عملیاتی که رزمندگان همدانی آن را انجام دادند

بیستم شهریور ماه سالروز اجرای عملیات «انصار» است که توسط رزمندگان استان همدان طراحی و اجرا شد.
کد خبر: ۱۰۰۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷ - 10September 2016

عملیاتی که رزمندگان همدانی آن را انجام دادند

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، اواسط اردیبهشت سال 1365 پس از انجام عملیاتهایی همچون کارخانه نمک (تکمیلی والفجر 8) توسط رزمندگان لشکر 32 انصارالحسین (ع)، بر اساس دستورالعملی مقرر شد که رزمندگان استان همدان پدافند منطقه پَد غربی جزیره جنوبی خیبر را عهدهدار شوند.

ارتش بعثی عراق در ادامه حرکت انفعالی خود پس از شکست در منطقه فاو، با انجام عملیاتهای دفاع متحرک سعی بر پوشیدن شکستهای خود داشته و از طرفی به دلیل اهمیت استراتژیک جزایر پس از عملیات خیبر در سال 1362 دشمن با اجرای سیاست پیشروی گام به گام،هر از گاهی اقدام به تکهایی محدود در این منطقه میکرد و وضعیت سخت و بغرنجی را ایجاد کرده بود.

در این وضعیت بحرانی پدافند جزیره جنوبی به رزمندگان لشکر 32 انصارالحسین (ع) همدان واگذار شد. در این مأموریت، دشمن حجم سنگینی از آتش توپخانه و ادوات خود را برای تضعیف روحیه رزمندگان روانه مواضع آنان میکرد و چندین بار اقدام به تک کرد که با واکنش سریع رزمندگان مجبور به عقبنشینی شد. در این راستا سرداران رشید اسلام حاج محسن عینعلی فرمانده گردان 153 حضرت قاسم(ع) و حاج رضا شکریپور فرمانده گردان 154 حضرت علی اکبر (ع) به همراه تعدادی از نیروهایشان به شهادت رسیدند.

تحرکات و شرارتهای دشمن در جزایر مجنون بسیار زیاد و درحد غیرقابل تحمل رسیده و از طرفی فعالیتهای مهندسی خود را به اوج رسانده بود به نوعی که با احداث جادههایی و اتصال این جادهها به عقبه، به مقصد خود یعنی محاصره مواضع نیروهای خودی نزدیک شود. انجام عملیاتی برای جلوگیری از این اقدام دشمن امری ضروری به نظر میرسید به همین منظور غواصان واحداطلاعات لشکر 32 انصارالحسین (ع) همدان شناسایی مواضع دشمن در خطوط مقدم و عقبه را از اوایل مردادماه سال 1365 آغاز کردند.

این شناساییها در معابر متعددی در سه محور انجام گرفت تا اینکه در اواسط شهریورماه یعنی پس از یک ماه به نتیجه رسید. از طرفی دیدهبانان اطلاعات نیز دائما از دکل دیدهبانی موجود مواضع دشمن را تا کیلومترها عقبتر رصد میکردند و هر گونه تحرکات دشمن را از عقبه به جلو و بالعکس را ثبت میکردند. سرانجام موعد عملیات 20شهریور در نظر گرفته شد و گردان 154 حضرت علی اکبر (ع) به فرماندهی سردار رشید اسلام «حاج محسن امیدی» برای انجام عملیات تعیین شد همچنین گردان 156 نیز به عنوان گردان پشتیبانی در نظر گرفته شد.

با شور و غوغایی وصفناپذیر، رزمندگان یگان در روز نوزدهم شهریور ماه به سوی جزیره مجنون رهسپار شدند و در عصر آن روز نیروهای گروهان غواصی جعفر طیار به عنوان نفرات خط شکن وارد آب شده و به صورت ستونی، آهسته و آرام به سوی دشمن خیز برداشتند پس از مدت زمانی نیروهای پیاده نیز سوار بر قایقهای موتوری اما خاموش و پارو زنان با فاصله به دنبال غواصان به راه افتادند. غواصان با سعه صدر و توکل بر خدا با رعایت استتار و اختفا خود را به عقبه دشمن رسانیده و مهیای نبردی حماسی شدند.

سرانجام در ساعت دو بامداد ندای تکبیر رزمندگان آسمان را عطرآگین کرد و عملیات انصار آغاز شد. نیروهای دشمن که متوجه حضور نیروهای اسلام در عقبه خود شدند با دستپاچگی اقدام به تیراندازیهای بیهدف کردند. تقریبا تمامی مواضع مورد نظر توسط رزمندگان فتح شد، به غیر از یکی از هدفها که با مقاومت شدید دشمن تصرف آن تا صبح به طول انجامید. در این عملیات حماسی، تیپ 601 پیاده دشمن متحمل تلفات و خسارات فراوانی شد و تعداد زیادی از آنان به اسارت رزمندگان اسلام در آمدند. حماسه مقاومت سردار سرافراز اسلام شهید حاج محسن امیدی فرمانده گردان 154 که در طول این عملیات و حفظ منطقه به شهادت رسید مثال زدنی است.
 



شهید محسن مرادی با جلیقه نارنجی و حاج حسین همدانی
 

در این عملیات تعدادی از نیروهای گردان به شهادت رسیدند به گونهای که در زمانی شهید امیدی به تنهایی در برابر سیل تانکهای دشمن که برای انجام پا تک و باز پس گرفتنن مواضع از دست رفته وارد عمل شده بودند ایستادگی کرد و بر رور پد غربی به شهادت رسید و جنازه مطهرش پس از حدود 20 سال به آغوش وطن بازگشت. حماسه عملیات انصار که در محرم سال 1365 به وقوع پیوست هیچگاه از اذهان رزمندگان استان فراموش نخواهد شد. پس از انجام این عملیات دشمن که متحمل تلفات و خسارات سنگینی شده بود از انجام عملیات مهندسی در منطقه بازداشته شده و عملیاتهای ایذایی ارتش بعثی در جزایر مجنون تا مدتها فروکش کرد.

منبع: ایسنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار