محمد کریمی:

روسیه و انگلیس مسئول "قحطی بزرگ" در ایران

اجساد چروکیده زنان و مردان، پشته شده و در معابر عمومی افتاده اند. در میان انگشتان چروکیده آنان همچنان مشتی علف که از کنار جاده کنده اند و یا ریشه هایی که از مزارع در آورده اند به چشم می خورد؛ با این علفها می خواستند رنج ناشی از قحطی و مرگ را تاب بیاورند
کد خبر: ۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۰ - 09July 2013

روسیه و انگلیس مسئول

محمد کریمی مترجم کتاب "قحطی بزرگ" در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری دفاع مقدس گفت: کتاب "قحطی بزرگ" توسط محمد قلی مجد به زبان انگلیسی به نگارش درآمده و منتشر شد. به محض توزیع کتاب یک نسخه از آن توسط موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی تهیه شد و برای ترجمه در اختیار من قرار گرفت.

وی افزود: قبل از ترجمه این کتاب فعالیت فرهنگی من بیشتر در حوزه تالیف و ترجمه مقالات علمی تعریف می شد و ترجمه این کتاب اولین تجربه من در این زمینه به حساب می آید. بعد از ترجمه کتاب یک نسخه از آن را برای آقای مجد ارسال کردم که ایشان از مطالعه کتاب ابراز رضایت کردند.

سردبیر تاریخ شفاهی ایران اظهار داشت: موضوع "قحطی بزرگ" موضوع بسیار بکری است که تا به حال کمتر مورد توجه قرار گرفته و در مورد آن کمتر کار شده است ولی در چند سال گذشته و با توجه به انتشار این کتاب بحث های خوبی آغاز شده و این رویداد از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. به عنوان مثال خانم "ملک زاده" در مقاله ای که جدیدا در این رابطه به نگارش درآورده به نقش روسیه در "قحطی بزرگ" پرداخته که بسیار جالب است.

 وی خاطرنشان کرد: "داناهو" افسر شناخته شده اطلاعات نظامی انگلستان و نماینده سیاسی آن دولت در غرب ایران در سالهای 1918 و 1919 در جایی از کتاب درباره "قحطی بزرگ" می گوید:" اجساد چروکیده زنان و مردان، پشته شده و در معابر عمومی افتاده اند. در میان انگشتان چروکیده آنان همچنان مشتی علف که از کنار جاده کنده اند و یا ریشه هایی که از مزارع در آورده اند به چشم می خورد؛ با این علفها می خواستند رنج ناشی از قحطی و مرگ را تاب بیاورند. در جایی دیگر، پابرهنه ای با چشمان گود افتاده که دیگر شباهت چندانی به انسان نداشت، چهار دست و پا روی جاده جلوی خودرویی که نزدیک می شد می خزید و در حالی که نای حرف زدن نداشت با اشاراتی برای لقمه نانی التماس می کرد."

محمد کریمی افزود: در حال حاضرکتاب "قحطی بزرگ" توسط آقای مجد مورد بازنگری قرار گرفته و بخش های جدیدی به آن اضافه شده ویک سری سند که جدیدا به دست آقای مجد رسیده هم به کتاب اضافه شده و قرار است که در قالبی جدید تجدید چاپ شود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار