یادداشت/ شهاب شعبانی‌نیا

استیصال دشمنان درپی رزمایش‌های نیروهای مسلح

رزمایش‌های نیروهای مسلح اثرگذاری بسیار زیادی در تغییر سیاست‌های جنگ‌طلبانۀ دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای داشته و در تأمین امنیت کشور، نقش مهمی ایفا کرده است.
کد خبر: ۵۶۳۱۳۶
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۴ - 25December 2022

رزمایشگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- شهاب شعبانی‌نیا؛ در ماه‌های گذشته کلیدواژه «قوی شدن» عبارتی پرتکرار در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده و ایشان در توصیه‌های متعددی به مسئولان بر لزوم قوی شدن کشور در تمامی عرصه‌ها تأکید کرده‌اند.

با توجه به وجود دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و تهدیداتی که از جانب آن‌ها علیه کشور متصور است، حفظ و ارتقاء امنیت کشور و قوی شدن در حوزه نظامی از ضروریات محسوب می‌شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص لزوم ایجاد قدرت نظامی برای دفاع از کشور فرموده‌اند: «اینکه می‏‌بینید دستگاه‌‏های تبلیغاتی استکبار جهانی که بلندگو‌های استکبار در سراسر عالم برای پیشبرد تبلیغاتی مقاصد استکباری هستند، هرگاهی یک‏بار برخی از کشور‌ها و بخصوص جمهوری اسلامی ایران را به خاطر داشتن سلاح، یا ساختن سلاح، یا ایجاد مانور و یا آراستن نیرو‌های مسلّح، مورد سوءِ ذکر قرار می‌دهند و ناسزا می‏‌گویند، نشانه‏‌ی این است که جمهوری اسلامی به درستی بر روی تنظیم و ترتیب و تکمیل نیرو‌های مسلّح و قدرت نظامی تکیه کرده است. قدرت نظامی برای کشوری که مورد تهدید قدرت‌هاست، یکی از واجب‌ترینِ واجب‌هاست».

بر این اساس، نیرو‌های مسلح موظف هستند تا سلسله اقداماتی را در جهت افزایش توان دفاعی کشور و تحقق دستور فرمانده معظم کل قوا مبنی بر «قوی شدن» به مرحله اجرا بگذارند؛ البته این موضوع از سال‌ها قبل همواره در دستور کار ارتش جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح بوده و تأکیدات اخیر امام خامنه‌ای، صرفاً انگیزه و شتاب حرکت نیرو‌های مسلح را در این مسیر، بیشتر کرده است.

تحقیق و پژوهش در زمینه علوم دفاعی، شناخت تهدیدات روز، پایش مداوم تحرکات دشمنان، احصاء نیازمندی‌ها و طراحی و تولید تجهیزات دفاعی مطابق با تهدیدات نوین، آموزش، توسعه دیپلماسی دفاعی و همچنین برگزاری رزمایش، بخشی از اقدامات نیرو‌های مسلح است که در راستای ارتقاء توان دفاعی و بازدارندگی کشور صورت می‌گیرد.

در چارچوب فعالیت‌های نیرو‌های مسلح، انجام تمرینات نظامی در قالب رزمایش اهمیت ویژه‌ای دارد و ارتش و سپاه مطابق تقویم رزمایش‌های سالیانه نیرو‌های مسلح، هر ساله رزمایش‌هایی را برگزار می‌کنند که در این راستا به‌زودی شاهد برگزاری رزمایش گسترده و مشترک نیروهای چهارگانۀ ارتش جمهوری اسلامی ایران خواهیم بود.

فرماندهان نیرو‌های مسلح اهداف گوناگونی را در هر رزمایش دنبال می‌کنند که ممکن است هدف‌های تعیین‌شده در یک رزمایش با توجه به شرایط حاکم بر منطقه، متفاوت از اهداف دیگر رزمایش‌ها باشد؛ اما در حالت کلی، تمرینات نظامی با هدف ارتقاء توان رزمی یک کشور و ارسال پیام هشدارآمیز به کشورهای متخاصم، انجام می‌شود.

ارزیابی توان نیرو‌ها و احصاء نقاط قوت و ضعف آن‌ها، آزمایش میدانی تجهیزات و تسلیحات جدید، ایجاد و ارتقاء هماهنگی میان یگان‌های عمل‌کننده در رزمایش، تمرین دفاع همه‌جانبه، تمرین تاکتیک‌های تهاجمی در قالب حملات زمینی، هوایی، دریایی، موشکی و پهپادی و یا حملات ترکیبی، تمرین تاکتیک‌های دفاعی مختلف به‌منظور مسدود ساختن راه‌های تهاجم دشمن و ایجاد هماهنگی میان هر یک از نیرو‌های زمینی، هوایی، دریایی و پدافندی به‌منظور رفع هرگونه اختلال در امر دفاع و یا تهاجم همه‌جانبه، بخشی از اهدافی است که در یک رزمایش به آن‌ها پرداخته می‌شود.

با توجه به اینکه رزمایش‌های نیرو‌های مسلح کشورمان معمولاً از سوی کشور‌های متخاصم مورد رصد قرار می‌گیرند، مخابره پیام اقتدار و نمایش قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران در رزمایش‌ها همواره به تغییر سیاست‌های جنگ‌طلبانۀ دشمنان، انجامیده و تهدیدکنندگان امنیت ملی کشور را به پرهیز از تنش‌آفرینی، وادار ساخته است. مصداق این موضوع را در جریان سلسله رزمایش‌های نیرو‌های مسلح کشور در اواخر سال ۱۳۹۹ می‌توان مشاهده کرد که موجب شد، دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا از تصمیم قطعی خود برای حمله نظامی به ایران، صرف نظر کند.

همچنین برگزاری رزمایش بزرگ «فاتحان خیبر» نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته و متعاقب آن، اجرای رزمایش «اقتدار» نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال جاری هم مانع از اجرای توطئه‌های شوم دشمنان در ایجاد تغییرات مرزی و انجام هرگونه اقدام خصمانه در محدودۀ مرزهای شمال‌غربی کشورمان شد.

اما مورد دیگری هم که به‌طور معمول در رزمایش‌های نیرو‌های مسلح کشورمان اجرا می‌شود، عملیات مردم‌یاری و خدمت‌رسانی به مردم در مناطقی است که رزمایش در آن‌ها برگزار و در این راستا خدمات بهداشتی، درمانی و یا کمک‌های معیشتی به خانوار‌های نیازمند در محدوده یادشده ارائه می‌شود.

در مجموع می‌توان گفت که رزمایش‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به‌خصوص در سال‌ها و ماه‌های اخیر، اثرگذاری بسیار زیادی در تغییر سیاست‌های جنگ‌طلبانۀ دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای داشته و در تأمین امنیت کشور، نقش مهمی ایفا کرده است.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار