خبرنگارِ فرمانده-4/ سردار قاسم سلیمانی:

شهید "حسن باقری" بهشتی جنگ بود

"حسن واقعا یک رهبر بود. تعبیرم این است که او بهشتی جنگ بود. یعنی همان نقشی که مرحوم بهشتی برای انقلاب و امام داشت، حسن باقری همان نقش را برای جنگ و جبهه داشت. قطعا همه فرماندهان قدیمی جنگ نظرشان این است که اگر حسن زنده می‌ماند، در وضعیت جنگ قطعا تاثیر داشت. او پرورش‌دهنده همه ما بود."
کد خبر: ۶۷۹۷۰
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۳ - 27January 2016

شهید

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع پرس، سردار قاسم سلیمانی، فرمانده لشکر 41 ثارالله(ع) در دوران دفاع مقدس در رابطه با شهید حسن باقری میگوید: در عملیات طریق القدس، دو گردان دستم بود که در محدوده تیپ کربلا عمل میکرد. در آن عملیات زخمی شدم. در بیمارستان به عیادت من آمد. در حال اغماء بودم و زیاد چیزی متوجه نشدم. بعد به گلف آمدم. خیلی از من استقبال کرد و گفت یک تشکیلات برای بچههای کرمان راه بینداز اما قبل از آن، چند وقتی مسئول جبهه شوش باش. کمتر از یک ماه مسئول خط شوش بودم که مرا صدا زد. به گلف رفتم. گفت برای عملیات میخواهیم یک خط به شما واگذار کنیم. به سمت دالپری رفتیم و ما را نسبت به چاه نفت توجیه کرد. جبهه چاه نفت و دشت عباس را به من سپرد. فرماندهان تیپها را، غیر از یکی، دو نفرشان که در جبهههای مختلف مسئولیت داشتند، حسن باقری کشف کرد.

نقش حسن باقری در آزادی خرمشهر

نیروهای ایرانی خود را به مرز رساندند اما هنوز خرمشهر آزاد نشده بود. اولین حمله برای آزادسازی خرمشهر موفق نبود. ارتش عراق همه امکانات خود را در یک منطقه کوچک آرایش داده بود تا نیروهای ایرانی نتوانند نگین انگشتری عملیات را به دست آورند. جلسه تصمیم گیری تشکیل شد.

نظر همه فرماندهان این بود که عملیات متوقف شود تا یگانها را بازسازی کنیم. چند نفر از علما هم بودند. جلسه جمعبندی میشد که حسن بلند شد و گفت: خرمشهر در محاصره است، آن وقت ما برگردیم؟ بعد ادامه داد: تا خرمشهر آزاد نکنیم، نمیرویم. با صحبت حسن، نظر فرماندهان عوض شد. عملیات ادامه پیدا کرد و خرمشهر آزاد شد. حسن باقری بود که خرمشهر آزاد شد. اگر ما در آن مرحله توقف میکردیم، عراقیها بقیه منطقه را از ما پس میگرفتند یا اگر پس نمیگرفتند، جلوی ما میایستادند و چه بسا یک سال یا دو سال بعد از آن میتوانستیم خرمشهر را آزاد کنیم. من با بچههای جنگ بزرگ شدم، چه آنها که شهید شدند و چه آنها که هستند، ولی هیچ کسی را مثل حسن ندیدم.

او یکی از فرماندهان سپاه پاسداران بود که در پی تحول در شیوه نبرد بودند و توانستند آن را گام به گام به مرحله اجرا در آورند.

حسن واقعا یک رهبر بود. تعبیرم این است که او بهشتی جنگ بود. یعنی همان نقشی که مرحوم بهشتی برای انقلاب و امام داشت، حسن باقری همان نقش را برای جنگ و جبهه داشت. قطعا همه فرماندهان قدیمی جنگ نظرشان این است که اگر حسن زنده میماند، در وضعیت جنگ قطعا تاثیر داشت. او پرورشدهنده همه ما بود.

در آغاز جنگ تحمیلی، نیروهای داوطلب (بسیجی) و سپاه پاسداران به صورت گروهی در جبهههای نبرد حضور مییافتند و هر گروه به اسم فرمانده یا اسامی مقدس (شهدای صدراسلام، آیات قرآن و ...) نامیده میشد. به تدریج، بنا به ضرورت، گردانها به عنوان اولین هستههای سازماندهی شده، تشکیل شدند. در عملیات ثامن الائمه، سپاه با سازمانهای گردانی وارد عمل شد. در گفته افراد و همچنین در یادداشتهای او مشخص میشود که در چگونگی سازمانمند شدن این واحدها نقش نمایانی داشته است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار