زمزمه‌هایی از بازنشستگی اجباری «مفتی عربستان» بخاطر اظهاراتش درباره ایران و تکفیر شیعیان

در‌پی اظهارات «مفتی عربستان» علیه ایران و تکفیر شیعیان در روزنامه نیمه رسمی«مکه» زمزمه‌هایی از احتمال بازنشستگی اجباری وی شنیده می‌شود.
کد خبر: ۱۰۰۳۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۸ - 11September 2016

زمزمه‌هایی از بازنشستگی اجباری «مفتی عربستان» بخاطر اظهاراتش درباره ایران و تکفیر شیعیان

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، در پی عذرخواهی مفتی عربستان «شیخ عبدالعزیز آل الشیخ» از خواندن خطبه روز عرفه پس از 35 سال انجام این مهم، امسال «شیخ السدیس» خطبه روز عرفه را خواند خطبه ای که علامتهای سوال بسیاری را درباره این کناره گیری و زمان بندی و دلایل آن را مطرح کرده است.

بسیاری از ناظران براین عقیده اند که شیخ عبدالعزیز آل الشیخ با متهم کردن ایرانیان و به طور کلی شیعیان به غیر مسلمان بودن و تکفیر صریح آنان در مصاحبه با روزنامه نیمه رسمی' مکه 'عربستان ، پا را از گلیم خود فراتر نهاده است.

منابع رسانه ای بلند پایه عربستان به پایگاه خبری رای الیوم گفتند: اظهارات این مفتی موجی از نارضایتی را در سطح مقام های رسمی عربستان و افکار عمومی به وجود آورده است.

گفته می شود اعلام عذرخواهی وی از خطبه خوانی در روز عرفه امسال که برای نخستین بار صورت گرفته احتمالا به درخواست شاه سلمان صورت گرفته تا آثار و پیامدهای منفی کافر خواندن شیعیان و تکفیر پیروان این مذهب را کمتر کند تکفیری که هجمه رسانه ای وسیعی علیه عربستان و تفکر وهابیت به ویژه از جانب ایران و در راس همه رهبر ایران را در پی داشت.

گرچه روزنامه عربستانی عکاظ علت کناره گیری مفتی عربستان را بیماری شیخ عنوان کرده است.

شیخ عبدالعزیز آل الشیخ که خود از نوادگان محمد بن عبدالوهاب موسس فرقه وهابیت است پیش ازاین نیز انصار الله یمن را نیز هدف حملات لفظی شدید خود قرار داده بود.

رای الیوم نوشت: آنچه که گمانه زنی بازنشستگی این شیخ را در هفته ها یا ماه های آینده تقویت می کند بخشی از اظهارات شیخ السدیس در خطبه های روز عرفه امسال بود که رسما از آل الشیخ به خاطر 35 سال خطبه خوانی در روز عرفه تقدیر کرده و سخنان خود را با آرزوی جزای خیر برای وی تمام کرده بود.

شیخ عبدالرحمن السدیس امام و خطیب جمعه مسجدالحرام در خطبه های روز عرفه رهبران جهان اسلام خواسته به عظمت وبزرگی امانت ومسئولیتی که بر گردن دارند توجه کرده و برای برطرف کردن عوامل تفرقه واختلاف بین کشورهای اسلامی از طریق گفت و گو همت کنند و مساله فلسطین ومسجدالاقصی را به عنوان معضل اول جهان اسلام مورد توجه قرار دهند. منابع رسانه ای یاد شده تاکید کردند روزنامه مکه به خاطر انتشار اظهارات مفتی عربستان که ایرانی ها را از سلک اسلام و مسلمین خارج دانسته بود با انتقادات بسیاری مواجه شده است.

امروز شیخ السدیس در خطبه عرفه ارباب رسانه ها وجراید را به رعایت مسایل و تاکید بر لزوم یاری دین و دفاع از اسلام وبیان جنبه های مثبت دین، رعایت امانت و صحت اطلاع رسانی و تعهد به حقیقت ودوری از شایعه و جنجال آفرینی فراخواند و افزود: رسانه ها باید به جای تخریب در پی سازندگی وبه جای تفرقه افکنی در پی وحدت آفرینی وبه جای تضعیف درپی تقویت (جهان اسلام) باشند .

وی از علمای اسلام واصحاب فتوانیز خواست محاسن و نکات مثبت دین اسلام را تبیین کنند و خود به عاملی برای تفرقه دربین امت اسلام تبدیل نشوند.

السدیس ادامه داد: علما و اصحاب فتوا باید در صدور فتاوای خود بدون افراط و تفریط عمل کنند زیرا اسلام دین میانه روی و اعتدال است.

رای الیوم نوشت: این بخش از سخنان شیخ السدیس در خطبه های عرفه موید گفته ها درباره فشارها بر مفتی عربستان به خاطر اظهارات اخیرش درباره مسلمانان ایران است.

منبع: ایرنا
 

نظر شما
پربیننده ها