قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی تشریح کرد؛

نقش شهرداری‌ها درصیانت از بافت‌ها و بنا‌های تاریخی

در سومین نشست معاونان ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌ها بر موضوعات مختلفی از جمله نقش شهرداری ها در صیانت از بناهای تاریخی تاکید شد.
کد خبر: ۵۸۶۷۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷ - 03May 2023

نقش شهرداری‌ها درصیانت از بافت‌ها و بنا‌های تاریخیبه‌ گزارش گروه اجتماعی دفاع‌‌پرس، سومین نشست معاونان میراث‌فرهنگی ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌ها آغاز شد.

در این نشست که با حضور علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی امروز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ در حال برگزاری است، معاونان میراث‌فرهنگی ادارات کل میراث‌فرهنگی ۳۱ استان و نیز تعدادی از مدیران ستادی و مشاوران حوزه میراث‌فرهنگی شرکت دارند و مهمترین موضوعات مرتبط با معاونت میراث‌فرهنگی در سطح ستادی و استانی در سال ۱۴۰۲ بررسی خواهد شد.

در بخش اول این نشست یک روزه «فاطمه داوری» مدیرکل حفظ و احیا در صحبت‌هایی به تبیین رویکردهای این اداره کل در سال جاری پرداخت و بر تقویت همکاری‌های مدیران استانی با معاونان میراث‌فرهنگی استان‌ها تاکید کرد.

داوری در صحبت‌های خود گفت: نظام فنی و اجرایی بناها و محوطه‌های تاریخی، بسته مشترک بافت‌های تاریخی، تشکیل شهرداری شهرهای بافت تاریخی و... از جمله مهمترین برنامه‌ها و اقدامات این اداره کل است.

وی به نظام فنی و اجرایی بناها و محوطه‌های تاریخی اشاره کرد و افزود: بر اساس تفاهم‌نامه با دانشگاه شهید بهشتی این نظام تهیه شده است. ضمن این که یکی دیگر از اقدامات خوب جبران محدودیت بافت‌های تاریخی است که اگر به خوبی پیگیری شود بسیاری از مشکلات استان‌ها برطرف خواهد شد.

داوری با اشاره به نقش شهرداری‌ها برای صیانت از بافت‌ها و بناهای تاریخی نیز گفت: به‌منظور صیانت هرچه بهتر از آثار و بناهای تاریخی تلاش‌های زیادی انجام شد که یکی از آن‌ها تشکیل شهرداری در شهرهای دارای بافت تاریخی است خوشبختانه مکاتبه‌ای از سوی مهندس ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با وزیر کشور در این باره انجام شده و مدیران استانی این موضوع را می‌توانند در سطح استان از مسئولان پیگیری کنند.

مدیرکل حفظ و احیا همچنین به تفاهم‌نامه وزارت میراث‌فرهنگی و وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: بر اساس این تفاهم ۸۰ درصد تسهیلات نوسازی در بافت‌های تاریخی به تمام پلاک‌های ثبتی و واجد ثبت اختصاص خواهد یافت.

همکاری مرکز میراث ناملموس با معاونان میراث‌فرهنگی استان‌ها

آتوسا مومنی سرپرست مرکز میراث ناملموس نیز در این نشست در سخنانی گفت: این مرکز زیرنظر یونسکو فعالیت دارد و حدود ۱۲ سال است که در ایران تشکیل شده و خوشبختانه فعالیت‌های خوبی را تا کنون انجام داده است. ما به‌عنوان یک نهاد بین‌المللی وظیفه داریم صیانت از آثار تاریخی را بر اساس استانداردهای جهانی برای کشورمان انجام دهیم از این رو این مرکز آماده همکاری همه‌جانبه با معاونان میراث‌فرهنگی استان‌ها است.

وی افزود: یکی از ظرفیت‌های این مرکز برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی است در این باره آماده همکاری با ادارات کل استانی هستیم چرا که این دوره‌های آموزشی دارای استانداردهای بین‌المللی است.

مومنی ادامه داد: در سطح استان‌ها تشکل‌های مردم‌ نهاد در حال فعالیت هستند و این مرکز آماده هرگونه همکاری برای آموزش اعضای این تشکل‌های مردم‌نهاد است.

در ادامه این نشست چهار نفر از معاونان ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌ها از جمله معاون میراث‌فرهنگی استان یزد، معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی، معاون میراث‌فرهنگی خراسان جنوبی و معاون میراث‌فرهنگی استان خراسان شمالی دقایقی به بیان نظر و ارائه پیشنهادهای خود پرداختند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار