حجت‌الاسلام ابوترابی در آیین «جاودانه های نور و تصویر»:

هنرمند واقعی نردبان به سوی آسمان باز می‌کند

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در آیین «جاودانه های نور و تصویر» گفت: هنرمند واقعی شخصیت‌ فرزانه‌ای است که نردبان به سوی آسمان نصب می‌کند نه به سوی تن.
کد خبر: ۶۶۸۱۱
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۳ - 19January 2016

هنرمند واقعی نردبان به سوی آسمان باز می‌کند

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس مراسم کنگره شهدای هنرمند فیلم و سینما(جاودانه های نور و تصویر) با حضورحجتالاسلام سید حسن ابوترابی نایب رئیس مجلس، جواد جباری مدیر بنیاد فرهنگی روایت، محمود عاطفی رئیس سازمان بسیج رسانه ملی، محمد خزاعی دبیر کنگره، جمال شورجه ونرگس آبیار و ... برگزار شد.

حجتالاسلام سیدحسن ابوترابی نایب رئیس مجلس در ابتدای این مراسم با بیان این که این 2000 شهید به قلههای رفیع اسلام دست پیدا کردند، گفت: این شهدا گام بلندی برای فهم آموزههای دین برداشتند، در تبیین معنای واقعی هنرمند، اهل نظر دیدگاههای متفاوتی مطرح کردند. شهید آوینی سید شهیدان اهل قلم در تعریف انسان هنرمند در تراز قرآن و آموزههای حیات بخش دین میگوید: «هنرمند انسانی است که در درجه اول در مسیر فطرت برای فهم آموزههای دین قدم برداشته و این انسان خود را به معارف اهل بیت آراسته میکند«.

وی با اشاره به این که بالاترین هنر برای انسان این است که میتواند معارف دین را بفهمد و به آن آراسته شود، توضیح داد: دومین ویژگی انسان هنرمند آن است که آنچه را که به آن آراسته شده بیان کند و در معرض دید عموم برای انتقال آموزههای انسانساز قرار دهد. بهترین انسان از نگاه قرآن همان شهید آوینی است چرا که با فهم صحیح معارف دین توانست به این مرتبه برسد. این انسان در راه ارائه مستقیم برای رسیدن به کمال انسانی است و این قدرت بیان در سایه عمل صالح که ثمره آن معرفت، علم و ایمان است، به دست میآید

نایب رئیس مجلس افزود: آثاری که هنرمند توانا خلق میکند از بالاترین استدلال معرفتی برخوردار است و این اثر، تاثیرگذار و انسانساز است. شهدای عالیقدر هنرمند ما قدمهای بلند، مطمئن و ماندگاری برداشتند و این در سایه معرفت دینی و ایمان به خدا به دست میآید که این حرکت را تداوم بخشیدند، همان ایمانی که لازمه دستیابی به شهادت است، منبع خلق آثار هنری است.

حجتالاسلام ابوترابی در خصوص کنگره 2000 شهید هنرمند، یادآور شد: یکی از برکات اقدامات و کنگرهها آشنایی با چهرههای ماندگار عرصه هنر در مسیر آراسته شدن به خصایص شهدا است و ما باید در این مسیر قدم برداریم. مهمترین وظیفه ما و هر هنرمند هوشمند و خدوم این است که در مسیر تربیت و آراستگی ایمان و عمل صالح قدم برداریم.

نایب رئیس مجلس با بیان این که شهید مرتضی آوینی به معنای واقعی اصلاح شده بود، اظهار کرد: مگر میشود انسان اصلاح نشود و طالب شهادت باشد؟... اصلاح در سایه ایمان و عمل صالح به وجود میآید و یک هنرمند هوشمند و کارآمد که برای اصلاح خود تلاش میکند، این ظرفیت را در خدمت جامعه میگذارد.

حجتالاسلام ابوترابی در پایان سخنان خود گفت: هنرمندان شهید ما مصلح هستند و دغدغه آنان در زمینه اصلاح و تکامل باعث ادامه راهشان شد، ما نیازمند هنرمندان و کارگردانانی هستیم که دغدغه اصلاح جامعه را داشته باشند و در مسیر ارتقاء سطح سلامت جامعه قدم بردارند. این انسانها ادامه دهنده راه انبیا هستند. 

در ادامه این مراسم از 6 هنرمند به نامهای پیمان بزرگزاده، فیلمنامه نویس و بازیگر؛ منوچهر کریمی موید، فیلمبردار؛ محمدعلی شاهمرادی، پاسدار بازیگر؛ حسن هادی، اولین مستند ساز شهید روایت فتح؛ احمد آریایی، خبرنگار مرکز اهواز و مهدی فلاحتپور، فیلمبردار تقدیر شد.

همچنین از مجموعه 50 قسمتی قرارگاه بیقرار محصول بسیج سازمان صدا و سیما درباره نقش صدا و سیما در هشت سال دفاع مقدس رونمایی شد. 50 درصد از پژوهش، نگارش و بخشی از تولید فیلم انجام شده و سال 95 روی آنتن میرود.

بر اساس این گزارش خانوادههای شهیدان، بزرگزاده، فلاحتپور و... هم از هنرمندان محمد حسین مهدویان کارگردان آخرین روزهای زمستان، سید حسن حسینی خبرنگار صدا و سیما که در سوریه جانباز شد، محمد داوودی، فیلمبردار، فرجالله سلحشور، ابراهیم حاتمی کیا و نرگس آبیار تقدیر کردند.

بخش پایانی این مراسم تقدیر از هنرمندان عرصه هنر انقلاب بود که با تقدیر از ابراهیم حاتمی کیا، نرگس آبیار، محمدحسین مهدویان، محمد داودی تصویربردار دوران دفاع مقدس و فرج الله سلحشور تقدیر به عمل آمد.

از دعای مادران شهدا برای موفقیت فیلم هایم بهره می گیرم

نرگس آبیار در این مراسم با اشاره به اینکه به خاطر فیلم شیار 143 افتخار تقدیر شدن از سوی خانواده های شهدا را داشته ام گفت: بارها به خاطر این فیلم از سوی مادران شهدا تقدیر شده ام که حاصل این تقدیرها رابطه دوستی صمیمانه من با آن ها شد و من همیشه از دعای مادران شهدا برای موفقیت فیلم هایم بهره می گیرم.

وی افزود: به خاطر کارم زندگی بسیاری از شهدای هنرمند را مطالعه کردم. شهدای زیادی در عرصه هنرهای مختلف وجود دارد، جای چنین کنگره ای خالی بود. خیلی خوشحال شدم که در جمع مادران شهدا حضور پیدا کردم.

نظر شما
پربیننده ها