یادداشت/ شهاب شعبانی‌نیا

حریف اصلی!

سیاست نظام اسلامی در قبال شیطنت‌های برخی همسایگان بر مبنای تنش‌زدایی و پرهیز از درگیری نظامی بوده و نیروهای مسلح ایران، خود را برای نبرد با حریفان اصلی آماده کرده‌اند.
کد خبر: ۶۱۲۶۲۵
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۵ - 27August 2023

.گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- شهاب شعبانی‌نیا؛ درخصوص قدرت گرفتن مجدد طالبان در افغانستان گمانه‌زنی‌های متعددی صورت گرفته و تحلیل‌های مختلفی ارائه شده است؛ همچنین درباره نوع نگرش حاکمان جدید افغانستان و اینکه آن‌ها در قبال کشور‌های همسایه چه سیاستی را اتخاذ می‌کنند، مباحث مختلفی مطرح شده است؛ سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال این گروه نیز بر اساس تدبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، برگرفته از نوع رابطه آن‌ها با کشورمان بوده است.

بر همین اساس، از زمان روی کار آمدن مجدد طالبان و با توجه به ادعا‌های سرکردگان این گروه مبنی بر علاقه‌مندی به برقراری رابطه با همسایگان و دوری از تنش‌آفرینی، ایران نیز سیاست تعامل و تنش‌زدایی با این کشور همسایه را در پیش گرفته است؛ البته شیوه کشورداری طالبان در دوران ماقبل اشغال افغانستان از سوی آمریکا به گونه‌ای بود که قدرت یافتن مجدد آن‌ها نگرانی‌هایی را در کشورمان برانگیخت و برخی طیف‌های سیاسی که پیش‌تر حضور ایران در عرصه مقابله با داعش را شماتت و نظام را به جنگ‌طلبی متهم می‌کردند، خواستار لشکرکشی به افغانستان شدند تا به قول خودشان ریشه طالبان خشکانیده شود. خودسری تعدادی از نیرو‌های طالبان در مناطق مرزی با کشورمان و وقوع چندین فقره درگیری محدود مرزی نیز-که با پاسخ سخت ایران و گلوله‌باران شدید مواضع طرف مقابل همراه بود- زمینه‌ساز بهانه دیگری برای این طیف شد تا بیش از پیش بر لزوم حمله ایران به افغانستان اصرار بورزند.

در موازات مسائل مرتبط با افغانستان، سناریوی دیگری نیز در بخش‌های شمال غرب کشورمان اجرا شد؛ به این ترتیب که حکومت جمهوری آذربایجان با همراهی دولت ترکیه تصمیم به ایجاد «دالان زنگه‌زور» گرفت تا بتواند به نخجوان و از آن طریق به ترکیه متصل شود؛ دالانی که از خاک ارمنستان می‌گذشت و باعث قطع ارتباط زمینی ایران با قاره اروپا می‌شد.

در این میان، رفتار‌ها و سخنان «الهام علی‌اف» رئیس جمهور آذربایجان در برخی مقاطع به گونه‌ای بوده که شائبه جنگ‌طلبی وی را در اذهان تقویت کرده است.

علی‌ایحال بر پایه این اتفاقات، ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران در قالب رزمایش‌هایی گسترده با گسیل نیرو و تجهیزات نظامی متعدد به مناطق مرزی شمال غرب کشور، مخالفت جدی کشورمان را با هرگونه تغییر در مرز‌های کشور‌های منطقه اعلام کردند. این در حالی بود که هشدار‌هایی نیز از سوی فرماندهان عالی‌رتبه نظامی به طرف مقابل داده و بر عزم نیرو‌های مسلح کشورمان برای مقابله با هرگونه تغییرات ژئوپلیتیک در منطقه تأکید شد. خوشبختانه این تحرکات و مواضع هوشمندانه نظام اسلامی تاکنون کارساز بوده و مانع از اجرای تصمیمات نابخردانه دولت جمهوری آذربایجان شده است.

در همین رابطه، سخنی از رهبر معظم انقلاب را یادآور می‌شویم که فرمودند: «انسان گاهی می‌بیند که مثلاً فرض کنید یک قدرت کوچک و کم‌اهمّیّتی یک حرفی می‌زند، یک اقدامی می‌کند، ذهن انسان متوجّه می‌شود به او. مشغول نشویم به این دشمنی‌های جزئی؛ ببینیم چه کسی پشت صحنه است، چه کسی اصل طرّاحی را بر عهده دارد؛ این مهم است. پشت همه‌ی این جنگ‌افروزی‌هایی که در منطقه‌ی ما و مناطق دیگر جهان انجام می‌گیرد، قدرت‌های بزرگند.» (۱)

کوتاه سخن اینکه نظام اسلامی با توجه به این هشدار رهبر انقلاب اسلامی، همواره خود را برای نبرد احتمالی با مستکبران و قدرت‌های بزرگ، مهیا ساخته و سیاستش در قبال شیطنت‌های برخی همسایگان بر مبنای تنش‌زدایی و پرهیز از هرگونه درگیری نظامی بوده است؛ سیاستی که همواره توانسته هم امنیت کشور را تأمین و هم از منابع و منافع ملی کشورمان به نحو مطلوبی حفاظت کند.

۱- بیانات در دیدار جمعی از فرماندهان ارشد نیرو‌های مسلح (۱۴۰۲.۰۱.۲۷)

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار