معاون مهندسی و پدافند غیر عامل نیروی زمینی ارتش:

پاکسازی بیش از ۵ میلیون انواع مین از مناطق آلوده مرزی/ روز مهندس تداعی دلاورمردی رزمندگان رسته مهندسی در دفاع مقدس است

امیر سرتیپ دوم ارجمندی با اشاره به دلاورمردی رزمندگان رسته مهندسی در دفاع مقدس است، گفت: در هفت سال گذشته مهندسی نیروی زمینی ارتش با اذن نورانی رهبر معظم انقلاب اسلامی و با تغییر سبک و روش مدیریتی اقدامات بی‌نظیری را انجام داده است.
کد خبر: ۶۵۴۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۱ - 03March 2024

معاون مهندسی و پدافند غیر عامل نیروی زمینی ارتش: بیش از ۵ میلیون انواع مین از مناطق آلوده مرزی پاکسازی شدبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر سرتیپ دوم «میسر ارجمندی» معاون مهندسی و پدافند غیر عامل نیروی زمینی ارتش امروز (یکشنبه) در اولین جشنواره مهندسی در حوزه ساخت و ساز مسکن، پادگان‌ها و سازه‌های مختلف که در معاونت مهندسی و پدافند غیر عامل نزاجا برگزار شد، درباره نقش یگان‌های مهندسی نیروی زمینی ارتش در اقتدار جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: یگان‌های مهندسی نیروی زمینی محوری آجا در تمامی صحنه‌های عملیات از خطوط مقدم دفاعی تا مناطق مواصلاتی رزم، پشتیبانی و آمادی فعالیت می‌کنند.

امیر سرتیپ دوم ارجمندی با بیان اینکه روز مهندس تداعی خاطرات و دلاورمردی رزمندگان رسته مهندسی در طول هشت سال دفاع مقدس است، افزود: رسته مهندسی با جانفشانی‌های خود پیشاپیش سایر رزمندگان، دروازه‌های پیروزی را می‌گشودند و مردانی که در زیر آتش گلوله‌های توپ و ترکش خمپاره بدون هیچ گونه هراسی اقدام به ایجاد معبر می‌کردند تا همرزمان آن‌ها بدون خطر راه پیشروی را پیش گیرند.

معاون مهندسی و پدافند غیر عامل نزاجا ادامه داد: احداث کیلومتر‌ها خاکریز و کانال در مناطق عملیاتی، ایجاد وسیع موانع، به کارگیری انواع شبکه‌های سیم خاردار، مین‌های ضدنفر و ضد خودرو، احداث پل‌های تجهیزاتی هجومی و تدارکاتی، ایجاد، تعریض و مرمت کیلومتر‌ها جاده و راه‌های مواصلاتی و برداشت موانع دشمن و تخریب نقاط بحرانی و حساس جهت جلوگیری از پیشروی دشمن از نمونه اقداماتی است که یگان‌های مهندسی ارتش جمهوری اسلامی ایران در پشتیبانی از عملیات‌های ثامن الائمه، طریق القدس، فتح المبین، بیت المقدس و ده‌ها عملیات دیگر انجام داده اند.

امیر سرتیپ دوم ارجمندی بیان کرد: گاهی تصور عبور یگان‌های رزمی به همراه تجهیزات و خودرو‌های چرخ دار و شنی دار از رودخانه‌های خروشانی همچون کارون و کرخه ناممکن احساس می‌شد که در چنین شرایطی حضور یگان‌های مهندسی پل گذار با احداث پل‌های شناور در کمترین زمان این امر را محقق و قفل بسیاری از عملیات‌های رزمندگان با کلید مهندسی نزاجا گشوده می‌شد.

معاون مهندسی و پدافند غیرعامل نزاجا افزود: عراق در جنگ تحمیلی، بیش از چهار میلیون هکتار از اراضی ۵ استان مرزی آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، کرمانشاه، خوزستان را مین گذاری کرده بود که جمع آوری بیش از ۵ میلیون انواع مین (ضد نفر، ضد تانک، ضد خودرو) و بیش از ۶ میلیون انواع گلوله عمل نکرده گوشه‌ای از فعالیت‌های پاکسازی یگان‌های مهندسی در مناطق آلوده مرزی است که در همین راستا بیش از ۱۷۰ شهید و ۷۵۲ جانباز ۵۰٪ از کارکنان خدوم مهندسی تقدیم انقلاب شده است.

وی ادامه داد: پایان یافتن جنگ تحمیلی نه تنها پایان فعالیت‌های یگان‌های مهندسی نبوده بلکه آغاز فعالیت دیگر این رسته در عرصه‌های جدید بود. ایجاد مواضع و سد‌های غیر قابل نفوذ در برابر دشمنان در سراسر مرز‌ها و محور‌های تهدید توسط یگان‌های مهندسی نیروی زمینی، بر امنیت مرز‌های کشور افزود و همچنین در خصوص اجرای پروژه‌های عمرانی و ملی گام‌های بسیار مهمی برداشته شد.

امیر سرتیپ دوم ارجمندی تاکید کرد: این ساختار بی بدیل به عنوان دستگاه نظارت فنی و تخصصی بر پروژه‌های یگانی و همچنین طراحی و اجرای طرح‌های نیرویی با توجه به حداقل پنج عامل اساسی بزرگی، پیچیدگی، سرمایه، تکنولوژی، زمان و اجرا، نقش تعیین کننده خود در دستیابی مأموریت‌های نزاجا و آجا را به درستی نمایان ساخته است.

وی در ادامه گفت: در هفت سال گذشته مهندسی نیروی زمینی ارتش با اذن نورانی رهبر معظم انقلاب اسلامی و با تغییر سبک و روش مدیریتی اقدامات بی نظیری را انجام داده است.

معاون مهندسی و پدافند غیرعامل نزاجا تاکید کرد: چابک سازی و افزایش توانمندی ساختار مدیریتی و نظارتی مهندسی نزاجا، زدودن کهنگی اماکن استقراری نزاجا و تعداد ۱۲ هزار و ۶۷۷ واحد منزل سازمانی، احداث پادگان‌های جدید اهواز، مشهد، تبریز، زاهدان، قائن و نهبندان با میانگین پیشرفت ۷۹.۴ درصد از جمله اقدامات انجام شده این معاونت است.

وی ادامه داد: اهتمام به ساخت ۲۳ هزار واحد منزل مسکونی با روش جهادی و خلاقانه که اکنون ۱۰ هزار و ۵۸۱ واحد نوسازی کامل، تکمیل و تحویل شده و ۷۰۱۲ واحد در دست اجرا است، همچنین ساخت و واگذاری ۱۱ هزار و ۱۴۰ واحد منزل شخصی و در حال ساخت ۱۰ هزار و ۲۴۶ واحد با مدیریت بر تعاونی‌های مسکن نزاجا از دیگر کار‌های این معاونت است.

امیر سرتیپ دوم ارجمندی احداث ۱۶ باب مسجد و نمازخانه جدید، ۹ واحد اماکن فرهنگی همچنین بازسازی کامل ۲۲ مسجد، ساخت و تکمیل ۱۸ بیمارستان در شهرهای، زاهدان، تهران، ارومیه، شیراز، کرمان، مشهد، تبریز، زنجان، کرمانشاه، سنندج، اهواز، همدان، تربت حیدریه قوچان و اصفهان با میانگین پیشرفت ۸۰ درصد، ارتقاء توان و آمادگی رزم و خوشایندسازی محیط زیست کارکنان وظیفه با احداث و بازسازی و ترمیم ۱۰۳ پایگاه و برجک دیده بانی در نقاط مرزی، ۲۲۵ کیلومتر راه مواصلاتی ۳۵ کیلومتر طرح حفاظت جاه‌های نفت و برق رسانی به ۳۷ پایگاه و اجرای ۸۵ کیلومتر فیبر نوری را از دیگر اقدامات معاونت مهندسی نزاجا عنوان کرد.

معاون مهندسی و پدافند غیرعامل نزاجا گفت: ایجاد توانمندی در کنترل مرز‌ها با اجرای احداثات مناطق مرزی غرب با پیشرفت ۱۰۰ درصدی و احداث و بازسازی پایگاه‌های مرزی در منطقه شمال شرق با پیشرفت ۹۸ درصد و جنوب شرق ۶۰ درصد و شروع عملیات انسداد مرز شرق به طول ۹۱۹ کیلومتر با پیشرفت ۱۵ درصد از دیگر اقدامات نیروی مهندسی نیروی زمینی ارتش است.

وی ادامه داد: اهتمام به ایجاد توان و آمادگی رزم مهندسی با جایگزینی و خرید ۶۹ دستگاه از نسل جدید تجهیزات سنگین مهندسی، ۱۶۷۰ ست تجهیزات تخریب و حاضر بکاری ۶۹۲ دستگاه از تجهیزات مهندسی و همچنین تعدیل ۲۶۰ دستگاه از ماشین آلات مهندسی، نوسازی و بازسازی ۹۶ سطحه پل شناور و ارتقاء تحرک تجهیزات مهندسی از ۴۸ به ۷۵ درصد از دیگر اقدامات این نیرو است.

امیر سرتیپ دوم ارجمندی درباره مردم یاری، محرومیت زدایی و کمک به اجرای طرح‌های ملی گفت: احداث ۴۲۷ متر پل تجهیزاتی ۱۲۸ کیلومتر خاکریز، ۷۵ کیلومتر کانال هدایت آب، ترمیم و تسطیح ۱۱۲ هزار متر مربع جاده‌های ارتباطی و لایروبی ۱۲۰ هزار متر مربع معابر عمومی و ۲ هزار باب اماکن استقراری عمومی با اعزام ۳۶۴ دستگاه انواع تجهیزات مهندسی آبرسانی به ۱۷ شهر استان سیستان و بلوچستان و حفر کانال به متراژ ۳۰۰ هزار متر مکعب از مهمترین اقدامات این نیرو در بحث مردم یاری است.

انتهای پیام/ 271

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار