حضور حداکثری، اقتدار ملی/ امام جمعه مشهد:

انقلاب درونی ملت ایران باعث شد تا انقلاب اسلامی به پیروزی برسد

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: آنچه در داخل شکل گرفت و مهم‌تر از همه‌چیز بود، انقلاب باطنی و درونی مردم است. همان مردمی که در یک فضای فرهنگی و تمدن آلوده غربی، قرار گرفته بودند؛ ناگهان به خدا متوجه شده، تکلیف اجتماعی خود و دین اسلام را شناختند و با سینه خشک به مصاف گلوله رفتند تا اسلام را بر امور خود حاکم کنند.
کد خبر: ۶۴۸۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۷ - 02February 2024

صدور فرهنگ انقلاب اسلامی ایران؛ اسرائیل را در پهنه‌ دریاها دچار استیصال کرده است/ مشارکت در انتخابات؛ یک واجب شرعیبه گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، آیت‌الله «سید احمد علم‌الهدی» نماینده، ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد در خطبه‌های سیاسی نماز جمعه این هفته با اشاره به فرارسیدن دهه مبارک فجر اظهار داشت: برای نسلی که فجر اول را درک نکرده و مسیر پیروزی نهضت را موردبررسی قرار نداده‌اند، مرور خاطرات دهه فجر و وقایع هر روز از آن بسیار اهمیت دارد؛ که خوشبختانه این مسائل از صداوسیما و رسانه‌های جمعی منتشر می‌شود. با این حال، آن چیزی که مهم است، تبیین ماهیت انقلاب است که باید به‌طور ویژه موردتوجه قرار بگیرد.

وی تأکید کرد: این‌طور نبود که فقط انقلاب به پیروزی برسد، یک نظام فاسد برود و یک نظام سالم بیاید. هم‌چنین این‌طور نبود که مردم از نظر معیشت در مضیقه باشند و بنابراین انقلاب کنند تا نظامی بیاید که زندگی آن‌ها را نجات دهد. همه این‌ها بود، اما حقیقت موضوع بسیار فراتر از این حرف‌هاست.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی همچنین یادآور شد: اینکه یک خانم چادر به سر از کوچه هفت‌حوض با بچه‌اش بیاید به خیابان و در کوچه ارگ آن زمان، یا میدان ده دی امروز، زیر شنی تانک برود این موضوعی نیست که بر پایه جابجایی نظام یا بهبود معیشت پیش بیاید.

وی با تأکید بر اینکه ماهیت انقلاب را فقط و فقط باید از خود امام خمینی (ره) شنید، در ادامه عنوان کرد: بنیانگذار کبیر انقلاب در ۲۲ بهمن سال ۱۳۶۴ که مسئولان و مردم به محضر ایشان رسیده بودند، فرمودند شکل پیروزی انقلاب معجزه بود یعنی اینکه یک نظام تا دندان مسلح سقوط کرد و مردم با سینه خشک و مشت‌های گره‌کرده آن را براندازی کردند. این پیروزی خون بر شمشیر خودش معجزه بود، اما امام (ره) تأکید کردند که معجزه اصلی در درون اندیشه‌های مردم شکل گرفت.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه انقلاب درونی این ملت باعث شد انقلاب اسلامی به پیروزی برسد و این موضوع از همه‌چیز مهم‌تر بود، در تکمیل صحبت خود تشریح کرد: آنچه در داخل شکل گرفت و مهم‌تر از همه‌چیز بود، انقلاب باطنی و درونی مردم است؛ همان مردمی که در یک فضای فرهنگی و تمدن آلوده غربی، در مسیر زندگی مادهپرستانه بودند و آمال، آرزو‌ها و هدف‌هایشان مبتنی بر امور دنیایی بود، این مردم ناگهان به خدا متوجه شدند، تکلیف اجتماعی خود را شناختند، اسلام را شناختند و با سینه خشک به مصاف گلوله رفتند تا اسلام را بر امور خود حاکم کنند.

وی انقلاب درونی مردم را در گرو شناخت خدا و توجه به اسلام دانست و گفت: انقلاب اسلامی ایران از یک قیام در سال ۱۳۴۱ شروع شد و به دنبالش جریان ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ که شروع شد، ۱۵ هزار نفر به شهادت رسیدند. ۱۶ سال مردم بر خون پاک این شهدا و این اندیشه باقی ماندند تا نهضت بالاخره به پیروزی رسید. بر این اساس، این را بدانید انقلابی که دست ما رسیده، ۴۵ سال از عمرش می‌گذرد و نه‌تن‌ها دچار فرسودگی نشده بلکه امروز زنده‌تر و قوی‌تر از روز اول است.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خطبه‌های نمازجمعه مشهد اظهار داشت: آن روز ما در مرز‌های ایران اسلامی انقلاب را به پیروزی رساندیم و امروز فرهنگ مقاومت، که تجلی انقلاب ماست، بر پهنه‌های نیلگون دریاها، کشتی اسرائیلی را به آتش می‌کشد و کاری کرده که بیش از ۱۰۰ روز مردم غزه جان می‌دهند، شهید می‌دهند، اما دشمن را بی‌آبروتر و منفورتر از هر زمان دیگر در کل دنیا قرار داده‌اند.

وی با بیان اینکه توسعه انقلاب در گرو حفظ انگیزه‌های اولیه در دل مردم است، افزود: حفظ انگیزه‌های اولیه یعنی اینکه مردم هنوز به خدا توجه داشته باشند. در این ۴۵ سال هر بحرانی که دشمن برای ما ایجاد کرد، نتیجه این بحران آن بود که دشمن شکست خورده و انقلاب قوی‌تر شده است. چرا این‌طور شد؟ دشمن بحران درست می‌کند تا انقلاب را ساقط کند، اما چه می‌شود که نه‌تن‌ها خودش شکست می‌خورد بلکه نهضت قوی‌تر می‌شود؟ دلیلش فقط یک چیز است. چون مردم می‌خواهند، آنان دین‌دار هستند و پای انقلاب خود ایستاده‌اند.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به آشوب و ناآرامی‌های سال گذشته در کشور و در پیش بودن انتخابات گفت: خودتان دیدید که در سال ۱۴۰۱ همه کار کردند و همه‌چیز را به میدان آوردند تا ریشه را بزنند، اما نتیجه آن‌چه شد؟ برادران و خواهران، یک نقطه دیگری که دشمن در ایام پیش رو به آن امید بسته تا نظام را دچار تزلزل کند، انتخابات اسفندماه است. به همین دلیل می‌خواهد مردم را مأیوس کند و مشکلات را پیش چشم ملت بزرگ می‌کند. آن‌ها پشتوانه مردمی نظام را هدف گرفته‌اند، زیرا در طول این ۴۵ سال، بزرگ‌ترین سرمایه این انقلاب، مردم بوده‌اند.

وی با بیان اینکه حرف‌های من جنبه سیاسی ندارد در ادامه تأکید کرد: خدا لعنت کند کسانی که حرف‌های ما را سیاسی تحلیل می‌کنند یا می‌نشینند پس و پیش آن را حذف می‌کنند. این حرف‌ها فقط دینی است، زیرا شما در محضر علی ابن موسی‌الرضا (ع)، بر فرش خانه او نشسته‌اید، در ماه پرفضیلت رجب به زیارت آمده‌اید، در این مراسم معنوی حضور پیدا کرده‌اید و به جای دو رکعت نماز، گوش به خطبه‌ها فرا داده‌اید. از این نظر است که می‌گویم صحبت بنده ماهیت دینی دارد.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با تأکید بر اینکه شاخص‌ترین عبادت خدا به شکست کشاندن دشمنان دین است، افزود: در آیه ۱۲۰ سوره مبارکه توبه خداوند می‌فرماید: «یَغِیظُ الْکُفَّارَ وَلَا یَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَیْلًا إِلَّا کُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لَا یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ» یعنی مسلمانان هیچ کاری نمی‌کنند مگر اینکه دشمنان دین را عصبانی کنند و هر عمل از این دست؛ به‌عنوان عمل صالح نوشته می‌شود. برادران عزیز، خواهران گرامی، عزیزان من، اگر بنا شد انتخابات ما با مشارکت بالا محقق شود، دشمن بدبخت می‌شود و از خشم دق می‌کند.

وی در ادامه مشارکت در انتخابات را یک واجب شرعی توصیف کرد و افزود: عزیزان من، مشارکت در انتخابات برخلاف سایر اندیشه‌های سیاسی که حق تلقی می‌شود، در اسلام به‌عنوان یک تکلیف برخواسته از حق مطرح می‌شود. رسول مکرم اسلام (ص) فرمود: «مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ»؛ در اینجا، اولاً اینکه امر به‌طور جمع به کار رفته و لفظ امور استفاده شده است، دوم اینکه پیامبر (ص) می‌گوید کسی که به این‌ها کاری نداشته باشد، نه این است که مؤمن نیست بلکه از اساس، ریشه مسلمانی از او ساقط می‌شود.

امام جمعه مشهد در تکمیل صحبت‌های افزود: در راهکار قانون اساسی این طور پیش‌بینی شده است که برای اجرای این تکلیف شرعی، مردم باید نماینده تشکیل بدهند تا در مجلس قانون‌گذاری کند یا به‌عنوان رئیس دولت، این مصوبات را به اجرا برساند؛ بنابراین شرکت در انتخابات، که تحقق مشارکت سیاسی است، یک واجب شرعی محسوب می‌شود و فتاوای مراجع تقلید که در این باره موجود است؛ همین امر را ثابت می‌کند.

وی همچنین بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در پاسخ به استفتائی فرموده‌اند که شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط یک وظیفه شرعی، اسلامی و الهی و واجب عینی است. همچنین آیت‌الله «حسین نوری همدانی» از مراجع عظام تقلید می‌فرمایند؛ شرکت در انتخابات امری لازم و واجب است. علاوه بر این دو بزرگوار؛ آیت‌الله‌العظمی «ناصر مکارم شیرازی» یکی دیگر از مراجع تقلید می‌فرمایند همان‌طور که حفظ جان، مال و ناموس واجب است، رأی دادن نیز که مقدمه این امور است، بنا بر حکم مقدمه واجب، خودش واجب شرعی محسوب می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: تکلیف شرعی هم فقط به این نیست که جنابعالی فقط بروید پای صندوق و رأی بدهید بلکه به این معناست که شما اگر رئیس یک اداره یا صنف هستید، بزرگ یک خاندان هستید یا حداقل رئیس خانواده خود هستید، اعضای خانواده خود را تشویق به حضور کنید. مگر بچه خود را بیدار نمی‌کنید که نماز صبحش را بخواند؟ این هم مثل همان است.

آیت‌الله علم‌الهدی در پایان خطبه‌های این هفته نماز جمعه مشهد تأکید کرد: همه جنگ‌ها بر سر اسلام است. دشمن به اسلام ما توجه دارد و فقط می‌خواهد دین را از ما بگیرد. حالا بعضی‌ها حرف‌های بنده را با جمله‌های تیز می‌گویند تا دافعه ایجاد کنند، اما این دیگر آیه قرآن، حرف پیامبر (ص) و فتوای مراجع تقلید است و من از پیش خود حرفی نمی‌زنم. خداوند انشاالله همه ما را در مسیر حفظ خون شهدا ثابتقدم بگرداند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار