رئیس ستاد اقامه نماز:

ترک فعل بر اساس منابع قرآنی مصادیق زیادی دارد

حجت‌الاسلام «قرائتی» گفت: مطابق منابع در قرآن و سیره اهل‌بیت (ع) تنها گذاشتن رهبری، فرار از جهاد و جبهه همانند ترک اطعام مساکین و فقرا، ترک فعل است و جرم محسوب می‌شود.
کد خبر: ۶۰۶۰۱۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰ - 25July 2023

ترک فعل بر اساس منابع قرآنی مصادیق زیادی داردبه گزارش دفاع‌پرس از مشهد، حجت‌الاسلام «محسن قرائتی» رئیس ستاد اقامه نماز امروز در نشست شورای اداری خراسان رضوی به تبیین بحث ترک فعل در جامعه پرداخت و اظهار داشت: ترک فعل جرم است. مطابق منابع در قرآن و سیره اهل‌بیت (ع) تنها گذاشتن رهبری، فرار از جهاد و جبهه همانند ترک اطعام مساکین و فقرا، ترک فعل است و جرم محسوب می‌شود. مدیر خوب کسی نیست که مدام کار کرده را به رخ بکشد چراکه مدام از کارهای انجام شده گفتن غرور می آورد، بلکه باید راه نرفته و کارهای بر زمین مانده را به انجام برساند.

وی ادامه داد: مطابق آیات قرآن، مسلمانان به مساعدت‌های جزئی و کمک به همسایه‌ها سفارش شده‌اند، یعنی اگر همسایه می‌خواهد مجلسی بگیرد و وسیله‌ای را از همسایه خود طلب می‌کند اگر او از دادن وسایل دریغ کند از نظر اسلام مرتکب ترک فعل شده است.

قرائتی افزود: در سه ماه تابستان از ظرفیت ۱۳ میلیون دانش‌آموز، یک میلیون معلم و صدها هزار روحانی طلبه استفاده نمی‌شود ، آیا برای پرباری اوقات این اقشار برنامه‌ریزی شده‌ و ترک فعلی صورت نگرفته است؟

رئیس ستاد اقامه نماز خطاب به مدیران خراسان رضوی گفت: ۴۴ سال در تلویزیون بودم آیا همه آنچه لازم بود را گفته‌ام؟ خیر، مدیران نیز اگر می‌توانستند با یک تلفن کار فردی را راه بیندازند نباید ترک فعل کنند.

وی به ضرورت کاربردهای مختلف از نعمات اللهی اشاره کرد و یادآور شد: در صدر اسلام مساجد، محل نماز، تجمع و رسیدگی به امور قضایی و سایر مسائل اجتماعی امت اسلامی بود.

قرائتی خاطرنشان کرد: استانداری خراسان رضوی مسجد خوبی دارد که به‌ دلایل مختلف امکان استفاده عموم مردم از آن وجود ندارد اما باید طوری برنامه‌ریزی و کار کرد که از امکانات موجود درکشور بتوان به اشکال مختلف بهره گرفت.

رئیس ستاد اقامه نماز بیان داشت: تعطیلی پنجشنبه حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها در کشور هیچ دلیلی ندارد در حالی که همه اصناف پنجشنبه‌ها فعال هستند. تعطیلی پنجشنبه‌ها چهارهزار روز از عمر یک طلبه را آتش می‌زند.

وی خاطرنشان کرد: محاسبه کرده‌ام در طول عمر ۶۰ ساله یک طلبه یا دانشگاهی به واسطه همین قانون و دستورالعمل نادرست، چهار هزار روز از عمر این اقشار از بین می‌رود.

قرائتی ابراز داشت: گاهی برای برخی امور غیر واجب مانند اعتکاف تأکید و سفارش می‌کنیم، اما برای برخی امور واجب مانند زکات، تبلیغ و سفارش نکرده‌ایم و این یک نقد وارد بر عملکرد ما در امور تبلیغی است.

رئیس ستاد اقامه نماز با اشاره به اولویت دادن به امور واجب گفت: مثلا به روحانیون به عنوان خادم چوب‌پر می‌دهند تا در حرم رضوی بایستند، حال آن که این روحانی سال‌ها درس دین خوانده و شایسته است ساعتی و حتی چند دقیقه‌ای در روز به دبیرستانی برود و با صحبت، شبهه‌ای را از ذهن دانش‌آموزان برطرف کند و این رفتار بااولویت و دارای اهمیت است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار