یادداشت/ سردار عباسی

نظم اجتماعی و اعتلای فرهنگ اسلامی و انقلابی

می‌توان با بازاندیشی و بازتوانی فرهنگی در جامعه و تقویت گفتمان و نگاه عقلایی و خردورزانه درآمیخته با روحیه حماسی و انقلابی، نظم اجتماعی را به بالاترین سطح تکاملی برسانیم و مهیای سنگربانی و دفاع از فرهنگ و هویت اسلامی و انقلابی خود باشیم.
کد خبر: ۵۸۷۱۶۱
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۸ - 06May 2023

‏گروه استان‌های دفاع‌پرس‌ ـ سردار سرتیپ دوم «کریم عباسی» معاون هماهنگ‌کننده فرماندهی انتظامی خراسان رضوی؛ انضباط اجتماعی، حاصل نظم و انضباط فردی در نظام اجتماعی است و با انجام وظایف و احساس مسئولیت افراد جامعه معنا و مفهوم می‌یابد.

این مفهوم زمانی سلامت اجتماعی را به تبلور می‌رساند که افراد، امور اجتماعی خود را در تمام ابعاد با اعتقاد به چارچوب قوانین و مقررات و براساس معیار شرع و عقل انجام دهند.

دیدگاه فرهنگی در این رابطه مجموعه‌ای از نمادها، ارزش‌ها و باورها را برای مردم قابل پذیرش می‌کند که عمل به آن نظم اجتماعی را حاصل خواهد کرد.

در این دیدگاه رفتار و اعمال افراد، آگاهانه و براساس میل و رغبت صورت می‌گیرد و با مشارکت و تعامل عمومی، انضباط اجتماعی نمود عینی پیدا می‌کند و آرامش و امنیت برای جامعه به ارمغان می‌آورد.

شکوفایی و ارتقای احساس امنیت در جامعه، محور و زیربنای رشد و توسعه همه‌جانبه و تمام عیار است و برای برخورداری و باروری این هدف نیازمند تحلیل، بررسی و اقدام و عمل هوشمندانه و هدفمند و مراقبت آگاهانه هستیم تا در مقوله فرهنگ و نظم‌پذیری با مسئله تورم آسیب‌ها و تهدیدها و ضعف تولیدات فرهنگی روبرو نشویم.

«مهار تورم و رشد تولید» رهنمود و نقشه راهی است که سال ۱۴۰۲ با فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای (مدظله العالی)، مسیر حرکت نظام اسلامی و اهتمام ملت غیور کشور عزیزمان را برای حفظ استقلال و پاسداشت اقتدار ایران بزرگ ره‌گشایی و نمایان کرده است.

کارشناسان، متخصصان و نخبگان علمی با مطالعات میدانی، تحلیل وضعیت‌ها و تبیین راهبردی و برآوردهای تحقیقی و پژوهشی ابعاد مختلف حرکت در مسیر رشد و شکوفایی و باور خودکفایی را مشخص می‌کنند.

آن چه باید در این مسئله مهم، زیرساخت تفکری هوشمند برای تحقق آرمان و هدف در نظر گرفته شود توجه به اصل تورم و اساس تولید در ۲ مولفه‌ نظم اجتماعی و فرهنگ‌مداری و رسالت خطیر رسانه‌های جمعی است که با ۲ عنصر «ارزش‌مداری» و «پویایی» ارتباط مستقیم دارد.

ارزش‌مداری در این مقوله با در نظر داشتن زوایای مختلف و متعدد مسئله در بحث ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی و اعتقادی مانند حجاب و عفاف و دفاع از حریم ولایت و امنیت، آرمانی است که با تأکید و تکیه بر نظم اجتماعی و اعتقاد به باورهای انقلابی و اتکال به روحیه حماسی مردم همیشه در صحنه ایران مقتدر حاصل می‌شود و همگام با آن، مرتبه‌ای از سطح پویایی مورد توجه قرار می‌گیرد که همان قدرت مواجهه با تغییرات و شاخصه‌های عصر جهانی‌گرایی برای پاسداری از داشته‌های فرهنگی است.

با توسعه فضای مجازی، رشد لایه‌ای رسانه‌های انبوه گروهی و اجتماعی و نمود مفهوم «انسان رسانه» در مسیر حرکت برای مهار تورم و رشد تولید، نیازمند واکاوای و داده‌کاوی مسئله مهم توسعه نظم اجتماعی و ترویج فرهنگ قانون‌مداری هستیم.

بی‌نظمی در محیط پیرامونی و ابعاد مختلف زندگی اجتماعی سبب هرج و مرج و «تورم انتظاری» می‌شود که تولید را در تمام سطوح آن از فرهنگی و فکری تا اقتصادی و سیاسی و ... تحت تأثیر قرار می‌دهد، بر این اساس تلاش برای نهادینه‌سازی فرهنگ احترام به قانون و رشد و اعتلای فرهنگ عمومی نکته‌ای است که در تبلور نظم اجتماعی حائز اهمیت است.

آن چه می‌تواند ما را به این هدف نزدیک کند و از سویی دیگر تهدید وخطری جدی محسوب می‌شود سهم و نقش ارتباطات در فرایند نظم‌محوری و جهانی‌گرایی است.

رسانه‌ها دراین فرآیند تعیین‌کننده و موثر هستند و بی‌تردید، بی‌توجهی به راهبردهای فرهنگی رسانه‌ها، با هجمه‌های تخریبی هدفمند، تورم القائات و شبهه‌افکنی، موقعیت‌هایی را پیش روی ما قرار می‌دهد که جریان تولید فرهنگی را می‌تواند با خسران، زیان و کاستی روبرو سازد.

مصداق عینی براین واقعیت، تلاش بی‌وقفه دشمنان و معاندان نظام اسلامی با صرف هزینه‌های سنگین برای جریان‌سازی، اعتراض آمیخته به اغتشاش و التهاب در سایه توزیع و ترویج حس ناامیدی و تورم فکری که ناکارآمدی نظام را در زندگی اجتماعی مردم ملموس کند در قالب یک جنگ ترکیبی حساب شده به وضوح دیده می‌شود.

تحمیل تورم آسیب‌ها و تهدیدهای فرهنگی و ایراد هزینه به باورها و اعتقادات مردم گویای این مسئله است که برقراری نظم و انضباط و تخریب فرهنگ و سوگیری کارکرد رسانه در این جهت، نقطه هدف دشمن است و فرهنگ تراوش‌شده رسانه‌ها و شبکه‌های ارتباطی و اجتماعی در هیجان‌بخشی و التهاب جامعه نقش دارد.

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی با تاکید بر جهاد تبیین و روشنگری به عنوان یک تکلیف، نگاه هوشمندانه و مدبرانه‌ای دارند و این رهیافتی است برای حل مسئله تا نقش تهدید و تخریب رسانه‌های معاند شفاف‌سازی شود.

با توجه به این نکته مهم و نگاه خوش‌بینانه مقید و مستند به مسئولیت و رسالت فرهنگ‌سازی رسانه‌ها می‌توانیم با بازاندیشی و بازتوانی فرهنگی در جامعه و تقویت گفتمان و نگاه عقلایی و خردورزانه درآمیخته با روحیه حماسی و انقلابی، نظم اجتماعی را به بالاترین سطح تکاملی برسانیم و مهیای سنگربانی و دفاع از فرهنگ و هویت اسلامی و انقلابی خود باشیم.

این مسئولیت مهم در سازمان مقدس انتظامی که نوک پیکان جهاد خدمت به مردم و نظام و دفاع از نظم و امنیت اجتماعی است از اهمیت شایانی برخوردار می‌شود و رسانه پلیس با تغییرات زیرساختی در زاویه مسائل و کارکردهای مختلف ماموریتی، تمرکز بر نقش مردم در تولید و پایایی نظم و امنیت و تبیین و تفسیر کاربردی و نیازسنجی شده جایگاه عزتمندانه پلیس پاسخگو به مطالبه شهروندان، با رویکردهای فرهنگی و هویتی می‌تواند میدان‌دار مهار تورم و رشد و ارتقای سطح تولیدات فرهنگی و پاسداشت هویت مردم مسلمان ایران مقتدر شود.

حرکت رسانه‌ای پلیس با باورداشت توان سرمایه‌های اجتماعی و در نظرداشت بازآفرینی نقش‌های دفاعی فرهنگی و هویتی رسالتی خطیر و مهم در جهاد تبیین و روشنگری و تحقق شعار مهار تورم و رشد تولید بوده که در عرصه شبکه‌های مختلف ارتباطی، تعاملی و رسانه‌ای از حساسیت و اهمیت زیادی برخوردارمی شود و پیوست‌های رسانه‌ای و اندیشمندانه می‌تواند آن را پشتیبانی و جهت‌دهی کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار