«روسیه» خواستار علنی شدن توافق با «آمریکا» در باره «سوریه» شد

«سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه «روسیه» که با «جان کری» همتای آمریکایی خود یک بسته توافق محرمانه را برای برقراری آتش‌بس در «سوریه» و همکاری مشترک ضد تروریستی بین دو کشور امضا کرده، خواستار انتشار آن شد.
کد خبر: ۱۰۰۶۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۲ - 13September 2016

«روسیه» خواستار علنی شدن توافق با «آمریکا» در باره «سوریه» شد

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، وزارت خارجه روسیه روز (سه شنبه) با اعلام این خبر به نقل از سخنان «لاوروف» نوشت: در باره توافق نامه ای که روز جمعه با آمریکا در ژنو نهایی کردیم، اظهاراتی از واشنگتن شنیده می شود که شاید این کشور مطمئن نباشد، مسکو توافق های خود را اجرا کند.

وی گفت: برای از بین بردن هر گونه شک و تردید در این زمینه و اینکه چگونه توافق ها را در مورد سوریه اجرا می کنیم، به واشنگتن پیشنهاد شد آنگونه که می خواهند توافق را محرمانه تلقی نکرده و متن را منتشر کنند.

وزیر خارجه روسیه اظهار کرد: چیزی برای پنهان کردن نداریم و هر چه نیز توافق کرده ایم متعهد به اجرای آن هستیم که باید منصفانه عمل کنیم و با طرف های مربوط برای بخش های مختلف توافق نامه گفت وگو انجام می دهیم.

لاوروف با بیان اینکه برای انتشار این توافقنامه تلاش می کنیم، بر این نکته تاکید کرد که آمریکا حدود یک سال است وعده داده گروههای مسلح موسوم به معارضان تحت حمایت خود را از مناطق تحت سلطه تروریست ها جدا کند، اما تاکنون هیچ اقدامی انجام نداده است.

وزیر امور خارجه روسیه جمعه گذشته پس از مذاکره با همتای آمریکایی خود در ژنو، اعلام کرده بود که توافق دو کشور بر سر سوریه و همکاری علیه تروریسم ضد سوری به دلیل اطلاعات حساس محرمانه است و رسانه ای نخواهد شد.

لاوروف گفته بود به دلیل وجود اطلاعات حساس در توافق های به دست آمده، موافقت نامه روسیه و آمریکا علنی نخواهد شد، زیرا نباید چنین اطلاعاتی در اختیار افرادی قرار گیرد که در اجرای تدابیر توافق شده کارشکنی می کنند.

اصلی ترین نتیجه مذاکرات روز جمعه افزون بر آتش بس فراگیر، متعهد شدن واشنگتن به جدا کردن گروههای موسوم به معارضان میانه رو تحت حمایت خود از مناطق زیر سلطه تروریست ها است، در حالیکه از زمان برقراری آتش بس در اسفند ماه گذشته از اجرای تعهد خود سر باز زده است.

منبع: ایرنا

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار