یادداشت/ سردار کریم عباسی

توسعه پایدار، امنیت اجتماعی

جنگ ترکیبی و شناختی قرار دادیم که «رقابت و درایت» در آن برای رسیدن به توسعه پایدار و امنیت اجتماعی، حرف اول را می‌زند و همه برنامه‌ها و وضعیت‌های موجود را تحت تاثیر خود قرار داده است.
کد خبر: ۵۶۱۳۵۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۵ - 14December 2022

گروه استان‌های دفاع‌پرس - سردار سرتیپ دوم «کریم عباسی» معاون هماهنگ‌کننده فرماندهی انتظامی استان خراسان رضوی؛ تغییرات سریع و روزافزون دنیای فن‌آوری‌های نوین و شبکه جهانی ارتباطات و اطلاعات، فرآیند برنامه‌ریزی عملیات و اجرای ماموریت‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، نظامی و امنیتی و... را دگرگون می‌سازد.

مهندسی همگامی و هم‌سویی با سطح پیچیده این تغییرات شاخصه‌یی است که زیرساخت مهم اصول مدیریت کاربردی بوده و در این عرصه ماموریت‌های خطیر و مهم پلیس به‌عنوان پاسدار ارزش‌ها و اصول انقلابی و اسلامی و مدافع امنیت عمومی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار می‌شود.

آن چه در کار خادمان نظم و امنیت به‌عنوان «تدبیر و راهبرد» در این منظر وجود دارد افزایش بهره‌گیری از ظرفیت سرمایه‌های اجتماعی و ازدیاد بهره‌برداری از بسترهای فرصت‌سازی شده است که نیازمند طراحی جدید بر اساس الگوواره‌های دقیق و علمی و روش‌های دانش بنیان و مردمدار است.

هم‌آمدی با بهره‌برداری از توان و ظرفیت سرمایه‌های اجتماعی و تغییرات سریعی که ناشی از تحولات لحظه‌ای در دنیای ارتباطات و اطلاعات است؛ سودآوری سرمایه را نیز به‌عنوان یک شاخصه مهم مطرح می‌سازد.

توجه به این راهبرد مهم خود به کارگروهی نیازمند است تا با برنامه‌ریزی‌های علمی و حساب شده، هم برنامه‌ریزان و مجریان طرح‌های انتظامی و دفاعی در آن نقش‌آفرین باشند و هم بسترها و ظرفیت‌های سطوح مختلف اجتماعی بر آن مقید و پایبند بمانند.

نکته مهم این که اصل صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها نیز در این سطح مدیریت باید مورد توجه باشد چرا که منابع سازمانی و قوه و توان سرمایه‌های موجود نباید دستخوش تغییراتی که توسط رسانه‌های معاند و شبکه‌های اجتماعی با اسم‌رمزهای مشخص و اهداف معین پیگیری و دنبال می‌شوند؛ قرار گرفته و حتی درصدی از آن بیهوده هزینه شود.

واقعیت این که با وجود تهدیدات فراوان و هجمه‌های مخرب شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی، توجه به استفاده از بسترهای آن نیز سودآور و ضروری بوده و به میزان قابل توجهی هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

با عنایت به آن چه گفتیم اینک در جنگ ترکیبی و شناختی قرار دادیم که «رقابت و درایت» در آن برای رسیدن به توسعه پایدار و امنیت اجتماعی، حرف اول را می‌زند و همه برنامه‌ها و وضعیت‌های موجود را تحت تاثیر خود قرار داده است.

یکی از مواردی که می‌تواند در رویکردسازی‌ها و اجرای عملیات برای تولید و برقراری نظم و امنیت عمومی که مهم‌ترین نماد سلامت اجتماعی به حساب می‌آید در نظر گرفته شود «بهینه‌سازی کیفی» است که بر اساس تفکر و خرد جمعی حاصل می‌شود و می‌تواند با سطح‌بندی نظام پیشنهادات، طرح‌ریزی و اجرایی شود.

غفلت از این باور که مشارکت گروهی در اجرای ماموریت‌ها و تکالیف نیازمند تعریف کار گروهی است ما را در صحنه رقابتی تغییرات لحظه‌ای اجتماعی و ارتباطی با خسارت و زیان مواجه خواهد کرد.

همسویی در این ساختار را می‌توانیم «نوآوری‌های هماهنگ شده» بنامیم و این بدان معناست که قابلیت‌های تحول باید با سطوح تغییرات در یک تدارکات ویژه و دانش بنیان و نیازسنجی شده، هماهنگ‌سازی شوند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار