یادداشت/ سرهنگ حمید طهماسبی

انضباط اجتماعی

بی‌هیچ تردیدی اولین شاخصه آرامش اجتماعی، نظم و انضباط در جامعه است چراکه هرگونه بی‌نظمی و ناهماهنگی بین ارزش‌ها، هنجارها و انگیزه‌ها با شرایط محیطی منجر به آشفتگی، احساس ناکامی و خشونت می‌شود و پلیس با عزم راسخ در ادای تکالیف و مأموریت‌های خود ثابت کرده خادم مردم و ناظم نظم و امنیت است و در مسیر آرامش اجتماعی و تبلور عزتمندانه اقتدار کشور، تمام قد و تا پای جان ایستاده است.
کد خبر: ۶۰۴۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۳ - 19July 2023

انضباط اجتماعی!گروه استان‌های دفاع‌پرس‌- سرهنگ «حمید طهماسبی» معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی؛ گسترش ارتباطات و توسعه فن‌آوری‌های اطلاعاتی در بستر فضای مجازی از تحولات عصر امروز است و با کاهش فاصله‌های زمانی و مکانی، نزدیکی غریبی فراتر از مرزهای جغرافیایی و فرهنگی جوامع مختلف به وجود آورده است.

تبادل دانش در گستره‌ی دامنه‌ای وسیع از اطلاعات و ارتباطات با توجه به مبهم بودن اصالت محتوایی که بین افراد در این شبکه ارتباطی رد و بدل می‌شود با افزایش توقعات و انتظارات شهروندان، در مواردی بی‌شمار دستمایه‌ای برای ناآرامی‌های اجتماعی است.

شهروندان در این سطح تعامل، خود را در جایگاه مقایسه‌هایی غیرواقعی و در شرایط ایده‌آلی قرار می‌دهند که با بزرگ‌نمایی نارسایی‌ها و ایراد هجمه می‌خواهند از کاه، کوه بسازند و اینگونه مطالبه‌گری حقوق و امکانات متعدد  طرح مساله شده و دولت‌ها در تنگنا قرار می‌گیرند.

این وضعیت زمینه‌های نارضایتی، اغتشاش و ناآرامی را در جامعه به وجود می‌آورد و آثار داخلی و برون‌مرزی زیادی را در پی دارد.

فرآیند ایجاد ناآرامی و تشدید بسترهای نارضایتی در شبکه تولید و تمامی ابعاد و زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی و به‌خصوص اقتصادی و رفاه عمومی اختلال به وجود می‌آورد.

ملت بزرگ ایران این تجربه را سال‌های پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با فراز و نشیب‌های فراوان و بارها در تهدیدهای دشمنان و معاندان نظام در قالب گزینه‌های مختلف نظامی، فرهنگی، اقتصادی و ترکیبی و پیچیده پشت سرگذاشته و آنچه در وقایع سال گذشته با هدف قرار دادن حجاب و عفاف و موضوع زن در دستور کار دشمنان قرار گرفت و شکست مفتضحانه‌ای برای آنان در پی‌داشت گواه بر این مدعا و عزم راستن ملت برای ایستادگی پای آرمان‌ها و نظام اسلامی است.  

بصیرت دینی، اعتقادی، آگاهی و هوشیاری مردم غیرتمند و اصیل ایران اسلامی و از سویی آمادگی پرچمداران ولایت در فراجا و دیگرهای نیروهای نظامی و امنیتی، شکست دشمن را در پی‌داشت و آنچه امروز از هرچیز دیگری حساسیت و اهمیت بیشتری دارد پایداری و پایایی آرامش اجتماعی و پاسداشت حرمت‌هایی است که  به حفظ و ارتقای آن می‌انجامد.

در این عرصه به حداقل رساندن ناآرامی‌هایی که با نگرش به ناکارآمدی‌های اقتصادی، نارضایتی‌های عمومی و پیوست خرده‌فرهنگی رقم می‌خورند یک ضرورت است که شناخت عوامل ایجاد ناآرامی و تبیین وضعیت‌هایی که جامعه را با این اختلال‌ها مواجه می‌سازند حائز اهمیت است.

گاهی ضعف در نظارت‌های صحیح و اصولی و مدیریت وضعیت‌ها به تنش و هیجان‌های ناامن‌کننده دامن می‌زنند و اینجاست که پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی می‌توانند در آگاهی‌بخشی به جامعه ایفای نقش داشته باشند.

بی‌هیچ تردیدی اولین شاخصه آرامش اجتماعی، نظم و انضباط در جامعه است چراکه هرگونه بی‌نظمی و ناهماهنگی بین ارزش‌ها، هنجارها و انگیزه‌ها با شرایط محیطی منجر به آشفتگی، احساس ناکامی و خشونت می‌شود.

پلیس با عزم راسخ در ادای تکالیف و مأموریت‌های خود ثابت کرده خادم مردم و ناظم نظم و امنیت است و در مسیر آرامش اجتماعی و تبلور عزتمندانه اقتدار کشور عزیزمان، تمام قد و تا پای جان ایستاده و برای مردم، با مردم و در خدمت مردم عزیز است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها