دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

ابتکار برگزاری باشکوه «عید غدیر» و لزوم مراقبت از آفت‌ها

برگزاری باشکوه «عید غدیر» یک ضرورت است که قرار است با ابتکاراتی گسترده‌تر از همیشه دنبال شود، اما توجه به آفت‌های برنامه‌های خیابانی برای این مناسک دینی به مراتب مهم‌تر از بخش اول است.
کد خبر: ۵۹۷۳۱۷
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۱ - 18June 2023

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، بی‌تردید عید سعید غدیرخم بزرگ‌ترین عید مسلمانان است. به همین خاطر به آن عیدالله الاکبر و عید آل محمد (ص) گفته می‌شود، برای این روز اعمال مستحبی زیادی در روایات ذکر شده است، از جمله اعمال فردی می‌توان به روزه گرفتن، غسل کردن، عطر زدن، بیزاری جستن، نماز روز عید غدیر، عبادت کردن، دعا کردن، عمل صالح انجام دادن، صلوات فرستادن، حمد کردن و از جمله اعمال اجتماعی نیز می‌توان به تبریک و تهنیت، توسعه زندگی، مصافحه، برادر شدن، زینت دادن و آذین‌بندی، جشن گرفتن و شادی کردن، قضای حوائج مؤمنان به جای آوردن، مهربانی و عطوفت کردن، طعام دادن، صدقه دادن، هدیه دادن و افطاری دادن اشاره کرد.

یکی از اتفاقات سال گذشته که در این عید رقم خورد، رویدادی با عنوان «مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر» بود؛ این اتفاق که به‌نوعی همراه با ابتکار بود از چهار راه، ولی ّعصر تا میدان ونک ادامه داشت. هرچند براساس مشاهدات میدانی خبرنگار ما تمرکز این اتفاق از چهار راه، ولی عصر تا میدان، ولی عصر بود، اما پیش‌بینی برنامه برای توسعه دادن آن در مسیر ۱۰ کیلومتری وجود داشت.

امسال نیز برای دومین سال تدارک برگزاری این رویداد درحال انجام است و «ساسان زارع» سخنگوی ستاد مردمی جشن بزرگ مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر درباره جزئیات مراسم امسال گفته است: سال گذشته با استقبال بی‌بدیل مردم در مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر مواجه شدیم و به نوعی غافلگیر شدیم و تصور نمی‌کردیم این میزان استقبال صورت گیرد. به این لحاظ خیابان، ولی ّعصر گنجایش برگزاری این مراسم را نداشت. امسال به دلیل این استقبال، بنا شد این تجمع در حدفاصل میدان امام حسین علیه‌السلام تا میدان آزادی اتفاق بیفتد.

براساس این گزارش، سال گذشته ۶۰۰ مجموعه مردمی در پذیرایی و تدارک مراسم روز غدیر حضور یافتند و طبق اعلام صورت گرفته امسال این مقدار به ۱۲۰۰ مجموعه خواهد رسید. این مجموعه‌های مردمی شامل مسجدی‌ها، پایگاه‌های بسیج، گروه‌های جهادی و فرهنگی و دیگر مجموعه‌ها هستند که در قالب موکب در مراسم حضور می‌یابند.

کارشناسان جامعه‌شناسی درباره آفت‌های برنامه‌های دینی و مذهبی هشدار‌هایی را مطرح می‌کنند که به نظر می‌رسد باید مورد توجه قرار گیرند لذا در شرایطی که معتقدیم برگزاری باشکوه «عید غدیر» یک ضرورت است که قرار است با ابتکاراتی گسترده‌تر از همیشه دنبال شود، اما توجه به آفت‌های برنامه‌های خیابانی برای این مناسک دینی به مراتب مهم‌تر از بخش اول است که باید با نگاه کارشناسی به آن پرداخت و توجه داشت.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار