در نشست جشنواره مطرح شد؛

جایزه بزرگ ۵ میلیاردی «ایثار» برای هنرمند برگزیده/ هزار و ۳۶۷ فیلم به جشنواره آمد

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران از جایزه بزرگ ۵ میلیاردی برای هنرمند برگزیده جشنواره بین‌المللی «ایثار» خبر داد و گفت: یک هزار و ۳۶۷ فیلم در بخش‌های مختلف این جشنواره دریافت شده است.
کد خبر: ۵۸۸۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴ - 09May 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست رسانه‌ای جشنواره بین‌المللی «فیلم و فیلم‌نامه ایثار» با حضور سید محمد صادق هاشمی معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران، فرهاد مختاری دبیر جشنواره، حجت‌الاسلام مهدی حسن‌زاده مدیر کل بنیاد شهید استان خراسان رضوی، مصطفی محمودی مدیر روابط عمومی این رویداد و مدیران بین‌المللی آن برگزار شد.

هاشمی: جایزه بزرگ ۵ میلیاردی «ایثار» برای هنرمندان برگزیده

در ابتدا، سید محمد هاشمی با تاکید براینکه براساس منویات امامین انقلاب ترویج فرهنگ ایثار و شهادت یکی از اصلی‌ترین وظایف بنیاد شهید و امور ایثارگران است، اظهار داشت: وظایفی که برای بنیاد شهید درخصوص ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تعریف شده است معطوف بر عرصه‌های داخل و بین‌المللی است درحالی که در این زمینه کم‌کاری شده است و کشور‌های غربی با معرفی قهرمان‌های پوشالی حتی توانسته‌اند دل فرزندان ما را هم بربایند لذا ضروری است که ما قهرمان‌های خود را در سطح داخلی و بین‌المللی توسط هنر و سینما معرفی کنیم.

وی بهره‌گیری از هنر و سینما را مهم‌ترین روش برای معرفی سبک زندگی ایثارگران، شهدا و جانبازان دانست و افزود: ایجاد فرصت عادلانه برای هنرمندان سراسر کشور، تشویق و ترغیب هنرمندان دغدغه‌مند از اهداف ما در برگزاری این رویداد است. جشنواره بین‌المللی فیلم ایثار فرصت گردهمایی و تبادل اطلاعات خواهند کرد. یکی دیگر از اهداف ما ایجاد خط رسانه‌ای مشترک کشور‌های جبهه مقاومت است.

جایزه بزرگ ۵ میلیاردی «ایثار» برای هنرمندان برگزیده/ هزار و ۳۶۷ فیلم داوری شد

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران فیلمنامه را لازمه تولید فیلم فاخر دانست و گفت: برای داشتن فیلم خوب باید فیلمنامه خوب داشت از این رو در جشنواره به فیلمنامه توجه ویژه کردیم. برگزاری جلسات پرونده‌خوانی برای هنرمندان، نویسندگان و سینماگران از برنامه‌های ویژه امور هنری بنیاد است. در همین راستا جایزه بزرگ ما حمایت حداقل ۵ میلیارد تومانی از تولید اثر بعدی هنرمند درباره مضمون ایثار و شهادت است.

هاشمی به فعالیت‌های یک سال گذشته بنیاد شهید اشاره کرد و با بیان اینکه فیلم «اتاقک گلی» در شرایطی ساخته شد که فیلمنامه خوبی در دسترس نداشتیم، افزود: کمتر به قهرمان‌های استانی ما پرداخته شده است و کمتر در این خصوص فیلمنامه نوشته شده است. از این رو امسال به دنبال ساخت پروژه «خواهر طاهره» و «شهید هادی» و همچنین «اصغر وصالی» هستیم. یکی از دغدغه‌هایم هم ساخت فیلم «همرزمان نادر» درباره قهرمانان دریایی ایران است. همچنین باید به نقش بانوان قهرمان در حوزه ایثار و شهادت بپردازیم و فیلم «دست‌های ناپیدا» در این راستا تولید می‌شود.

حسن‌زاده: ایثار میزبان هنرمندان ۲۵ کشور 

در ادامه، حجت‌الاسلام مهدی حسن‌زاده مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان خراسان رضوی نیز که میزبانی جشنواره را در شهر مشهد عهده‌دار است، گفت: ما باید به بهترین وجه از ابزار هنر و فیلم استفاده کنیم، زیرا با این ابزار می‌توان مردم را به آینده امیدوار کرد. فرصت مغتنمی است که ۲۵ کشور در جشنواره بین‌المللی ایثار در شهر مشهد حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: قرار است در خراسان رضوی سریال «شهید نواب صفوی» با کیفیت بالا ساخته و از دل این سریال فیلمی سینمایی نیز ساخته شود که معتقدیم اگر این فیلم با فیلمنامه مناسب ساخته شود از فیلم سریال «مختارنامه» میرباقی هم جذاب‌تر خواهد بود. 

جایزه بزرگ ۵ میلیاردی «ایثار» برای هنرمندان برگزیده/ هزار و ۳۶۷ فیلم داوری شد

هاشمی نیز در ادامه این سخنان خاطرنشان کرد: وظیفه ترویج فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت بر عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران است، ولی ما از جشنواره‌های دیگری هم که توسط نهاد‌های دیگر برگزار می‌شود، حمایت می‌کنیم. به منظور هم‌افزایی حتی برای ساخت فیلم سینمایی نیز با دیگر نهاد‌ها کار مشترک می‌کنیم، ولی در جایی که وظیفه‌مان است محکم ایستاده‌ایم. هر چقدر تعداد جشنواره در این خصوص زیاد باشد بهتر است، زیرا تعداد هنرمندانی که در حوزه ایثار و شهادت فعالیت می‌کنند بیشتر خواهد شد.

وی تاکید کرد: در حوزه معرفی قهرمان‌های ارتش نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده تا به تولید فیلم بپردازیم. ما برای ساخت فیلم نیاز به فیلمنامه خوب داریم.

معاون فرهنگی بنیاد شهید در پاسخ به پرسشی مبنی بر خروجی دوره‌های گذشته جشنواره فیلم ایثار، گفت: در گذشته آثار قابل توجهی در این جشنواره تولید شد، اما چند سالی به دلیل سیاست‌های اتخاذ شده وقفه‌ای در برگزاری جشنواره ایجاد شد که خوشبختانه مجدداً از سر گرفته شد.

مختاری: ۱۳۶۷ فیلم به ایثار رسید

مختاری دبیر جشنواره در ادامه این نشست در پاسخ به پرسش مطرح شده در خصوص موازی‌کاری و برگزاری جشنواره‌های متعدد با یک موضوع و همچنین تداخل با جشنواره مقاومت گفت: نباید از تعدد جشنواره‌ها هراسید. هر چقدر بستر برای تولید آثار با موضوع مقاومت و ایثار فراهم شود خوب است. هدف ما ایجاد خط رسانه‌ای مشترک بین کشور‌های حوزه مقاومت و برگزاری دوره‌های آینده در کشور‌های مقاومت است. اگر ما به صورت فصلی هم جشنواره ایثار و مقاومت داشته باشیم، زیاد نیست.

وی به ارائه آمار این دوره از جشنواره پرداخت و گفت: این جشنواره دارای بخش ویژه حجاب و عفاف، سینمایی و مستند کوتاه تولید شده توسط خانواده شاهد و بخش تولیدات با موضوع امام رضا (ع) است. جشنواره ۲۹ اردیبهشت تا ۳ خرداد برگزار می‌شود و کلاً حدود ۱۳۶۷ اثر در بخش‌های مختلف جشنواره حضور دارند.

جایزه بزرگ ۵ میلیاردی «ایثار» برای هنرمندان برگزیده/ هزار و ۳۶۷ فیلم داوری شد

دبیر جشنواره ایثار گفت: افتتاحیه در مزار شهدای گمنام کوه سنگی و اختتامیه در سالن‌های همایش‌های باب‌الجواد حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود؛ نمایش فیلم‌ها نیز در مجموعه مهر کوه‌سنگی شهر مشهد انجام خواهد شد.

باکیده دبیر اجرایی جشنواره نیز به ارائه آماری درباره بخش‌های مختلف پرداخت و یادآور شد: در بخش فیلمنامه ۴۰ اثر پذیرفته شده و در بخش رقابت حضور دارند. علیرضا سربخش، محمدکریمی صارمی، حسین خورشیدی نیز هیأت داوران این بخش هستند. در بخش بین‌الملل ۳۰ کشور متقاضی حضور در جشنواره بودند. در جشنواره بخش نمایش‌های ویژه با بخش «چشم‌انداز فیلم‌های خراسان رضوی»، «چشم‌انداز فیلمسازان کشور‌های اسلامی» و «چشم‌انداز فیلمسازان کشور‌های حوزه مقاومت» و چند چشم‌انداز دیگر مد نظر است.

جایزه بزرگ ۵ میلیاردی «ایثار» برای هنرمند برگزیده/ هزار و ۳۶۷ فیلم به جشنواره آمد

در بخش پایانی نشست نیز با حضور زینب شیری جعفرزاده فرزند شهید مدافع حرم حبیب‌الله شیری جعفرزاده پوستر جشنواره رونمایی شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها