مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی:

بالندگی و پیشرفت ایران در پرتو حماسه دفاع مقدس محقق شد

سردار یوسفعلی‌زاده گفت: در پرتو دفاع مقدس؛ کشور ایران به بالندگی و پیشرفت رسید به همین جهت است که رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره بر زنده نگه داشتن یاد و نام حماسه‌سازان آن دوران تاکید دارند و می‌فرمایند اگر این اتفاق را به درستی روایت نکنیم، دشمن آن گونه که دوست دارد روایت می‌کند.
کد خبر: ۶۱۳۱۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۴ - 30August 2023

بالندگی و پیشرفت در پرتو حماسه دفاع مقدس محقق شدبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، نشست ستاد اجرایی گرامیداشت هفته دفاع مقدس در خراسان رضوی با حضور سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی، «حسین باغ‌گلی» معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد و معاونان و همراهان وی برگزار شد.

در این جلسه سردار یوسفعلی‌زاده ضمن قدردانی از مساعدت و همکاری شهرداری مشهد در بستر زمان در جهت تقویت حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و مقاومت طی سخنانی اظهار داشت: دستورالعمل گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت همه ساله و در ابتدای سال توسط ستاد کل نیرو‌های مسلح ابلاغ و در سطح کشور و استان‌ها بومی‌سازی می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تا این لحظه ۴۳ مناسبت فهرست شده است، یادآور شد: ستاد گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت در سطح کشور با محوریت وزارتخانه‌ها و نیرو‌های مسلح برگزار می‌شود و در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها با محوریت استانداری و فرمانداری همین ترکیب تکرار می‌شوند. کارکرد ویژه ستاد، هماهنگی سازماندهی و انسجام بخشی به تلاش‌ها در مناسبت‌هاست که گرامیداشت هفته دفاع مقدس اوج این حرکت و تلاش خداپسندانه، انقلابی و ارزشمند است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی ضمن اشاره به روز سوم شهریور ماه؛ سالروز اشغال ایران توسط متفقین گفت: این اتفاق در حالی رخ داد که کشور ایران در جنگ جهانی دوم اعلام بی‌طرفی کرده بود، اما متاسفانه با ورود قوای متفقین به ایران و اشغال کشور، برابر آمار‌های موجود ۸ میلیون نفر از جمعیت ۲۰ میلیونی ایران در آن زمان کشته شدند و با عرض تاسف و با دخالت پنهان و آشکار اشغالگران، به ویژه انگلیس خبیث، از این حادثه ناگوار یاد نشده است.

این مسئول همچنین درباره ریشه‌های بروز این واقعه تلخ در تاریخ ایران تصریح کرد: پیدایش چنین وضعیتی از آن رو بود که افراد نالایق بر کشور مسلط بودند و وابستگی آن‌ها به بیگانگان زیاد بود. در آن زمان کشور ایران استقلال سیاسی نداشت. نقطه مقابل این اتفاق در دوران دفاع مقدس رقم خورد چراکه در پرتو این رویداد کشور ایران به بالندگی و پیشرفت رسید به همین جهت است که رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره بر زنده نگه داشتن یاد و نام حماسه‌سازان آن دوران تأکید دارند و می‌فرمایند اگر دفاع مقدس را به درستی روایت نکنیم، دشمن آن گونه که دوست دارد روایت می‌کند.

یوسفعلی‌زاده تأکید کرد: اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی به دنبال این هستیم که دفاع مقدس با همه ابعاد و زوایای خودش و با صد زبان گرامی داشته شود.

وی ابراز داشت: اسناد و آثار ادبی و پژوهشی تولید شده می‌تواند در قالب یک مجموعه جمع‌آوری شوند و در اختیار متقاضیان و سایر دستگاه‌ها قرار بگیرند.

این مسئول با بیان اینکه طبق روال هر سال؛ ۱۱۰ هزار نفر از پیشکسوتان دفاع مقدس در سطح استان مورد تجلیل واقع شده‌اند، افزود: طبق هماهنگی‌های انجام گرفته قرار است در سال جاری ۴۰ درصد از تجلیل‌کنندگان از بین بانوان فعال و مطرح در حوزه دفاع مقدس باشند و ۶۰ درصد هم از بین پیشکسوتان و ایثارگران آن دوران انتخاب، تکریم و تجلیل شوند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در روز‌های گذشته کلیات طرح یادمان شهدای گمنام جبل‌النور کوهسنگی به تصویب رسیده است؛ پیشنهاد می‌شود که در ایام هفته دفاع مقدس هم از ماکت این یادمان رونمایی و برای این مکان و سایر یادمان‌ها مراسم کلنگ‌زنی پیش‌بینی شود.

تربیت افراد در شرایط امن دشوارتر از شرایط ناامن است

در این جلسه، باغ‌گلی در تشریح فضای فرهنگی کشور بیان داشت: یک باور عمومی در فضای فرهنگی و اجتماعی وجود دارد و آن این است که ما همچنان در حال مقاومت در برابر هجوم دشمنان در جنگی به غیر از جنگ سخت هستیم.

وی گفت: در نگاه تعلیم و تربیتی؛ تربیت افراد در شرایط امن دشوارتر از شرایط ناامن است چراکه در شرایط ناایمن بین افراد جامعه؛ یک انسجام و وحدت پدید می‌آید، اما در شرایط امن اختلاف نظر‌ها بروز می‌کند و همین مطلب، کار را سخت می‌کند. دشمن همین نکته را فهمیده و بر روی آن سرمایه‌گذاری کرده است.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد با بیان اینکه سازمانی مثل شهرداری قرار نیست مسئولیت سایر نهاد‌ها و گروه‌های مردمی را بر عهده بگیرد و آن‌ها را مختل کند، در ادامه بیان داشت: مداخلات و یاری سازمان‌های دولتی بایستی طوری باشد که اصل ماجرا از بین نرود. برای نمونه به خاطر مداخلات دستگاه‌های مختلف در بحث گرامیداشت دهه فجر، امروز مثل گذشته مردم پای کار برگزاری این مراسم نیستند چراکه نکوداشت چنین مراسمی را از وظایف دستگاه‌های دولتی می‌دانند. بر همین اساس؛ باید در بحث دفاع مقدس نیز طوری اقدام کنیم که دچار چنین اتفاقی نشود.

باغ‌گلی در تشریح برنامه‌های پیش‌بینی شده توسط شهرداری مشهد در هفته دفاع مقدس گفت: اگر اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی به مجموعه شهرداری کمک کند؛ امسال تصمیم داریم که تصاویر ناب دوران دفاع مقدس را در محیط‌های عمومی مشهد اکران کنیم. همچنین با حضور در مدارس شهر؛ تصمیم بر این است که با محوریت شهیدپژوهی و با کمک دستگاه‌های مختلف برای دانش‌آموزان برنامه‌های متنوعی را دنبال کنیم. علاوه بر این‌ها مجموعه شهرداری در نظر دارد که با حال و هوای دوران دفاع مقدس در قالب نامه رزمنده به خانواده، قسمت‌هایی از وصایای شهدا را به درب منازل مردم مشهد ارسال کند.

در ادامه این جلسه سایر اعضا ضمن تبادل نظر و بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات؛ بر همکاری و هماهنگی هرچه بیشتر اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی و سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در راستای گرامیداشت هفته دفاع مقدس و سایر مناسبت‎‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت تأکید کردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار