کارشناس اسرائیلی: ساکنان کرانه باختری خواستار قدرت گرفتن حماس هستند

یک کارشناس نظامی صهیونیست با اشاره به افزایش محبوبیت حماس در میان مردم فلسطین، اذعان کرد که اگر این جنبش بتواند قدرت سیاسی را به دست گیرد، رژیم صهیونیستی هم با خطرات بسیاری روبرو خواهد بود.
کد خبر: ۶۰۹۹۱۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۹ - 14August 2023
کارشناس اسرائیلی: ساکنان کرانه باختری خواستار قدرت گرفتن حماس هستندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، رژیم صهیونیستی به خاطر اختلافات شدید داخلی و تظاهرات‌های متوالی وضعیت بسیار نامساعدی دارد و بسیاری از کارشناسان و مسئولان این رژیم اذعان دارند که این وضعیت به جنگ داخلی منجر خواهد شد.
 
در کنار تحولات داخلی، آنچه مایه نگرانی صهیونیست‌ها شده، افزایش قدرت گروه‌های مقاومت در فلسطین به ویژه جنبش حماس است. آنان حتی از اینکه حماس دست به عملیات نزده است، نگران هستند. فرماندهان نظامی اسرائیلی می‌گویند که این جنبش در حال حاضر، دست به عملیاتی نزده و ساکت است؛ لذا این سکوت حماس، باعث وحشت صهیونیست‌ها شده است.
 
سرهنگ گریشا یاکوبوویچ که از فرماندهان پیشین ارتش صهیونیست و از کارشناسان مسائل نظامی آن است، با اشاره به اینکه حماس عمدا عملیاتی در میان تجمعات ضد صهیونیستی انجام نداده است، تأکید کرد، استراتژی و باور جدید حماس این است که هر گونه آسیب زدن به معترضان اسرائیلی، نتیجه معکوس دارد و اقدامی احمقانه خواهد بود.
 
ده‌ها هزار نفر از ساکنان سرزمین‌های اشغالی، از سی و دو هفته پیش، به صورت متوالی، هر شنبه، با برگزاری تظاهرات گسترده در شهر‌های مختلف علیه نخست وزیر رژیم صهیونیستی و طرح تغییرات قضایی بنیامین نتانیاهو تظاهرات می‌کنند.
 
پیش‌نویس طرح تغییرات قضایی که توسط کابینه «بنیامین نتانیاهو» در ژانویه پیشنهاد شد، باعث ایجاد شکاف شدید و یکی از بزرگترین جنبش‌های اعتراضی در رژیم صهیونیستی شد؛ اعتراضاتی که به ارتش رژیم اشغالگر هم رسیده و موجب موجی از سرپیچی‌ها شده است.
 
یاکوبوویچ در ادامه، با بیان اینکه حماس فهم کاملی از روحیات صهیونیست‌ها دارد، با انتشار گزارشی در روزنامه جروزالم پست نوشت، این آشنایی به خاطر حضور طولانی مدت رهبران حماس در زندان‌های صهیونیست است. حماس از شکاف موجود در جامعه صهیونیستی و «رفتار‌های احمقانه راستگرایان اسرائیلی» نهایت استفاده را برده است. کما اینکه این جنبش، بر خلاف فتح، مدافع حقوق مردم فلسطین است.
 
در این گزارش آمده است، حماس به شدت امیدوار است که راستگرایان صهیونیست مانند ایتامار بن گویر به مشکل‌تراشی در کرانه باختری ادامه دهند. در کنار این، شلیک موشک از جنین که با حمایت حماس انجام شد، پیام دیگری به تل‌آویو است مبنی بر اینکه این جنبش قصد دارد رژیم صهیونیستی را از چند جبهه تهدید کند، مانند غزه، لبنان، سوریه و اکنون نیز کرانه باختری.
 
بر اساس این گزارش، بیشتر ساکنان کرانه باختری تمایل دارند که حماس قدرت را در دست داشته باشد. البته مشخص نیست که آیا این جنبش قصد دارد در آینده، یکی از افراد خود را به عنوان رئیس تشکیلات خودگردان یا دبیر کل سازمان آزادیبخش فلسطین معرفی کند یا خیر. احتمالا حماس تلاش خواهد کرد در پارلمان فلسطین، اکثریت را به دست آورد؛ همان کاری که حزب الله در لبنان انجام داده است. به هر حال حماس به دنبال بهره‌برداری از بحران صهیونیستهاست.
 
این کارشناس صهیونیست در پایان تأکید کرد، اگر حماس موفق به این کار شود، توافق سازش اسلو را لغو خواهد کرد. اگر این اتفاق رخ دهد، رژیم صهیونیستی در موقعیت خطرناکتری قرار خواهد گرفت و دامنه مانور سیاسی آن نیز کم خواهد شد. حماس به خوبی از ضعف آمریکا در منطقه آگاه است. افزون بر این، زمانی که رژیم صهیونیستی دچار درگیری داخلی شده است، حماس نیز تقویت خواهد شد.
 
انتهای پیام/ 241
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار