دکتر بختیاری در آیین رونمایی از کتاب «هنر دقت»:

"هنر دقت" به ما می‌آموزد ذائقه ماجراجو داشته باشیم

دکتر احمد الستی از شاگردان مایکل اوپیتس، استاد دانشگاه تگزاس آمریکا است. "هنر دقت" حاصل گفتگوی این شاگرد و استاد درباره مستند مردم نگاری است که محمد همتی آن را ترجمه کرده است.
کد خبر: ۶۲۴۸۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹ - 16December 2015

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس دومین مراسم رونمایی از کتاب مستند «هنر دقت» در سالن شماره 3 سینما فلسیطن برگزار شد. در این مراسم دکتر احمد الستی نویسنده، دکتر بهروز بختیاری استاد دانشگاه و محمد رضا اصلانی فیلمساز به بیان نظراتشان در باره کتاب هنر دقت پرداختند.

دکتر احمد الستی از شاگردان مایکل اوپیتس، مدرس رشته مستند و مردم نگاری در دانشگاه تگزاس آمریکا است و "هنر دقت" حاصل گفتگوی این شاگرد و استاد درباره مستند مردم نگاری است که محمد همتی آن را ترجمه کرده است.

دکتر احمد الستی ضمن بیان خاطره ای از چگونگی نوشته شدن کتاب گفت: نوشته شدن این کتاب کاملا تصادفی بود. من با او درمورد یکی از فیلمهایش گفتگو کردم و قرار بر این شد که این مصاحبه بدون توقف باشد. کتاب و فیلم هر دو حس و حالی مشابه دارند و در حال حاضر مایکل اوپیتس برای رونمایی از همین کتاب که به زبان ماندارین ترجمه شده به چین  رفته است. این کتاب مجموعه سوالات من درباره مردم شناسی در سینمای مستند بود که به خواست اوپیتس در یک گفتگوی طولانی و بدون وقفه انجام گرفت.

اصلانی نیز بیان کرد: این کتاب از این جهت مهم است که بین مردم شناسی و کارگردانی فاصله گذاری ایجاد می شود. این کتاب می آموزد یک آیین را نباید ببینی بلکه باید به آن تشرف داشته و شرکت کنی. از این نظر انتشار این کتاب یک اتفاق مهم است. و می تواند راه اساسی باز کند. چرا که جای خالی تیم کتاب به شدت احساس می شد.

بختیاری نیز خاطرنشان کرد: نکته ای که در این کتاب مایکا اوپیتس به مستند ساز می آموزد این است که ما باید ذائقه ماجرا جو داشته باشیم. و ریسک حضور در آن را به جان بخریم. از ویژگی خای خوب کتاب این است که مباحث مشکل و دریاب را به صورت دیالوگ بیان کرده که خواندن "هنر دقت"  را  شیرین می کند.

این مراسم رونمایی یکی از بهترین جلساتی بود که در سلسله مراسم سینما حقیقت برگزار شد، به نحوی که مراسم از شکل رونمایی از کتاب خارج و تبدیل به مباحثه فلسفه مردم نگاری در سینمای مستند تبدیل شد.

"هنر دقت" نوشته مایکل اوپیتس و احمد الستی با ترجمه محمد همتی است. این کتاب در هزار و 200 نسخه از سوی نشر رونق و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی منتشر شده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار