شهید محراب «آیت‌الله سید اسد‌الله مدنی»:

بدون اصلاح نفس، پیروزی چاره دردهای ما نخواهد بود

شهید آیت‌الله سید اسد‌الله مدنی می‌گوید: اگر نفسمان اصلاح نشده باشد پیروزی به هر اندازه‌ای برسد چاره دردهای ما نخواهد بود.
کد خبر: ۱۰۰۱۱۲
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹ - 10September 2016

بدون اصلاح نفس، پیروزی چاره دردهای ما نخواهد بود

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، امام جمعه اسبق تبریز و شهید محراب، آیتالله سید اسدالله مدنی هوای نفس را به شدت برای نیروهای انقلاب مضر خوانده و گفته است که «هنگامی ما میتوانیم از این پیروزی انقلاب اسلامی نسبت به خودمان استفاده درستی بکنیم که اول نفس خودمان را اصلاح کرده باشیم؛ به تعبیر دیگر اگر نفسمان اصلاح نشده باشد، پیروزی به هر اندازهای برسد، چاره دردهای ما نخواهد بود».

با گذشت 35 سال از شهادت این مرد عارف و مجاهد، بیش از پیش به حقانیت بزرگترین معجزه خدای متعال (قرآن کریم) -که از طریق پیامبر خاتم به ما رسیده است- پی میبریم.

خدای متعال در آیه 169 سوره آل عمران میفرماید: «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ» (هرگز کسانى را که در راه خدا کشته شدهاند، مُرده مپندار؛ بلکه زندهاند؛ که نزد پروردگارشان روزى داده میشوند).

مطابق تعریف مادی، موجود زنده تأثیرگذار است. اکنون که 35 سال از شهادت آن مرد وارسته می گذرد و ما ظاهراً به ایشان دسترسی نداریم، تنها میتوانیم با بازخوانی آثار و سخنان آن مرد بزرگ به شخصیت ایشان پی ببریم؛ اینک با نگاهی به بخشی از سخنان آن شهید والامقام، به میزان انطباق آن مطالب با دردهای امروز خواهیم پرداخت و تأثیرگذاری شخصیت عظیم عرفانی و علمی آن شهید بزرگوار را بررسی خواهیم کرد و از این طریق یکی از جلوههای زنده بودن شهید برای ما آشکار خواهد شد.

آن شهید بزرگوار در اوایل انقلاب طی سخنانی مطلب بزرگی فرموده است؛ که هر یک از ما به نوعی امروزه مبتلا به آن هستیم و این سخن شهید حقیقتاً درمان درد ما است. ایشان در بیانی گفته است: «تا هنگامی که بت نفس در وجود انسان حاکم است، یعنی نفس حکم میکند و انسان بدان عمل میکند، رسیدن به خداوند تبارک و تعالی محال است؛ به خاطر اینکه این ظلمات برای انسان حجاب شدهاند. هنگامی ما میتوانیم از این پیروزی انقلاب اسلامی نسبت به خودمان استفاده درستی بکنیم؛ که اول نفس خودمان را اصلاح کرده باشیم؛ به تعبیر دیگر اگر نفسمان اصلاح نشده باشد، پیروزی به هر اندازهای برسد، چاره دردهای ما نخواهد بود».

با بررسی اوضاع و احوال امروزمان و تطبیق آن با این سخن شهید عظیمالشأن، آیتالله سید اسدالله مدنی درمییابیم که مقوله نبرد با هوای نفس از انقلاب علیه نظام 2 هزار و 500 ساله شاهنشاهی، پاکسازی لانه جاسوسی (سفارت ایالات متحده آمریکا) در ایران –که امام امت آن را انقلاب دوم نامیدند- دفاع هشت ساله در برابر جنگ جهانی و تحمیلی علیه ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران و حتی جنگ تحمیلی نیابتی در سوریه بسیار دشوارتر است؛ لذا حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب(ع) آن سرچشمه حکمت در بیانی نورانی فرمودهاند که: «أَشجَعُ الناسُ مَن غَلَبَ هَواهُ» (شجاعترین مردم کسی است که بر هوای نفس خود (نفس أَّمارةِ) پیروز شود).

انتهای پیام/ 171

نظر شما
پربیننده ها