وقتی «کیارستمی» به موزه صلح جانبازان رفت طرفدارانش کجا بودند؟

کیارستمی سال گذشته به موزه صلح جانبازان رفت و قرار بود کاری برای آنها انجام دهد که میسر نشد؛ حال آیا بهتر نیست این بار را کسی مثل «فرهادی» به دوش بکشد که طعم گیلاس‌های فرانسه را چشیده است.
کد خبر: ۹۰۸۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴ - 11July 2016

وقتی «کیارستمی» به موزه صلح جانبازان رفت طرفدارانش کجا بودند؟

گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس- رسول حسنی، عباس کیارستمی فیلمساز مهمی بود. دیگر کسی او را به خاطر نخواهد آورد چرا که ذهن روشنفکرانه ذهن پریشانی است و ذهن پریشان فراموشکار است. این ذهن به زودی برای خود هنرمندی دیگر پیدا میکند تا غرایض سیاسیاش را از طریق او عرضه کند. کیارستمی باید در ذهن مردم بماند نه در ذهن مورخان هنر و منتقد مغرض نظام. حال اینکه این فیلمساز فقید در ذهن کدام گروه ماناتر است نیازمند تفسیر و تشریح بیشتری است که مجالی دیگر میطلبد.

اما وجه مهم این یادداشت حرفهای کیارستمی در بازدید از موزه صلح جانبازان شیمیایی در پارک شهر تهران است که قابل تامل است پیش از هر توضیحی متن این سخنان را مرور میکنیم.

چه کاری میخواستی انجام بدهی؟

زندهیاد کیارستمی سال گذشته در بازدیدش از موزه صلح جانبازان شیمیایی گفته بود: «با بازدید امروزم از این موزه متوجه شدم که بی شک شما عزیزان جانباز دوبار بر گردن ما حق دارید؛ یکی آن موقع که در موقعیت دفاع و فداکاری برای همه ما بودهاید و دیگری الان که با تمام صدمات بدنی و با انرژی عجیب، موزه صلح تهران را روایتگری میکنید، چون مرور این فجایع توأم با حماسه یک توان مضاعف نیاز دارد. باید از صمیم قلب اعتراف کنم که واقعا غیر از شما، کسی این توان عظیم را ندارد.

آدمهای عادی در بیرون از این موزه که در حال قدم زدن و تفرج در همین پارک شهر هستند و در میان درخت و گل و بوته سیر میکنند، با ورود به این موزه ناگهان به جهان تازهای وارد میشوند و بیشک دچار دو نوع عذاب وجدان و سوال خواهند شد که اولا چرا با آنکه همه ما به نوعی کم و بیش با موضوع جنگ و این دفاع آشنا هستیم تا کنون از ابعاد عظیم این ماجرای به این نزدیکی این همه غافل بودهایم و در مرحله دوم که از قبلی قطعا مهمتر است، قیاس احساس مسوولیت شما با خود است که چطور شما با تمام مشکلات بدنی، دلسوزانه هنوز اینگونه در حال سعی، تلاش و فعالیت برای آگاهی بخشی به مردم هستید. حتما این تلنگری است به هر کسی و از جمله خود من که هر کاری میتوانیم با تمام وجود و احساسمان برای کمک به شما عزیزان و راهتان انجام دهیم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار