یادداشت/ شهاب شعبانی‌نیا

آوردگاهی به وسعت جهان اسلام

غزه به معیاری برای سنجش انسانیت و شرافت افراد تبدیل شده است و نجات مردم مظلوم این شهر از چنگال دژخیمان صهیونیست، یاری همه کشورهای اسلامی را می‌طلبد.
کد خبر: ۶۲۹۷۱۷
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۱ - 12November 2023

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس- شهاب شعبانی‌نیا؛ در حالی که بیش از یک ماه از جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه و کشتار مردم بی‌دفاع این باریکه می‌گذرد، همچنان عده‌ای در فضای مجازی و حقیقی از لزوم حمایت نظامی ایران و حزب‌الله لبنان از حماس سخن می‌گویند.

به‌عنوان مثال، جوانان مصری در تظاهراتی ضد صهیونیستی از سیدحسن نصرالله درخواست کرده‌اند که تل‌آویو را موشک‌باران کند و یا در ایران، فردی که به‌عنوان یک عالم دینی درباره موضوعات مختلف اظهار نظر می‌کند و با مردم مظلوم غزه که سنی‌مذهب هستند، قرابت مذهبی هم دارد، بلافاصله پس از سخنرانی دو هفتۀ قبل دبیرکل حزب‌الله لبنان در مطلبی عنوان کرده است: «سخنان چهره شاخص «محور مقاومت» نشان داد که مردم فلسطین در سخت‌ترین شرایط تنها مانده‌اند و شعار دفاع از فلسطین با عمل فاصله دارد. مردم غزه و فلسطین به خداوند اعتماد و توجه کنند که بهترین فریادرس است.»

در پاسخ به مطالبات مطرح‌شده از سوی این افراد، باید در ابتدا یادآور شویم که تنها یک روز پس از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی، حزب‌الله هم وارد عرصه نبرد شد و تاکنون ضمن هدف قرار دادن پایگاه‌های متعدد رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی، در این راه بیش از ۶۰ شهید نیز تقدیم کرده است.

از سوی دیگر گروه‌های مقاومت عراق، پایگاه‌های آمریکا را که شریک جنایات رژیم صهیونیستی است در عراق و سوریه هدف حملات متعدد موشکی و پهپادی قرار داده‌اند و ارتش یمن هم طی چندین نوبت انواع موشک و پهپاد را به سوی بندر ایلات در سرزمین‌های اشغالی پرتاب کرده است؛ بنابراین با توجه به نقش‌آفرینی حزب‌الله لبنان، مقاومت عراق و ارتش یمن در نبرد با رژیم جنایتکار و کودک‌کش صهیونیستی و همچنین شرایط حاکم بر منطقه، تاکنون نیازی به ورود مستقیم ایران به این درگیری احساس نشده است و هر یک از گروه‌ها و اعضای جبهه مقاومت تا به امروز بر اساس هماهنگی‌های صورت‌گرفته در این جبهه و طبق برنامه‌های ابلاغی فرماندهان، وظایف خود را به شکل مطلوبی انجام داده‌اند.

همچنین در این زمینه کلامی از رهبر معظم انقلاب اسلامی را که چهار روز پیش از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی بیان شد، یادآور می‌شویم؛ امام خامنه‌ای در دیدار مسئولان نظام، سفرای کشور‌های اسلامی و میهمانان کنفرانس وحدت، جوانان فلسطینی و نهضت ضد غصب و ضد ظلم فلسطین را امروز سرزنده‌تر، با نشاط‌تر و آماده‌تر از همیشه دانستند و گفتند: «ان‌شاءالله این نهضت به نتیجه خواهد رسید و هچنان‌که امام بزرگوار از رژیم غاصب به سرطان تعبیر کردند، این رژیم به دست خودِ مردم فلسطین و نیرو‌های مقاومت در کل منطقه ریشه‌کن خواهد شد.»

با توجه به کلام رهبر انقلاب، تکلیف جبهه مقاومت و سرانجامِ رژیم اشغالگر قدس به‌صورت آشکار مشخص شده است و جبهه مقاومت در راستای عملیات طوفان‌الاقصی و در مسیر نابودی غده سرطانی اسرائیل گام برمی‌دارد و با توجه به وعده الهی، «در آینده‌ای نه‌چندان دیر» این اتفاق بزرگ رخ خواهد داد.

توضیحات فوق، پاسخی به مطالبات مطرح‌شده درخصوص حمایت جبهه مقاومت از غزه است؛ اما حال عده‌ای که چنین مطالبه‌ای داشته‌اند، باید پاسخگوی این سوال باشند که در پی نسل‌کشی رخ‌داده از سوی اسرائیل و آمریکا در غزه، خودشان تاکنون چه اقدام مثبت و اثرگذاری انجام داده‌اند؟

آیا از بین جمعیت ۲ میلیارد نفری مسلمانان که بخش اعظمی از آنان را برادران و خواهران اهل تسنن شکل می‌دهند، وظیفه دفاع از مظلومانی همچون مردم غزه که اتفاقاً سنی‌مذهب هم هستند، فقط و فقط بر عهده شیعیان گذاشته شده است؟ پس نقش سایر کشور‌های اسلامی در کمک به غزه چه می‌شود؟ آیا کشور عربستان که خورشید اسلام به واسطه بعثت حضرت محمد مصطفی (ص) در این سرزمین طلوع کرد، غیر از حمایت کلامی و ارسال کفن (!) برای مردم مظلوم غزه، وظیفه دیگری ندارد؟ حکام سایر کشور‌های اسلامی از جمله اردن و مصر چطور؟ این کشور‌ها در مواجهه با ظلمی که به مردم غزه می‌شود، چه اقدام مؤثری انجام داده‌اند؟ متأسفانه هیچ.

شوربختانه‌تر اینکه کشور‌های یادشده در عین بی‌عملی برای کمک به مردم غزه، چندین مرتبه موشک‌ها و پهپاد‌های شلیک‌شده از یمن به سوی سرزمین‌های اشغالی را رهگیری کرده و هدف قرار داده‌اند تا گزندی به رژیم صهیونیستی نرسد!

حتی سوخت جنگنده‌های رژیم صهیونیستی که بمباران مداوم غزه را بر عهده دارند، از سوی کشوری اسلامی مانند ترکیه تأمین می‌شود و رئیس جمهور این کشور نیز مطابق سال‌های گذشته با در پیش گرفتن مشی منافقانه، همزمان با موضع‌گیری علیه اسرائیل، کماکان به همکاری‌های خود با این رژیم اشغالگر ادامه می‌دهد!

شاید عملکرد چنین حاکمانی باعث شده باشد که کسی در مسأله فلسطین، دیگر چشم امیدی به آن‌ها نداشته باشد و فقط ایران و جبهه مقاومت را به‌عنوان حامی اصلی ملت فلسطین بشناسد؛ همچنان‌که سیدحسن نصرالله در سخنرانی دیروز خود به سران کشورهای عربی اعلام کرد که «کسی از شما ارتش نخواست. نمی‌خواهیم خودتان را خسته کنید. جنگ را متوقف کنید».

در مجموع باید یادآور شویم که وضعیت این روز‌های غزه به گونه‌ای است که نزد افکار عمومی جهان، هیچ موضع بی‌طرفانه و یا منفعلانه‌ای پذیرفتنی نیست؛ لذا ملت‌های مسلمان به‌ویژه مردم کشور‌هایی که از آن‌ها یاد کردیم، بر اساس تکلیف انسانی و به‌ویژه دینی خویش، بایستی از حاکمان خود در زمینه حمایت از فلسطین مطالبه و آن‌ها را به انجام اقدامات عملی برای توقف جنایات جنگی صهیونیست‌ها و دفاع از مردم مظلوم غزه، تشجیع کنند تا جهان اسلام بتواند با وحدت و هم‌افزایی، گامی مثبت برای کمک به آزادسازی فلسطین از چنگال رژیم اشغالگر قدس بردارد.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار