دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

نفوذ گسترده آمریکا علت اصلی انحراف مسیر اتحادیه عرب است

وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن اعلام کرد نفوذ گسترده آمریکا در اتحادیه عرب باعث انحراف این اتحادیه از مسیر اصلی خود شده و کشور‌های عربی باید برای اصلاح آن اقدام کنند.
کد خبر: ۵۹۰۴۵۵
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰ - 21May 2023

نفوذ گسترده آمریکا علت اصلی انحراف مسیر اتحادیه عرب استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، سمیه قاسمیان؛ وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن وابسته به انصارالله با صدور بیانیه‌ای در واکنش به نشست سران کشور‌های عربی در جده اعلام کرد که این نشست هیچ فرقی با نشست‌های گذشته در خصوص پرونده جنگ در یمن و تجاوز کشور‌های متخاصم نداشت.

در ادامه این بیانیه آمده است: اتحادیه عرب طی هشت سال گذشته، عادت کرده که از تجاوز و محاصره علیه یمن به مبارکی یاد کند و به عناصر مزدور حق نمایندگی از سوی یمن و کرسی در این اتحادیه اعطا کند. در نشست جده این مواضع بار دیگر تأیید شد.

در این بیانیه تاکید شده است: در بیانیه صادره از سوی نشست جده نوشته شده است که یمن با یک بحران رو به رو است! این در حالیست که کشور ما با یک حمله تجاوزکارانه و وحشیانه و محاصره ظالمانه روبه‌رو بوده که نتیجه آن به وجود آمدن بدترین بحران انسانی در تاریخ معاصر ما است.

در ادامه این بیانیه آمده است: در بیانیه جده از مبانی سه گانه برای حل بحران یمن از جمله قطعنامه شماره ۲۲۱۶ شورای امنیت یاد شده است؛ مبانی که دیگر بخشی از گذشته شده و چیزی از آن‌ها باقی نمانده است، بنابراین یاد کردن از آن‌ها تنها به معنی سنگ اندازی در مسیر روند صلح به شمار می‌رود.

در این بیانه تاکید شده است: ما شاهد آن بودیم که در بیانیه جده بر ضرورت توقف مداخلات خارجی در امور داخلی کشور‌های عربی و مخالفت با حمایت از گروهک‌های مسلح تاکید شد. این در حالیست که کشور‌های متجاوز برای نهمین سال پیاپی به صورت آشکاری در امور داخلی یمن مداخله کرده و بخش‌هایی از خاک و جزایر این کشور را اشغال کرده‌اند. آن‌ها گروهک‌های مسلح در یمن ایجاد کرده و با همکاری تشکیلات تروریستی به دنبال اجرا کردن پروژه‌های خود در این کشور هستند.

در پایان این بیانیه نوشته شده است: اصلاح اتحادیه عرب و گسترش همکاری‌های عربی مشترک هنوز یک رؤیای دست نیافتنی به شمار می‌رود چرا که آمریکا نفوذ گسترده‌ای در اتحادیه عرب داشته و باعث شده مسیر این اتحادیه و اهدافی که در راستای مسائل مهم امت، داشته منحرف شود. صنعاء به عنوان پایتخت یکی از کشور‌های عربی بنیانگذار اتحادیه عرب آماده است در اصلاحات مطلوب این اتحادیه سهیم باشد.

«محمد علی الحوثی» عضو برجسته شورای عالی سیاسی یمن نیز روز گذشته، در واکنش به بیانیه پایانی نشست سران کشور‌های عربی در جده تاکید کرد: این بیانیه منعکس کننده واقعیت نیست.

وی در ادامه افزود: بیانیه صادره از سوی نشست سران کشور‌های عربی، بیانگر رهبری امت عربی نیست. اگر اراده واقعی در این نشست وجود داشت بیانیه‌ای با مفاد زیر صادر می‌شد.

الحوثی تصریح کرد: در این بیانیه باید با تشکیل هرگونه تشکیلات شبه نظامی خارج از نهاد‌های حاکمیت مخالفت می‌شد. همچنین روند حمایت‌های مالی از شبه نظامیان از سوی کشور‌های عضو اتحادیه عرب متوقف شده و این حمایت‌های مالی به گروه‌های فلسطینی مبارز تخصیص داده می‌شد.

در بیانیه پایانی نشست جده بر حمایت از امنیت و ثبات یمن و تحقق خواسته‌های ملت این کشور در کنار حمایت از تلاش‌های سازمان ملل و کشور‌های منطقه برای دستیابی به یک راه کار سیاسی فراگیر در خصوص بحران یمن بر پایه طرح کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس و قطعنامه شماره ۲۲۱۶ شورای امنیت تاکید شده است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها