انتشار اولین کتاب بین رشته‌ای در حوزه سینما و باستان شناسی

مقالات مطرح شده در کتاب، حاصل همایش سه روزه سینمای مستند است که با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و موزه ملی ایران در سال 93 برگزار شد.
کد خبر: ۶۲۳۲۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴ - 15December 2015

انتشار اولین کتاب بین رشته‌ای در حوزه سینما و باستان شناسی

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، از برنامه های جنبی این دوره از سینما حقیقت رونمایی از کتابهای تازه منتشر شده مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است. دیشب این مراسم با رونمایی از کتاب سینمای مستند و باستان شناسی در سالن شماره 3 سینما فلسطین با حضور "محمد رضا مقدسیان" کارشناس سینمای مستند، "علیرضا قاسم خان" معونت پژوهش و مذیر کارگاههای سینما حقیقت، "سید احمد محیط طباطبایی" رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و "مهناز گرجی" کارشناس باستان شناسی برگزار شد.

در این مراسم علیرضا قاسم خان به عنوان گرد آورنده کتاب گفت: با توجه به کمبود منابع بین رشته ای تصمیم گرفتیم در این حوزه ورود کنیم برای همین سال گذشته فراخوانی دادیم که 60 مقاله به دست ما رسید. در نهایت 11 مقاله از طرف هیات داوری انتخاب شد؛ که به اعتراف کارشناسان سینما و باستان شناسی یک قدم بزرگ است. این کتاب یکی از قدمهای بزرگی است که ماحصل تلاش نظریه پردازان ایرانی است. برای ما مهم بود که شکل آکادمیک کتاب که بعدا مورد کارشناسی قرار بگیرد.

مهناز گرجی، کارشناس باستان شناسی نیز بیان کرد: این پیشنهاد برای بار اول  از طرف آقای بهشتی بود که به موزه ملی ارائه داد که استقبال شد و کمتر یک سال به ثمر رسید این اثر با توجه به اینکه تماما توسط نظریه پردازان ایرانی نوشته شده قابل شتایش است.

سید احمد محیط طباطبایی، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز خاطرنشان کرد: سینمای باستان شناسی عمر کمی ندارد. در نیمه 40 این سینما باستان شناسی را مستند نگاری کرد. سینمای مستند در باستان شناسی بسیار مهم است کسانی مثل اصلانی راهی را باز کردند که جوانان امروز باید ادامه بدهند و مهم نیست که یک باستان شناس سینما بداند یا بالعکس. اما باید درک متقابلی از هم داشته باشند تا به نتیجه مهمی برسند.

مقالات مطرح شده در کتاب، حاصل همایش سه روزه سینمای مستند است که با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با موزه ملی ایران در سال 93 برگزار شد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار