بازدارندگی؛ دستاورد مهم برگزاری رزمایش‌ها+ فیلم

امروز برگزاری رزمایش‌ها، اقدامی لازم و اجتناب‌ناپدیر بوده و بدون تردید سایه جنگ را از کشور دور کرده است.
کد خبر: ۵۶۳۵۶۳
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶ - 26December 2022

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ارتش جمهوری اسلامی ایران، مفهوم «بازدارندگی» عمری به قدمت تاریخ جنگ‌های بشر دارد؛ معنای بازدارندگی در مباحث امنیت ملی، «تأمین و نمایش توان نظامی دفاعی و تهاجمی مؤثر، برای منصرف‌کردن دشمن از تهاجم نظامی متصور» است به تعبیر کلی‌تر؛ بازدارندگی، داشتن قدرت مؤثر اقدام و عمل متقابل، برای منصرف‌کردن خصم از اقدام خصمانه است «بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران نتیجه اقداماتی است که موجب شده کشورما دیگر بار مورد تهاجم قرار نگیرد. ایران بعد از تحمیل جنگ هشت ساله، بارهادر معرض هجوم و یا تحمیل جنگی دیگر قرار گرفت، اما چرا جنگ نشد؟

راهبرد قوی بودن و ارتقای آمادگی‌های دفاعی برای ممانعت از هجوم و تعرض به میهن در طول چهار دهه پس از انقلاب با تاکید رهبر معظم انقلاب که فرماندهی نیرو‌های مسلح را بر عهده دارند، توسط نیرو‌های نظامی کشورمان با اجرای صد‌ها رزمایش در اقصی نقاط میهن اسلامی درحال اجراست.

«در راه افزایش قدرت بازدارندگی، پیش خواهیم رفت و آن را به کار خواهیم گرفت، برای اینکه دشمن به فکر تعرّض نیفتد و بداند که اگرچنانچه تعرّض کرد، ضربه محکمی خواهد خورد، واکنش سختی خواهد دید.»
این یکی از ده‌ها راهبرد، رهنمود و فرمان فرماندهی کل قوا برای افزایش قدرت بازدارندگی است که موجب شده کشورمان از گزند هر گونه توطئه تهاجم و تجاوز مصون بماند.

ارتش ایران عزیز در طول سال‌های گذشته ده‌ها رزمایش در نقاط مختلف برگزار کرده که نتایج شایان توجهی در افزایش توان رزم ارتقای قدرت بازدارندگی و رفع تهدید داشته است.

بازدارندگی؛ دستاورد مهم برگزاری رزمایش‌ها

آزمایش سلاح‌ها وتجهیزات ساخت ایران از جمله شناور‌های سطحی و زیرسطحی، موشک‌ها، پهپاد‌های شناسایی، رزمی و انهدامی، جنگنده‌ها، تانک‌ها و همچنین تمرین روش‌های جنگیدن متناسب با تهدیدات متعدد در نقاط مختلف این سرزمین سربلند از جمله اقداماتی است که در رزمایش‌ها بار‌ها مورد بهره‌برداری قرار گرفته و نقاط ضعف و قوت آن در مراکز مطالعاتی و دانشگاهی ارتش تجزیه و تحلیل شده و بر توان نظامی ایران افزوده است.

رزمایش‌هایی با گلوله‌ها و مهمات جنگی، منطبق بر صحنه واقعی نبرد و مطابق با تهدید‌هایی که در زمان‌های مختلف داشتیم.

یادآوری این نکته ضروری است که مدیریت و فرماندهی صحنه رزمایش‌ها در حالی که انواع سلاح‌ها و تجهیزات جنگیِ عملیاتی وراهبردیِ پروازی، دریایی و موشکی همزمان در حال اقدام مشترکند، محصول هزاران ساعت فکر و برنامه‌ریزی با بهره‌مندی از علم و فناوری و البته تجارب ارزنده سال‌های دفاع مقدس است.

رصد دقیق جنگ‌های اخیرمنطقه، شناخت دقیق سمت و سو و شکل تهدیدات و توجه به راهبرد دقیق قوی شدن و قوی ماندن، از مهم‌ترین دلایل طراحی و اجرای رزمایش‌های متعدد راهبردی و کاربردی متناسب با نیاز‌های زمانی و مکانی و نوع تهدیدات درنقاط مختلف بوده است.

سلسه رزمایش‌های مشترک ذوالفقار که در سواحل مکران امنیت مرز‌های دریایی را در جنوب کشور تقویت کرده و عمق راهبردی ایران را از دریای عمان به پهنه اقیانوس‌ها افزایش داده تا سلسله رزمایش‌های اقتدار نیروی زمینی و رزمایش خیبر در منطقه آذربایجان و رزمایش‌های نیرو‌های پدافند و هوایی و دریایی که هرکدام عرصه ترسیم توان فرماندهان کارآزموده و جوانان دانش آموخته علوم نظامی، آزمایش سلاح‌های جدید بومی و نهایتاً شیو‌های پدافندی و یا ضرورتاً آفندی بوده که با پیام‌هایی روشن، تأثیرات مورد انتظار در رفتار دشمنان داشته است.

بازدارندگی؛ دستاورد مهم برگزاری رزمایش‌ها

دوستان و دشمنان جمهوری اسلامی ایران، همواره رزمایش‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران را مورد رصد خود قرار داده و در رسانه‌های خود، آن را پوشش داده و مورد تحلیل قرار داده‌اند؛ مثلاً الجزیره رزمایش فاتحان خیبر ارتش در شمال غرب کشور را قدرت‌نمایی نیرو‌های مسلح ایران در مقابل حضور روزافزون جاسوسی و نظامی رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان قلمداد کرد و روزنامه واشنگتن پست این رزمایش را با اهمیت و دارای پیام به دشمنان دانست.

همچنین آسوشیتدپرس و دویچه وله، برگزاری رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش ایران را با هدف بهبود آمادگی در مقابله با تهدید‌های خارجی و هرگونه تجاوز احتمالی عنوان کرد و کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیست این رزمایش را تلاشی آشکار برای ارسال پیام به اسرائیل و الجزیره دانست و آن را پاسخی به تنش بین قایق‌های تندروی ایران و یک ناو آمریکایی عنوان کرد.

رسانه‌های خارجی همچنین در خصوص رزمایش پهپادی ارتش در سال ۱۴۰۱ نیز عنوان کرده‌اند پهپاد‌های ایران یک تهدید فزاینده برای اسرائیل است و ایران با وجود تحریم‌ها و محاصره، جهش‌های بلندی در این صنعت در طول چند سال گذشته داشته و این نمایش قدرت، حامل هشدار آشکار به دشمنان ایران یعنی آمریکا و اسرائیل است، ارتش ایران بار‌ها هشدار داده است که هرگونه اقدام تحریک‌آمیز دشمن با پاسخ قاطع نیرو‌های مسلح ایران مواجه خواهد شد.

امروز برگزاری رزمایش‌ها، اقدامی لازم و اجتناب‌ناپدیر بوده و بدون تردید سایه جنگ را از کشور و مردم عزیز دور کرده است.

ارتش جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از استقلال و تمامیت ارضی ایران عزیز، مسیر ارتقای توانمندی را با بهره‌گیری از علوم و فنون نظامی و طراحی و اجرای رزمایش‌های مختلف، با تمام قدرت طی می‌کند و در استمرار این حرکت لازم و اثربخش، رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۱ در دستورکار قرار گرفته است تا ارمغان تمرینات سخت سربازان ملت، آمادگی روزافزون، صلح پایدار و استمرار امنیت مرز‌های میهن پهناور و ایران عزیز باشد.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها