یادداشت/

اراده مشترک حامیان نظام چندقطبی مقابل غرب

وقتی آگاهی و شکل‌گیری اراده مشترک میان مردمان کره خاکی با رهبران جدیدی که مشتاق ساختن دنیای چندقطبی هستند به بلوغ می‌رسد، تحولات را سریع‌تر از آنچه انتظار داریم، به ثمر می‌رساند.
کد خبر: ۶۰۷۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲ - 03August 2023

اراده مشترک حامیان نظام چندقطبی مقابل غربگروه بین‌الملل دفاع‌پرس- «بثینه شعبان» مشاور رئیس‌جمهور سوریه؛ اجلاس سران روسیه و آفریقا روز‌های ۲۷ و ۲۸ جولای در سن پترزبورگ برگزار شد.

در این اجلاس با وجود فشار‌های بی‌سابقه، رهبران و مقام‌های ۵۰ کشور آفریقایی علاوه بر سران سازمان‌های برجسته منطقه آفریقا حضور داشتند. هرچند غربی‌ها برای منصرف کردن آفریقایی‌ها از حضور در اجلاس تلاش کردند، ولی دومین اجلاس روسیه و آفریقا پس از اجلاس سوچی در سال ۲۰۱۹ با موفقیت برگزار شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت، همکاری کشورش با آفریقا در سال‌های اخیر وارد دوران جدیدی شده است و قاره سیاه به یکی از قطب‌های جهان چندقطبی تبدیل خواهد شد. وی عنوان کرد: برنامه اقدام مشترک مسکو و آفریقا تا سال ۲۰۲۶ با هدف افزایش مبادلات تجاری، بهبود زیرساخت‌های آن و معامله با ارز‌های محلی است. تعدادی از رهبران آفریقا نیز خواستار دلارزدایی شدند و تمرکز بر فرهنگ، دانش و ارزش‌ها در کنار مقابله با نظام استعماری و تلاش غرب برای حذف ارزش‌های اخلاقی و انسانی قابل توجه بود.

به دنبال این اجلاس، ماه آینده نشست مهم کشور‌های عضو گروه «بریکس» در آفریقای جنوبی برگزار می‌شود. حتی اگر پوتین اعلام کرده باشد در این اجلاس شرکت نمی‌کند، تردیدی وجود ندارد منطق و تفکر روس‌ها در آن حکم فرما خواهد بود.

شکی نیست اجلاس بریکس در‌های وسیعی به روی کشور‌هایی خواهد گشود که می‌خواهند میراث استعمار غرب را از شانه‌های خود بردارند و به طور جدی در شکل‌گیری جهانی چندقطبی شرکت کنند؛ جهانی که با سرعتی ثابت و سنجیده در حال شکل گیری است. در سن پتربورگ رهبران آفریقایی ابتکاری در زمینه حل و فصل بحران اوکراین مطرح کردند که پوتین در پاسخ گفت: فرایند‌های میانجی‌گری در گذشته منحصر به کشور‌هایی بود که گفته می‌شد در حال توسعه دموکراسی هستند، اما اکنون چنین نیست. ما با ابتکار شما با احترام برخورد می‌کنیم و آن را با علاقه بررسی خواهیم کرد.

غرب استعمارگر در تلاش مذبوحانه برای جلوگیری از شکل‌گیری جهانی چندقطبی، حضور روسیه در آفریقا را صرفاً حضور نیرو‌های واگنر جلوه می‌دهد و به دنبال فریب افکار عمومی جهان با طرح ماجرایی حاشیه‌ای است. آن‌ها حتی می‌خواهند سطح حضور چین را صرفاً به گفتگو درباره تایوان تقلیل دهند و درباره ایران روی موج ناآرامی‌های اخیر این کشور سوار شده‌اند. با وجود این، غربی‌ها فراموش کرده‌اند مشکل‌شان فقط با روسیه، چین، ایران و برجام نیست، بلکه با ادراک فزاینده مردم جهان است.

مردم جهان به آثار مخرب ناشی از جنگ‌هایی که غرب در خانه‌هایشان شعله‌ور کرده است و ویرانی و فقر ناشی از غارت شنیع ثروتشان به وسیله اعمال فشار تحقیرآمیز بر کشور‌های مختلف که با آن‌ها در تعامل بودند، پی برده اند.

آیا غرب استقبال کشور‌های آمریکای لاتین و تعدادی از کشور‌های آفریقایی از آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران را که به تازگی به این نقاط سفر کرده بود، دید؟ تعداد بالای توافقاتی که ایران با این کشور‌ها منعقد کرد چطور؟ بی‌تردید غربی‌ها در خلال این دیدار‌ها و امضای قرارداد‌ها به ادراک فزاینده مردمان این کشور‌ها و اشتراکات‌شان با ایران و حتی همه کسانی که زیر چکش غرب افتاده‌اند و از سیاست‌های‌شان رنج می‌برند، پی برده‌اند.

هنگامی که چین پنج بار درخواست وزیر دفاع آمریکا را برای بازدید از این کشور رد و شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین مشتاقانه از هنری کیسینجر استقبال می‌کند، برای آمریکا دارای پیام است. وی در دیدار با کیسینجر گفت، «دوستان قدیمی» هرگز فراموش نخواهند شد. بار دیگر چین و آمریکا بر سر دوراهی قرار دارند که به کجا بروند و بار دیگر هر دو طرف باید انتخاب کنند.

کیسینجر نیز که از سوی چینی‌ها مورد احترام گسترده‌ای است و به‌طور مرتب به چین سفر می‌کند، گفت، قدردان این است که دولت چین دیدار را در همان ساختمانی ترتیب داد که وی نخستین بار در آن با رهبران چین دیدار کرده بود.

چین با این نوع استقبال نشان داد روش تحمیل، سلطه و ارعاب دیگر جواب نمی‌دهد و آمریکا برای معامله باید روش دیپلماسی‌ای را برگزیند که احترام متقابل را تضمین کند، آن هم بر مبنای روش‌های توافق شده و نه بر مبنای قوانینی که به نفع خودشان ابداع می‌کنند و انتظار دارند همه آن را رعایت کنند.

مردم خاطره فراموش نشدنی از غرب دارند، به ویژه پس از افشای دروغ رسانه‌های غربی که سیاست‌های جنگ، خشونت و تروریسم را علیه مردم ترویج کردند. در غرب فکر می‌کنند از مردم باهوش‌تر هستند، ولی از حافظه تاریخی مردم و توانایی آن‌ها در جمع آوری اطلاعات و تبدیل آن در زمان مناسب بی خبرند. همه آزادگان جهان از حمایت کشور‌های غربی از رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی همانند فلسطین آگاه بودند و در آمریکا نژادپرستی موج می‌زند.

رئیس جمهور روسیه قبل از اجلاس روسیه و آفریقا گفته بود، مسکو یاد و خاطره فرزندان برجسته آفریقا را گرامی می‌دارد. باید آن‌ها را به یاد آورد و نباید فراموششان کرد؛ شخصیت‌هایی همچون پاتریس لومومبا، جمال عبدالناصر و نلسون ماندلا.

امروز مردم دنیا شاهد سکوت غرب در برابر ریخته شدن خون فلسطینیان بی گناه به دست نژادپرستان مجرم صهیونیست هستند و این سکوت کر کننده بیش از ۷۰ سال است ادامه دارد. غرب بعد از این همه جنایت و تروریسم در افغانستان، عراق، لیبی و ... می‌خواهد مدعی دغدغه زندگی، آزادی و حقوق بشر باشد؟ مردم جهان می‌دانند چه کسانی سازمان‌های تروریستی را ایجاد و مسلح کردند و آموزش دادند؛ چه کسانی تروریست‌ها را برای نابودی سوریه و عراق فرستادند و چه کسی همچنان از تروریست‌های داعش در پایگاه خود در التنف محافظت می‌کند.

مردم آمریکای جنوبی گرفته تا آسیا و آفریقا بر همه دروغ‌ها و تلاش‌های گمراه‌کننده رسانه‌های غربی و همکار با سرویس‌های اطلاعاتی و سیاسی غرب غلبه کرده‌اند. مشکل امروز غرب تنها با رؤسای جمهور روسیه، چین یا برزیل نیست، بلکه با مردم آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین و این بیانگر شجاعت این مردمان و تلاش‌های بین المللی آن‌ها برای اتحاد در دنیای جدید در حوزه‌های تجارت، اقتصاد، پول، آموزش، فرهنگ و اخلاق است.

دنیایی که مخالف دروغ و ریاکاری غربی است و قوانین و ارکان روشنی برای خیر، رفاه و سعادت بشر پایه گذاری می‌کند. ممکن است برخی فکر کنند روند پیشرفت کند است، اما به بلوغ رسیدن آگاهی و شکل گیری اراده مشترک میان بیشتر مردمان کره خاکی با رهبران جدیدی که مشتاق ساختن دنیای چند قطبی هستند، تحولات را سریعتر از آنچه انتظار داریم، به ثمر خواهند نشاند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار