روایت «حسین طائب» از شبکه‌سازی و طراحی رسانه‌‌ای برای ایجاد فتنه

مشاور عالی فرمانده کل سپاه با اشاره به اینکه هدف مشترک همه رسانه‌های معاند نشان دادن تصویری ضعیف از ایران است، گفت: رسانه‌های معاند در تصویری که می‌سازند باید ایران قوی را ایران منزوی نشان دهند.
کد خبر: ۵۷۶۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰ - 01March 2023

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «حسین طائب» در برنامه «بدون توقف» که از شبکه سوم سیما پخش شد، در خصوص نقش رسانه‌ها در ارائه تصویر برعکس از مبارزه با فساد اظهار داشت: در جنگ رسانه‌ای آنچه که مهم است تصویرسازی است، پایه تصویرسازی بر دو مبناست، یکی برمبنای صداقت و راستی و یکی برمبنای شبهه‌افکنی و دروغ، آنچه که در رسانه‌ها سریع به عنوان اخبار می‌گویند پایه‌اش برمبنای تحقیق نیست، برمبنای گمانه و طراحی است که می‌خواهد برای ذهن مخاطب درست کند.

وی ادامه داد: لذا در این حوزه دشمن هم رسانه می‌سازد، هم محتوا می‌سازد و همه مسئله تعریف می‌کند، برای فتنه ۸۸، بی‌بی‌سی فارسی درست کرده بودند، برای دوره‌های اخیر اینترنشنال را ساختند. یک زمانی بی‌بی‌سی فارسی هم برای بی‌بی‌سی جهانی کار می‌کرد، هم برای داخل ایران و براساس موضوعاتی که به آن‌ها می‌دادند محتوا تولید می‌کردند، حتی در اکباتان خانه‌ای گرفته بودند و مثلا در موضوع وضعیت اجتماعی به آن‌ها می‌گفتند یک تصویر بد اجتماعی بسازید، آن‌ها می‌رفتند تولید محتوا می‌کردند و گزارش و کلیپ می‌ساختند.

روایت «حسین طائب» از شبکه‌سازی و طراحی رسانه‌‌ای برای ایجاد فتنه

به گفته طائب، حتی برخی را از میان معتادان و افراد خیابانی می‌آوردند با آن‌ها کار می‌کردند که یک کلیپی از آن‌ها بسازند، حتی کارگردان استخدام می‌کردند با حقوق ماهی ۲۵۰۰ دلار که گزارش و فیلم و مستند و کلیپ بسازند. به این طریق طراحی و شبکه‌سازی می‌کنند و براساس آن تصویر زیرساخت درست می‌کنند. امروز بالاتر از این در شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای اصل بر منبع خبر نیست، فقط خبر مطرح است، لذا برپایه زیرساخت‌ها روی تولید و انتشار خبر کار می‌کنند، برآیند هدف‌شان هم مشترک است.

بیشتر بخوانید؛

واکاوی پشت پرده اغتشاشات اخیر/ موساد ساماندهی آشوبگران را بر عهده داشت

این مقام امنیتی با اشاره به اینکه هدف این است که تصویری از ایران ضعیف درست کنند، اظهار کرد: مثلا آمریکایی‌ها یک تصویر واقعی از ما دارند که سرویس‌های اطلاعاتی‌شان به آن‌ها دادند و می‌گویند ایران یک کشور مستقل است و تهدیدی برای ماست و در حال پیشرفت و گسترش نفوذ و قدرت خود در منطقه است، اما در تصویری که می‌سازد می‌گوید باید ایران قوی را ایران منزوی نشان دهیم، ایرانِ منزوی که باید نرمال شود، اما چرا ضعیف است؟ چون در جامعه و نظم جهانی نیست، و بعد تابلو‌های دیگر را طراحی می‌کند مثل تابلوی آزادی و راهبرد اصلی هم این است که این هویت باید از داخل ایران مخدوش شود.

طائب در پاسخ به این سؤال که «در این راستا جمهوری اسلامی چه برنامه‌هایی در حوزه رسانه دارد» گفت: اول باید کنش جهانی را ببینیم تا معلوم شود ما باید چه کنیم، در آرایش جهانی آمریکایی‌ها می‌گویند تا ۲۰۳۰ ما باید کدخدای دهکده جهانی شویم، دهکده جهانی که در آن مرز‌ها برداشته شده و همه افراد یک جور می‌اندیشند و زندگی می‌کنند، و اگر اینطور نشود پایان فرصت‌های ماست. در مقابل چین هم می‌خواهد همین بازی را انجام دهد، روسیه هم همین‌طور، ایران هم که دیگر بازیگر جهانی شده است.

وی با اشاره به اینکه در سند راهبردی بایدن آمده است که اولویت تهدید کشور‌هایی هستند که می‌خواهند هندسه و نظم جهانی را به هم بریزند، یادآور شد: در تهدید اولش می‌گوید روسیه و چین، در تهدید دوم می‌گوید دولت‌های خودکامه مثل ایران و کره شمالی و در تهدید سوم می‌گوید گروه‌های فراملی که برای آمریکا تهدید هستند و بعد می‌گوید ایران در دو تا از چالش‌های دوم و سوم من نقش دارند، چون ایران و چین و روسیه در مقابل آمریکا اتحاد شدند.

روایت «حسین طائب» از شبکه‌سازی و طراحی رسانه‌‌ای برای ایجاد فتنه

مشاور عالی فرمانده کل سپاه در ادامه توضیح داد: پس ما به عنوان یک بازیگر مهم مطرح شدیم، حالا او در تصاویر خود ایران را وابسته معرفی می‌کند، یک زمان وابسته به روسیه و یک زمان وابسته به چین، اما تصویر واقعی این است که شما در نظم جهانی براساس منافع و امنیت ملی‌تان با کشور‌های مختلف تعامل و تقابل‌تان را تعریف می‌کنید. این دولت از ابتدا گفت که سیاست من راهبرد همسایگی است و در این رفت‌وآمد‌ها ۱۳۰ میلیارد دلار تفاهم کردند نه قرارداد، اما در تصویر می‌گویند چرا با چین و روسیه قرارداد می‌بندی؟.

طائب در بخش دیگری از برنامه عنوان کرد: رئیس‌جمهور چین به عربستان می‌رود، زود تقابل درست می‌کنند، در حالیکه چین آمده تا جای آمریکا را بگیرد و آمریکا برای همین ناراحت است و می‌خواهد ما را به سمت تقابل ببرد تا از منفعت استفاده نکنیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار