برگزیدگان اولین جشنواره سراسری طراحی پوستر میراث سرو معرفی شدند؛

میرلوحی: هنر ایرانیان در طول تاریخ در خدمت اهل بیت(ع) بوده است

آیین اختتامیه اولین جشنواره سراسری طراحی پوستر میراث سرو، ویژه پوسترهای عاشورایی در محل میدان ولیعصر (عج) برگزار شد.
کد خبر: ۶۱۷۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱ - 19September 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین اختتامیه اولین جشنواره سراسری طراحی پوستر میراث سرو، ویژه پوسترهای عاشورایی در محل میدان ولیعصر (عج) برگزار شد.

مترو به‌دنبال بهره‌گیری از ظرفیت نرم دانشگاه‌

در ابتدا، سید محمد نقیب معاون امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه گفت: یکی از تلاش‌های ما در دوره جدید فعالیت معاونت فرهنگی مترو، پیوند مترو و دانشگاه است بخاطر همین دومین رویداد طراحی پوستر را برگزار کردیم تا زمینه ارتباط بین یک صنعت سخت مترو و دانشگاه به عنوان مرکز علم محقق شود.

میرلوحی: هنر ایرانیان در طول تاریخ در خدمت اهل بیت(ع) بوده است

او پیوند با دانشگاه را از توصیه‌های مهم امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی دانست و با تاکید براینکه سعی ما بر تحقق آن است، گفت: پتانسیل خوبی در دانشگاه‌ها در زمینه فرهنگ و هنر وجود دارند و ما امسال در این رویداد میزبان بیش از ۸۰۰ طرح و پوستر بودیم که قطعأ باید برنامه‌های مفصل‌تری برای استفاده از آن‌ها صورت گرفت.

هنر ایرانیان در طول تاریخ برای اهل بیت بوده است
در ادامه، حجت‌الاسلام میرلوحی با بیان اینکه درباره حضرت زینب کبری(س) که سروقامت واقعه عاشوراست، از یک جمله که مبدا هنرمندی‌‌ها و تولید هنر در تاریخ شده است، نمی‌توان به‌سادگی گذشت، اظهار داشت: کاروان کربلا برای رسيدن به شام هزار کیلومتر راه رفته است؛ حضرت زینب(س) در این مسیر سرقافله‌دار است. یزید در جلسه‌ خود خطاب به حضرت زینب(س) می‌گوید: «دیدی خدا چه بالایی بر خانواده شما آورد»، حضرت پاسخ می‌دهند: «جز زیبایی چیزی ندیدیم».

او تصریح کرد: اگر ما بخواهیم از این جمله «ما رأیت الا جمیلاً» حضرت زینب(س) درس بگیریم در طول تاریخ تمام شدنی نیست لذا اهالی هنر و فرهنگ الهام زیادی می‌توانند از این بیان الهی داشته باشند.

این عالم دینی با طرح این پرسش که چه مقاماتی در جمله‌ی «ما رأیت الا جمیلاً» حضرت زینب(س) وجود دارد، گفت: مقام اول قطعأ تسلیم است. مقام دیگری که بالاتر است، مقام رضاست اما بالاترین مقام که در این جمله و بیان برای ایشان مشهود بود، مقام شکر بوده است.

میرلوحی: هنر ایرانیان در طول تاریخ در خدمت اهل بیت(ع) بوده است

حجت‌الاسلام میرلوحی آثار خلق شده در جشنواره طراحی پوستر را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه آثار زیبایی خلق شده است، گفت: در طول تاریخ ثابت شده است که ایرانی‌ها بهترین‌ هنرهایشان را تقدیم به اهل بیت علیهم‌السلام کرده‌اند و هنرمندان در این رویداد هنری نیز در ادامه همین مسیر هستند. 

جعفری: ایستگاه‌های مترو میزبان آثار برگزیده میراث سرو

در بخش دیگر این مراسم، حمیده جعفری، دبیر جشنواره و رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب گفت: جشنواره میراث سرو از ۲۸ تیرماه بعد از یک پیشنهاد دنبال به صورت جدی دنبال شد. ما دو بار فراخوان جشنواره را تمدید کردیم و ۱۴ شهریورماه آثاری رسیده به دبیرخانه توسط تیم داوری، بررسی شدند. 

میرلوحی: هنر ایرانیان در طول تاریخ در خدمت اهل بیت(ع) بوده است

او با بیان اینکه ۸۳۰ اثر از ۳۰ استان کشور به دبیرخانه جشنواره رسیده بود، گفت: در نهایت ۲۸ اثر توسط تیم داوری ما برگزیده شد و آثار در ایستگاه‌های مترو به نمایش گذاشته شده است.

دشواری ایجاد شوک در پوسترهای مذهبی
در بخش دیگر اين مراسم، کامران افشار مهاجر رئیس هیأت داوران این جشنواره به‌تشریح مولفه‌های انتخاب آثار در جشنواره میراث سرو پرداخت و با بیان اینکه غیر از شأن معنوی این اثار، نمایش آثار برگزیده در مترو اتفاق زیبایی‌ است که منجر به افزایش سطح سواد بصری خواهد شد.

او با تاکید براینکه مترو می‌تواند از پتانسیل دانشگاه استفاده کند و نمایشگاه‌های مختلف تجسمی برگزار کند، تا سطح دانشگاه بصیری عموم ارتقا پیدا کند، افزود: داورانی که ۸۰۰ طرح این جشنواره را داوری کردند، به ابعاد مختلف زیبایی‌شنایی پرداختند. ویژگی اصلی پوستر شوک بصری است و پوستر برای جلب توجه باید فضای غیرعادی داشته باشد اما ایجاد شوک در آثار معنوی خیلی کار سختی است.

میرلوحی: هنر ایرانیان در طول تاریخ در خدمت اهل بیت(ع) بوده است

این استاد دانشگاه خلاقیت را مولفه‌ی دیگری دانست که آثار جشنواره سرو را براساس آن داوری شده‌اند و افزود: خلاقیت اتفاقی است که مختص به انسان است چیزی که هوش مصنوعی به آن نمی‌رسد. گرافیک دو دسته‌ی عامه و فخيم دارد که آثار راه یافته به جشنواره سرو از نوع آثار فخیم است.

در پایان مراسم، برگزیدگان و هنرمندان شایسته تقدیر اولین جشنواره سراسری طراحی پوستر «میراث سرو» معرفی شدند که به شرح زیر است:

برگزیده اول: هیأت داوران هیچکدام از آثار را شایسته دریافت رتبه اول ندانستند.

برگزیده دوم: محمود بازدار و مرتضی رحمتی

برگزیده سوم: محمد تقی‌پور و حامد سعیدی

شایسته تقدیرها:

علی حریری، محمدامین معظمی گودرزی، قاسم بشیری، پدرام فرخ‌نیا، مجتبی خاوری، ایمان ماندگاری، محمدحسین مجیدپور، نجمه فلاح‌پور، نگین احمدی، رضوان پیله وری، فاطمه سادات نصیرنژادی و مهدی جهانبخش.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار