سردار بایرامی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

جشنواره فیلم حوا محملی برای پرداختن به قهرمانان زن/ پیشرفت‌های زنان جامعه ما باید در سینما ماندگار شود

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، با بیان اینکه ده‌ها شخصیت برجسته مهم زن در کتاب‌های ما مکتوب شده‌اند که لازم است سینما آن‌ها را برجسته کند، گفت: جشنواره فیلم حوا کتاب و ادبیات را مبنای کار قرار دهد و کارهای اقتباسی را مبنا قرار دهد.
کد خبر: ۶۰۰۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳ - 02July 2023

سردار «عباس بایرامی» رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، به‌بهانه برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا با بیان اینکه اوج هنر در سینما بروز و ظهور می‌کند و برای بهره‌گیری کامل از ظرفیت رسانه حتمأ سینما راه‌گشاست، گفت: مخاطب امروز بیشترین تاثیر را از سینما می‌پذیرد و بر همین اساس سینما در هالیوود با هدف سلطه‌گری به صورت ویژه دنبال می‌شود.

وی زن را مهم‌ترین عنصر مورد استفاده در سینمای غرب دانست و با تاکید براینکه استفاده ابزاری غرب از زن بزرگترین جفای صورت گرفته است که باید نسبت به آن روشن‌گری صورت گیرد، افزود: زن و خانواده از مهم‌ترین عناصری می‌باشند که در فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی مورد توجه و تجلیل بوده است و انگار طی سال‌های اخیر این موضوع مورد هجمه هدف‌مند قرار گرفته است.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، به افتخارات زن ایرانی پرداخت و با بیان اینکه زن در خانواده معنا پیدا می‌کند، گفت: بی‌تردید هجمه به زن بخاطر تاثیرگذار این عنصر مهم و پایه‌ای است؛ هرفعال فرهنگی، هنری و رسانه باید بداند پرداختن به زن اصیل ایرانی اسلامی به‌معنای دفاع از تمام ارزش‌هاست لذا به‌حکم تکلیف باید در این زمینه تولید اثر هنری داشت.

بایرامی در پاسخ به اینکه آیا سینما می‌تواند در صیانت از جایگاه زن و خانواده جریان‌سازی کند، تاکید کرد: اگر سینما را تاثیرگذارترین نوع هنر بدانیم که چنین است، قطعأ سینما می‌تواند هر مسئله و موضوعی را برجسته یا تخریب کند پس تاثیرگذاری سینما برای رساندن جایگاه زن و خانواده قطعی است که باید در آن اهتمام داشت.

وی با بیان اینکه زن بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جایگاه اصلی خودش را پیدا کرده است و در صحنه‌های مهم اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و هنری به اوج رسیده است اما رسانه آن‌ها را به‌اندازه در جامعه انعکاس نکرده است، گفت: سینما برای نشان دادن زن اصیل ایرانی و خانواده که محصول همان زن است باید دست به یک حرکت جریان‌ساز و نهضت در تولید بزند.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس توجه به آثار مکتوب شده توسط زنان و درباره زن را مهم دانست و گفت: طی چهار دهه گذشته آثار انبوهی توسط زنان و یا از زنان شکل گرفته است که تحقیق و پژوهش درباره آن‌ها به ما کمک می‌کند تصویری درستی از فرهنگ ایرانی درک کنیم لذا پیشرفت‌های زنان ما که مکتوب شده است باید در سینما برجسته‌سازی و ماندگار شود.

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ حوا به همت بنیاد بین‌المللی گوهرشاد و به دبیری مهدیه سادات محور ۱۶ تا ۲۳ تیر ماه سال جاری در سطح کشور و از ۲۰ تا ۲۳ در تهران برگزار خواهد شد. این رویداد محوریت موضوع زنان و‌ خانواده را در دستور کار خود دارد و با همکاری مراکز و سازمان‌های فرهنگی مختلف فعالیت خود را دنبال می‌کند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار