یادداشت/ سرهنگ حمید طهماسبی

مشارکت در تأمین امنیت بسترساز زیارت!

تامین امنیت در تمام سطوح و ابعاد، مردم ایران اسلامی و مسلمانان جهان را به آرامش و سلامت اجتماعی می‌رساند که عزم راسخ جهادگران خدمت در تأمین نظم و امنیتِ در راستای حضور میلیونی زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در تمام مناسبت‌ها و روزهای سال جهت زیارت در مشهدالرضا، گواه این ادعاست.
کد خبر: ۵۹۳۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۴ - 31May 2023

مشارکت در تأمین امنیت بسترساز زیارت!گروه استان‌های دفاع‌پرس‌- سرهنگ «حمید طهماسبی» معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی؛ حضور داوطلبانه و آگاهانه مردم با تمایل و توانایی اظهارنظر، توان انتخاب و امکان انتقاد در امور مختلف فرایندی است که نظم و انضباط اجتماعی را با مشارکت عمومی و احساس نیاز به تعاون و همکاری هدفمند محقق می‌سازد.

گستردگی تعاون، همیاری و همکاری، مشارکت‌های عمومی را با این تفکر بنیادین که آحاد مردم حق دارند در مورد امور مربوط به خودشان مداخله داشته باشند؛ تنوع می‌بخشد. این تفکر از یک نیاز غریزی و فطری بر می‌خیزد و آن را به الزام اجتماعی تبدیل می‌کند و از این منظر، مشارکت برای حیات بشر یکی از ضروریات محسوب می‌شود.

اسلام نیز مشارکت مردم در امور اجتماعی را ضامن بقای اجتماعی دانسته و با تمرکز بر این اصل که مشارکت مومنان در رفتار و آداب و امور اجتماعی از مصادیق عمل صالح است؛ جوامعی که در آن مشارکت اجتماعی جریان دارد را  جوامع پویا می‌داند.

مشارکت از منظر قرآن در کارهای نیک و پسندیده مورد تأکید بوده و افراد را از مداخله در تعدی و گناه برحذر می‌دارد و مصداق بر این دلیل، آیه شریفه «وتعاونوا علی البر و التقوی و لا تعاونوا علی الاثم و العدوان» است و مشارکت در معنای عام و اصل کلی که سراسر مسائل اجتماعی، حقوقی، اخلاقی و سیاسی را شامل می‌شود؛ در بر می‌گیرد.

بر این اساس، مشارکت مردم در تولید، برقراری و پایایی امنیت به عنوان ضروری‌ترین نیاز جامعه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

مفهوم امنیت بسیط و پیچیده است. هر انسانی، امنیت یا ناامنی را درک می‌کند و از سویی تعاریف متعدد و متنوعی از آن ارائه می‌شود. بنابراین درک ارکانی مانند مرجع امنیت، تهدید امنیت، تولیدکننده امنیت، ابزار و روش تولید امنیت و غایت امنیت بسیار مهم بوده و زیربنای آن مرجع امنیت محسوب می‌شود که به معنای امنیت چه کسی و چه چیزی؟

امنیت دارای سطوحی شامل امنیت جهانی، امنیت بین‌المللی، امنیت منطقه‌ای، امنیت ملی، امنیت داخلی و خارجی، امنیت عمومی، امنیت اجتماعی و امنیت فردی در ابعاد نظامی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی است.

نیل به اهداف عالی که در نهایت سلامت فردی و اجتماعی را تعالی و اعتبار می‌بخشد و نمود عینی مشارکت برای امنیت در مناسبت بزرگ و مبارک این روزهای سال که دهه کرامت نام گرفته و میلاد پرسعادت ولی نعمت ایران زمین و مسلمانان دل داده جهان، حضرت علی ابن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و الثناء است تجلی می‌یابد و زیرساخت این حرکت زیبای مردمی و عزم عمومی برای پرواز کبوتر دل زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی ثامن‌الائمه (ع) که خادمان نظم و امنیت را با همگامی و پشتیبانی مردم عزیز به تکاپو، برانگیخته، بصیرتی است که از معرفت اهمیت و جایگاه والای تشرف به صحن و سرای بهشتی حرم امام رضا (ع)، جان می‌گیرد.

شکوه این مشارکت و عزت این امنیت، معیار و عیاری است برای تامین امنیت در تمام سطوح و ابعادی که ذکر کردیم و کشور مقتدر ایران و دیگر ملل مسلمان از سراسر جهان را با احساس امنیت، به آرامش و سلامت اجتماعی می‌رساند.

مشهد، شهر امنیت و زیارت است و عزم راستین و راسخ جهادگران خدمت در تأمین نظم و امنیتِ حضور میلیونی زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در این ایام و تمام مناسبت‌ها و روزهای سال، گواه بر این ادعاست.

خادمان جهاد خدمت در فرماندهی انتظامی خراسان رضوی به واسطه توفیق بزرگ الهی که فرصت خدمت به مردم در این قطعه از عرش خدا را ره توشه عاقبت بخیری‌شان ساخته، شکرگزار درگاه خالق یکتا هستند و در این سنگر تلاش برای پیشی گرفتن از هم دارند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار