در اجتماع رهروان زینبی مطرح شد؛

امام جمعه موقت مشهد: فرهنگ عاشورا؛ مایۀ حیات، رشد و بالندگی است/ زن ایرانی باید همانند زینب (س) عاشورایی باشد

حجت‌الاسلام «فرزانه» گفت: زنان ایرانی باید همانند زینب (س) عاشورایی، بامعرفت و بابصیرت باشند، چراکه فرهنگ عاشورا مایۀ حیات، رشد و بالندگی است.
کد خبر: ۶۰۷۲۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۲ - 01August 2023

امام جمعه موقت مشهد: فرهنگ عاشورا؛ مایۀ حیات، رشد و بالندگی است/ زن ایرانی باید همانند زینب (س) عاشورایی باشدبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، حجت‌الاسلام‌ «محمدباقر فرزانه» امام جمعه موقت مشهد در اجتماع بزرگ «رهروان زینبی»  که با حضور بیش از ۵۰۰ نفر از بانوان شهرستان طرقبه شاندیز در جوار آستان مقدس امامزادگان یاسر و ناصر علیه‌السلام برگزار شد، اظهار داشت: هر ساله عاشورا با شور، آگاهی، اشتیاق و با عشق بیشتری برگزار می‌شود. ما به عاشورا نیاز داریم؛ مانند همه موجودات زنده که برای بقای حیات و زندگی به آب نیاز دارند، و ما به به‌واسطه نزدیک‌شدن به عاشورا رشد و تعالی پیدا می‌کنیم.

 وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) با الهام از عاشورا موفق به رقم‌زدن رویداد عظیم انقلاب اسلامی در دنیا شدند، افزود: امام راحل یک جامعه خفته بی‌تحرک را این‌گونه به تحرک و حرکت واداشتند. بعد از چند دهه که آمریکا ایران را زیر سلطه خود قرار داده بود، حرکتی عظیم رخ داد و منجر به اخراج سلطه‌گران از کشور شد. امام خمینی (ره) با تفکر عاشورایی موفق شد از ۳۵ میلیون ایرانی خفته، آتشفشان‌هایی پرقدرت برای مبارزه با ظلم و ستم بسازد.

امام‌جمعه موقت مشهد با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران با دو بال شهادت و انتظار حضرت ولی‌عصر (عج)، در حرکت است، ادامه داد: این دو بال آن‌قدر امت ایران اسلامی را بالا برده که آمریکا نمی‌تواند آن را شکار کند که همه اینها به برکت عاشوراست.

فرزانه شخصیت انسان را به دو گروه تقسیم کرد و گفت: اگر بخواهیم شخصیت یک انسان الهی را بشناسیم و خود یک انسان باشخصیت و الهی باشیم به فرهنگ عاشورا نیاز داریم. انسان دارای شخصیت ظاهری و شخصیت واقعی است که برای رسیدن به این وجهه باید فرهنگ عاشورایی را تبیین کند.

 زنان ایرانی باید همانند زینب (س) عاشورایی باشند

وی در تعریف یک زن عاشورایی گفت: زن عاشورایی؛ زنی بامعرفت، آگاه و بادانش است و باید همچون حضرت زینب (س) عاشورایی، بامعرفت و بابصیرت عمل کند. اگر زینب (س) در حادثه کربلا شرکت کرد نه به‌خاطر این است که خواهر حسین (ع) است؛ بلکه به‌خاطر اینکه زینب است و به این درک و تبیین رسیده بود که باید در این حادثه بزرگ شرکت کند.

امام جمعه موقت مشهد بیان داشت: شخصیت واقعی انسان که او را اشرف مخلوقات ساخته و از حیوانات جدا کرده را باید در فرهنگ عاشورایی جستجو کرد. در حادثه کربلا طبق آنچه در تاریخ آمده است مادرانی بودند همچون مادر وهب که فرزندان خود را برای نبرد با ظلم تشویق می‌کردند و شهادت را اجری بزرگ می‌دانستند. زن عاشورایی صبر و تعهد را از این مکتب فرامی‌گیرد.

فرزانه همواره باخدا بودن را از مهم‌ترین صفات زن عاشورایی نامید و گفت: حضرت زینب (س) زمانی که با کاروان بازماندگان کربلا به پشت دیوار کوفه رسید، باآن‌همه مصیبت و سختی که به او رسیده بود روبه‌قبله ایستاد و نماز نافله شب خواند، و در سخت‌ترین شرایط از خدا رو برنگرداند.

اصرار دشمن بر بی‌حجابی با هدف ضربه‌زدن به آرمان‌های نظام مقدس اسلامی

عضو شورای‌ عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه با تأکید بر مسئله حجاب ابراز داشت: این همه اصرار دشمن بر بی‌حجاب کردن زنان ایرانی به دلیل ضربه‌زدن به آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی است. دشمن می‌داند که آرمان شهدا حفظ حجاب و ناموس بود؛ ازاین‌رو این فتنه را میان جامعه نشر می‌دهد که نسبت به شهدا و خانواده شهدا بی‌اعتنا باشید، مردم باید آگاه باشند، مسئله حجاب شوخی نیست و آن را جدی بگیرند.

 امام جمعه موقت مشهد خاطرنشان کرد: در زمان قبل از انقلاب اسلامی، برای اینکه انگلیس بتواند بر ایران حاکم باشد و همه چیز را به غارت ببرد رضاخان را واداشت تا دین‌وایمان مردم را مورد هجمه قرار دهد و روحانیت را قلع‌وقمع کند تا با این کار بی‌غیرتی و بی‌حجابی را میان مردم ترویج کند.

 وی در ادامه اذعان داشت: بدانید هیچ جای دنیا مانند ایران به دین خدمت نکرده است و در هیچ کجای دنیا کشور اسلامی نداریم که ۳۰۰ هزار شهید در راه حفظ دین تقدیم کرده باشد.

 فرزانه تأکید کرد: اگر به دنبال فراگیری ولایت‌مداری هستید به شب عاشورا بنگرید تا نسبت به برخورد زن عاشورایی که تسلیم و مطیع محض امام‌زمانش بود با رهبر و امامش چگونه بوده است، شما نیز به‌عنوان یک زن مستقل و آزاده مانند یک منجی به رهبر معظم انقلاب اسلامی نگاه کنید و حرف کسی را بر حرف ایشان مقدم ندارید.

عضو شورای‌ عالی حوزه علمیه خراسان زن ایرانی را مستقل و آزاده تعریف کرد و اظهار داشت: شما به‌عنوان یک زن مسلمان حق تصمیم‌گیری اسلامی دارید و آزاد هستید که در مورد نماز و روزه خود تصمیم بگیرید و به میل خود به انقلاب اسلامی عشق بورزید و در عرصه‌های پیش‌روی انقلاب که به حضور مردم نیاز دارد، به میدان بیاید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار