یادداشت/

شب قدر مولود رمضان

شب قدر مولود رمضان و رمضان مولود شب زنده‌داری‌ها و ریاضت‌ها و خویشتن‌داری‌های مومنان است یعنی جایی که رمضان نیست شب قدر هم نیست.
کد خبر: ۵۸۲۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۹ - 11April 2023

شب قدر مولود رمضان

گروه استان‌های دفاع‌پرس‌ـ «سید محمد طالبیان» پژوهشگر دفاع مقدس؛ شب قدر شبی است که در آن قرآن نازل شده است. در این شب خیرات و برکات فراوانی وجود دارد.

شب قدر مطلقا در ماه رمضان است زیرا در سوره بقره آمده است که قرآن در ماه رمضان نازل شده است. (شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ: ۱۸۵)

شب قدر مولود رمضان و رمضان مولود شب زنده‌داری‌ها و ریاضت‌ها و خویشتن‌داری‌های مومنان است یعنی جایی که رمضان نیست شب قدر هم نیست.

قرآن برای این شب تعبیر «مبارک» یعنی پربرکت به کاربرده است. و خود «قدر» علاوه بر معنای تقدیر، به معنای پرقدر و منزلت و حتی به معنای تنگی هم هست (المیزان ج۲ ص۳۳۱؛ مجمع البیان ج ۹-۱۰ ص۷۸۸) نیز قرآن این شب را از هزار ماه بهتر می‌داند (لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ: قدر/۳) و گفته شده که هزار ماه برابر ۸۳ سال، یعنی عمر متوسط یک فرد است.

مردم عموما و اغلب پس از دو دهه روزه‌داری توأم با پارسایی و شرکت در مساجد و اجتماعات، آمادگی روحی خاصی پیدا می‌کنند تا در معرض نفحات و برکات الهی قرارگیرند و مستعد نزول رحمت خداوند گردند. بدین حساب قدر بندگان در شب‌های قدر است.

غالب بندگان در ابتدای دهه سوم به آمادگی لازم برای «صعود روحی» می‌رسند همانند دانشجویان و دانش‌آموزان شرکت‌کننده در یک دوره دانشگاهی و تحصیلی که موفق به اخذ برگه قبولی و فارغ‌التحصیلی می‌شوند. بندگان خدای رحمان نیز پس از دو دهه عبودیت و بندگی زاهدانه و عارفانه در لیالی قدر فارغ‌التحصیل می‌شوند و بهره و روزی مادی و معنوی خود را دریافت می‌کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها