
خدایا! سبحانا!
هوشیارم ، دیوانه ام کن ، دیوانه درگاهت. بیگانه ام ، آشنایم ساز.
 
خدایا! بارکریما!
اگر در زندگی کوتاهم ، خام بودم ، پخته ام کن و اگر پخته ام ، در رضای خودت مرا بسوزان.
در قتلگاه عشق ، قطعه قطعه کن ، که کشته راه و رضای تو ، به کشتن شاد است ، و سوخته لقای درگاهت ، به سوختن خشنود است. همچون اباعبدالله الحسین(ع) که در قتلگاه عشق فرمودند:
الهی رضاً بقَضائک و تَسلیماً لِامرِکَ.
 
"شما ای امت اسلام!"
سخن شهید این است: "دل را روانه کوی خدا کرده ام مبارکباد. گر جان هم در این کوی محبت برود. خوشحالم" پس شما هم در پشت جبهه دل را روانه کوی خدا و اهل بیت(ع) کنید و دلتان را با معشوق های مختلف، پاره پاره نکنید. ما هرچه داریم از اهل بیت(ع)، و دعا و نماز داریم. لذا نمازهای جمعه و جماعت را با شکوه تر کنید. عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) را گرم نگه دارید. درد گرفتاریها، به اهل بیت (سلام الله علیهم) توسل کنید.
 
همه دوستان طلبه ای که در رشته کودکان و نوجوانان کار کرده اند ، کوشا باشند و راه را ادامه دهند که بهترین تبلیغ ، تبلیغ برای کودکان و نوجوانان است چرا که روح آنان آماده پذیرش است.
 
شهید قویدل در یک نگاه
 
نام: محمد تقی            نام خانوادگی: قویدل
ش ش: 64738         ت ت: 1339 
محل تولد: تبریز         نام پدر: اسماعیل
وضیعت تاهل: متاهل
تعداد فرزندان: دو فرزند
تاریخ ورود به حوزه: 1351
نام حوزه: ولیعصر(عج) تبریز
محل شهادت: اروند کنار(فاو)
تاریخ شهادت: 22/11/64
نام عملیات: والفجر 8
علت شهادت: اصابت گلوله در داخل قایق
سن شهادت: 25
محل دفن: تبریز
تاریخ دفن: 29/11/64
نام آرامگاه: وادی رحمت
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار