عضو شورای انقلاب فرهنگی:

واقع‌گرایی علاج نگاه افراطی نسبت به سبک زندگی اسلامی است

حجت‌الاسلام‌ «واعظی» گفت: واقع‌نگری باعث خواهد شد که در عرصه‌های مرتبط با سبک زندگی دچار افراط و تفریط نشویم و آمادگی انعطاف در قالب ارزش‌ها و روش‌ها را داشته باشیم و با مسائل جدید هوشمندانه برخورد کنیم.
کد خبر: ۵۹۰۰۴۳
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۲ - 18May 2023

واقع‌گرایی علاج نگاه افراط و تفریطی نسبت به سبک زندگی اسلامی استبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، اختتامیه چهارمین جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگی؛ امروز در محل سالن همایش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

حجت‌الاسلام «احمد واعظی» رئیس دفتر تبلیغات اسلامی قم در این مراسم ضمن اشاره به سبک زندگی و چالش‌های پیش روی این موضوع اظهار داشت: این عرصه دارای دو وجه است؛ یکی نرم‌افزاری یا درونی و دیگری رفتاری یا بیرونی. این وجوه در هر نوع یا الگو از سبک‌های زندگی در جهان در جریان است. نرم‌افزارها شامل شبکه علایق و باورها و جهت‌گیری‌هاست و وجه بیرونی؛ رفتارها و واکنش‌ها را شامل می‌شود.

وی افزود: مرکز ثقل و کانون تلاش‌ها باید معطوف به آدمیان و درون آن‌ها باشد و اگر چنین شد طبعاً در کنش‌گرها و سایر نمادها موثر خواهد بود. وقتی که به قرآن و سایر منابع دینی مراجعه می کنیم؛ می‌بینیم که بر روی هر دو وجه تأکید شده است.

واعظی با بیان اینکه امروزه تلاشگران عرصه سبک زندگی با چالش‌هایی مواجه هستند، تأکید کرد: تحولاتی که در بستر جامعه اتفاق افتاده تثبیت یا ترویج سبک زندگی اسلامی را با مانع و دشواری‌هایی مواجه کرده است، به همین جهت و با تأسف آنچه که تاکنون رخ داده ظهور دو رویکرد افراطی و تفریطی در مواجهه با چالش‌های سبک زندگی است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی قم در تشریح نگاه افراطی و تفریطی نسبت به مواجهه با چالش‌های موجود در عرصه سبک زندگی گفت: در این نوع نگاه، به شکل مبالغه‌آمیزی شاهد بیان عناصر و گزاره‌هایی چون زوال نهادهای اجتماعی و سنتی، فروپاشی اخلاق و ارزش‌ها، از بین رفتن نهاد روحانیت و در نهایت از بین رفتن ارکان مذهب و سنت هستیم. اما بالعکس؛ در نگاه تفریطی شاهدیم که همه تغییرات و واقعیت‌ها نادیده گرفته شده و به عنوان نمونه گفته می‌شود که همه این اتفاقات ناشی از جنگ شناختی و تبلیغات سوء دشمنان بر ضد جمهوری اسلامی ایران است!

وی تصریح کرد: واقع‌گرایی علاج برون رفت از این دو دیدگاه است در این بین؛ واقع‌نگری باعث خواهد شد که در عرصه‌های مرتبط با سبک زندگی دچار افراط و تفریط نشویم. در چنین عرصه‌ای باید آمادگی انعطاف در قالب ارزش‌ها و روش‌ها را داشت و با مسائل جدید هوشمندانه برخورد کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین در تشریح اهم چالش‌ها در حوزه فرهنگ؛ نخستین چالش را شکاف نسلی توصیف کرد و گفت: در این باره باید واقع‌نگر بود چراکه در نسل امروز برخی افراد به سنت و اخلاق باورمندند و برخی هم این طور نیستند. نسل جدید نوع نگاهش به زندگی و منطق مثل نسل گذشته نیست به همین خاطر چنین تفاوت و واقعیتی را باید شناخت و انکارش نکرد تا بشود در نسل حاضر تأثیرگذار بود.

واعظی در ادامه کم‌فروغی جامعه نخبگانی و سلبریتی‌زدگی را دومین چالش در حوزه فرهنگ دانست و بیان داشت: این یک چالش جهانی است و فقط مختص به کشور ایران نیست و عواملی همچون گسترش شبکه‌های اجتماعی، اقتصاد ورزش برای فروش، شکوفایی هنرهای تصویری و اقتصاد هنر و سینما از عوامل بسترساز این چالش هستند.

وی تغییر ذائقه فرهنگی جامعه را سومین چالش در حوزه فرهنگ عنوان کرد و یادآور شد: نمود این مطلب در گسترش فرهنگ دیداری و شنیداری است چراکه فرهنگ جامعه امروز نسبت به گذشته تصویری‌تر است. به عنوان مثال امروزه انسان‌ها بیشتر میل دارند که به جای خوانش یک کتاب همان محتوا را در قالب کلیپ یا پادکست ببیند یا بشنود. به همین جهت در چنین عرصه‌ای باید از ظرفیت هنر و رسانه استفاده کرد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی قم خاطرنشان کرد: در حوزه دفاع از ارزش‌ها؛ بخش‌هایی از جامعه دچار نوعی دلزدگی شدند. این بخش از جامعه نه ضددین هستن و نه حتی مخالف انقلاب اسلامی، بلکه تمایل دارد محتواها با یک تفاوت و تنوع خاصی نسبت به قبل منتشر شوند.

واعظی چهارمین چالش مهم در حوزه فرهنگ را سیاست‌زدگی فرهنگ عنوان کرد و بیان داشت: باید توجه داشت که در عرصه فرهنگ دو گروه نقش‌آفرینی می‌کنند؛ نخست مولدان فرهنگی هستند که آن‌ها شامل نویسندگان، محققان، عالمان، فیلمسازان و سایر عرضه‌کنندگان فرهنگ می‌شوند و گروه دوم؛ نهادهایی هستند که مولد فرهنگ نبوده و وظیفه‌شان در این عرصه حمایتی و صیانتی است.

وی در پایان گفت: آخرین چالش مهم در حوزه فرهنگ فضای مجازی و کنش‌گری لجام گسیخته بر علیه نهاد دین است. امروزه فضای مجازی این امکان را به افراد مختلف در جامعه داده که، چه با صلاحیت و چه بدون صلاحیت، در عرصه فرهنگ کنش‌گری داشته باشند که بهترین راه مواجهه با این پدیده؛ کنش‌گری قوی در فضای مجازی است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار