حاج منصور ارضی:

روضه مداحانی گیراست که گریه‌کن باشند/ با رئیس‌بازی نمی‌شود تاثیرگذاشت

یک مداح پیشکسوت به تشریح دشواری‌های نوکری اهل بیت(ع) پرداخت با بیان اینکه روضه مداحانی گیراست که خودشان گریه‌کن باشند، گفت: با رئیس‌بازی نمی‌شود تاثیرگذار بود
کد خبر: ۶۰۳۹۴۱
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۳ - 16July 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست صمیمی حجت‌الاسلام «سید مهدی خاموشی» رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در آستانه فرا رسیدن ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام با جامعه نخبگان وعاظ، سخنرانان، ذاکران و مداحان اهل بیت (ع) در محل امامزاده صالح (ع) تجریش برگزار شد.

حاج منصور ارضی مداح پیشکسوت در این مراسم با اشاره به دشواری‌های فعالیت در مسیر اهل بیت (ع) اظهار داشت: مسیر نوکری مسیری است که وقتی از دور نگاه می‌کنیم، سخت است و ناهمواره؛ این نوکری برای عده‌ای سهل و آسمان است ولی وقتی وارد می‌شوند متوجه می‌شوند این داستان با همه‌ی داستان‌ها فرق می‌کند و داستان از خودگذشتگی است و سختی دنیا دارد.

مداحی که ۴۱ در نازی‌آباد ماند و تجملگرا نشد

او به زندگی مداحان اهل بیت‌(ع) اشاره و با تاکید براینکه وقتی به زندگی این خادمین نگاه می‌کنیم زندگی تجملی شاهد نیستیم، افزود: این مسیر، مسیری است که فقط نگاه به مبدا و مقصد انسان را زنده نگه می‌دارد؛ تمام بزرگان این مسیر که اساتید ما بودند مثل مرحوم حاج محمدتقی طاهری و عموی بنده حاج حسن ارضی چنین بودند؛ مرحوم طاهری که از سال ۴۱ در نازی‌آباد بود، تا آخر در نازی‌آباد ماند. مرحوم میرهادی که در بحث مناجات برجسته بود و اساتید دیگر، این‌ها بزرگانی بودند که واقعاً مبدا و مقصد را می‌دیدند.

این ذاکر اهل بیت(ع) با تاکید براینکه مبدا و مقصد هردو یکی است، ادامه داد: همان‌طوری که می‌گوید إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ؛ مبدا و مقصد یکی است؛ لذا اولین قدمی دنیا به‌سمت ما خواننده‌ها می‌آید و فقط جلوه‌های ظاهری را نشان داده می‌شود که آزمون سختی است بخاطر همین برخوردهایی می‌شود که هیچ سازندگی برای ما ندارد بخاطر همین در چاله می‌افتیم.

ارضی به سختی در مسیر ماندن پرداخت و با تاکید براینکه این مسیر خیلی سخت است، ادامه داد: بخاطر همین اساتید ما را با ذکر و دعا و ناله‌شب آشنا کردند تا حقیقت دنیا را بشناسیم؛ ساعتی که دم از خدا و اهل بیت(ع) بزنیم شیرین است والا دیگر همه سختی و تهمت دوست و دشمن است. پس راه خیلی سختی است و از قله دماوند سخت‌تر است و بهترین راه این است که خوانندگان که نمی‌توانند از این رشته دست بردارند و اگر در مسیر ماند در شرایطی که کسی تحویلشان نگرفت، ناراحت نشوند.

برای حفظ کشور به‌اندازه یک سیل خون داده‌ایم

او به ورود خود به عرصه مداحی اشاره کرد و با بیان اینکه تنها پنج‌ساله بودم که خواننده روضه اهل بیت(ع) شدم درحالی که همه از این کار یک پسربچه متعجب بودند، با این شعر ادامه داد سودا زده‌ی طره‌ی جانانه‌ام امشب زنجیر بیارید؛ که دیوانه‌ام امشب، گفت: مسیر، مسیر خیلی روشنی است ولی سخت است‌؛ اگر می‌خواهیم بمانیم، بمانیم. يقيناً عاقبت بخیری دارد. این انقلاب چند هزار خون داده است؟ اگر خون‌ها را جمع کنیم، سیل خون بوده است. ما مدیون این خانواده‌ها و خون‌ها هستیم؛ روزگاری در جبهه رزمنده‌ها حاضر بودند تمام جانشان را بدهند تا ما کمی روضه بخوانیم؛ این رشته از اول وصل بوده است و حالا کسانی قصد دارند، قطعش کنند. حالا در این مسیر کمی خلوص لازم است؛ خلوص هم دم دست است و اگر دقت کنیم متوجه می‌شویم مسیر اباعبدالله(ع) برای خودشان هم سخت بود تا برسند به کربلا؛ همین را به ما هم نشان دادند. اگر زهیری باشیم ما را قبول می‌کنند اما با رئیس بازی نمی‌شود. رئیس کسی است که اول کفش تمام سینه‌زنان را جفت کند؛ کسی خواننده است که خودش گریه‌کن باشد. جنود شیطان برای نوکر امام حسین(ع) قوی‌تر از هر کسی دیگر است؛ پس اگر نوکر امام حسین(ع) آمده است بماند، درست بماند. جوان‌های خواننده برای اینکه شخصیت کاذب پیدا کنند، خودش را گم می‌کنند. بخاطر همین هرکسی توییتر یا توره بیشتری داشته باشد، بزرگ‌تر است؛ هر کسی فالوور یا فالوده بیشتری داشته باشد، مهم‌تر است.

این مداح به دوران دفاع مقدس اشاره کرد و ادامه داد: دشمن با تمام قدرت و حمایت برای نابودی دین به ما حمله کرد اما نمی‌دانستند این کشور پشتوانه امام زمانی دارد؛ وقتی پایمردی مردم ایران را دیدند عقب‌نشینی کردند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار