تحولات فلسطین؛

تداوم شهرک‌سازی در فلسطین/ مداخلات خارجی در روند آشتی گروه‌های فلسطینی مانع ایجاد می‌کند

در شرایطی که گروه‌های مختلف فلسطینی سعی دارند با برقراری زمینه وحدت ملی، مقدمات برگزاری انتخابات داخلی تشکیلات خودگردان را فراهم کنند، شواهد حاکی از آن است که برخی مداخلات خارجی درصدد ایجاد موانعی برسر مسیر آشتی ملی هستند.
کد خبر: ۱۰۰۷۳۹
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹ - 14September 2016

تداوم شهرک‌سازی در فلسطین/ مداخلات خارجی در روند آشتی گروه‌های فلسطینی مانع ایجاد می‌کند

به گزارش خبرنگار بینالملل دفاع پرس، درحالیکه برخی مقامات بینالمللی با اشاره به افزایش شهرکسازیها و تخریب خانههای فلسطینی از سوی صهیونیستها، از عدم وجود چشمانداز روشن برای مذاکرات صلح حکایت میکنند، اخیرا روسیه پیشنهادی ارائه کرده تا مذاکرات صلح میان رژیم صهیونیستی و فلسطین را با هدف حل بحران غرب آسیا میزبانی کند.

«نیکولای ملادنوف» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل و مسئول هماهنگی مذاکرات صلح فلسطین با ارائه گزارشی از آخرین تحولات سرزمینهای اشغالی به اعضای شورای امنیت این سازمان گفت: در حالی که هیچ چشم انداز امید بخشی به برگزاری دوباره مذاکرات صلح فلسطین وجود ندارد، جریانات اخیر در این سرزمینها بحران 60 ساله فلسطین را با مخاطرات بیشتری روبرو کردهاست.

وی با ابراز تاسف شدید از اینکه با گذشت 2 ماه از نتایج دیدار گروههای چهارجانبه و پیشنهادات ناشی از این دیدارها به منظور از سرگیری مذاکرات، رژیم صهیونیستی با افزایش شهرکسازیها و تخریب خانههای فلسطینی عملا به این پیشنهادات بیاعتنایی کرده، تصریح کرد: در رویکردهای این رژیم هیچ نشانهای از تمایل به حرکت در مسیر تحقق یک راه حل 2 دولتی دیده نمیشود.

نماینده بانکیمون در ادامه خواستار نظارتهای بیشتر جهانی بر شرایط جاری در سرزمین غزه و روند بازسازی ویرانیهای این سرزمین شد و تاکید کرد: تا زمانی که راههای ارتباطی غزه با سایر نقاط جهان مسدود مانده و صرفا به کمکهای خارجی انساندوستانه چشم امید بسته وضعیت موجود به همین منوال ادامه پیدا خواهد کرد.

در همین راستا  «صائب عریقات» دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) گفت: بنیامین نتانیاهو با سخنان خود مبنی بر اینکه درخواست توقف شهرکسازی اسرائیل و بیرون راندن شهرک نشینان از اراضی فلسطینی به منزله «پاکسازی نژادی» است، از تمامی خط قرمزها عبور کرده و تمامی قوانین بینالمللی را زیر پا گذاشتهاست.

 عریقات اظهار داشت: نتانیاهو با این سخنان خود، به شهرکسازی که یک جنایت جنگی علیه ساکنان اصلی سرزمین فلسطین است، رسمیت بخشیده و نیز شهرک نشینان را با شهروندان فلسطینی که در سرزمین آبا و اجدادی خود زندگی میکنند، برابر دانسته است و این یک مسئله بیسابقه و مردود است. ضروری است که همه طرفها آن را محکوم کنند.
از سوی دیگر «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز سهشنبه اعلام کرد که روسیه آماده است به محض آن که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در خصوص زمان و مکان مذاکرات توافق کنند، میزبان مذاکرات بین 2 طرف باشد.

لاوروف خاطر نشان کرد: در هر زمانی که همه شرایط مهیا باشد و سران اسرائیل و فلسطین نیز آماده باشند، در صورتی که روسیه به عنوان میزبان انتخاب شود، ما همه تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا این نشست موفقیت آمیز باشد.

در حوزه مذاکرات داخلی میان گروههای سیاسی فلسطینی نیز «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، ضمن اشاره به دخالتهای خارجی برای ممانعت از تحقق آشتی ملی فلسطینیان، اظهار داشت: اگر فلسطینیان تنها به حال خود گذاشته شوند، با عزم و اراده ملی خود میتوانند مشکلات و بحرانهای پیش روی خود را حل و فصل کنند.

بر اساس گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، مشعل خاطر نشان کرد: ملت فلسطین ثابت کرده که قادر است به خوبی روابط داخلی خود را سر و سامان دهد و با اختلافات کنار بیاید و از این اختلافات به بهترین شیوه برای مقابله با دشمن غاصب صهیونیستی استفاده کند و در پرتو ابهامات و شرایط موجود داخلی، منطقهای و بینالمللی، شاهد دو دستگی و اختلافات داخلی فلسطین هستیم اما عزم و اراده ملت فلسطین در نهایت بر این دودستگی چیره خواهد شد.
وی اشاره کرد: فلسطینیان نیز تا حدی در این زمینه مقصر هستند زیرا در تحقق سه اولویت اصلی تعلل به خرج دادهاند؛ که این سه اولویت عبارتند از: پایان دادن به دودستگی و اختلافات داخلی، تحقق آشتی ملی و دمیدن روحی تازه در نهادهای داخلی فلسطین.
وی همچنین گفت: علاوه بر این، فلسطینیان نیازمند توافق بر سر یک موضع و رویکرد و برنامهای ملی برای اداره نبرد با دشمن صهیونیستی هستند.

همچنین درحالیکه زمزمهها برای برگزاری انتخابات تشکیلات خودگردان فلسطین طی ماههای اخیر افزایش یافتهاست،  یک روزنامه صهیونیستی پیشبینی کرد حماس به دنبال آن است تا «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی حماس را به عنوان نامزد ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین پیشنهاد دهد و احتمالا «محمود عباس» رئیس فعلی تشکیلات خودگردان که در 81 سالگی به سر میبرد، (بزودی) کنارهگیری کند.

بر اساس این گزارش، «وی دیختر» رئیس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی پارلمان رژیم صهیونیستی و رئیس سابق «شاباک» (سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل)  نیز اعلام کرد چشمانداز حماس برای به دست آوردن ریاست تشکیلات خودگردان به معنای پایان دوره هماهنگی (امنیتی تلآویو) با محمود عباس (در کرانه باختری) است.

دیختر در ادامه جلسه خود با اعضای حزب لیکود در شهر حیفاء گفت: همه سعی میکنند نام رئیس آینده تشکیلات خودگردان را پیشبینی کنند اما حماس سعی میکند نامزدی برای جانشینی وی تعیین کند.

شایان ذکر است، دوره ریاست قانونی محمود عباس بر تشکیلات خودگردان در سال 2008 به پایان رسیدهاست.

یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس نیز در همین راستا تاکید کرد: دخالتهای خارجی موجب توقف انتخابات محلی در غزه و کرانه باختری شدهاست.

«خلیل الحیة» در خطبههای نماز عید قربان در میدان السرایا در مرکز شهر غزه اعلام کرد: توقف این انتخابات در پی تصمیم دادگاه عالی قضایی فلسطین در رام الله و تحت اعمال فشارهای خارجی، صورت گرفت.

این مسئول فلسطینی بدون اشاره به جزئیات این دخالتها تأکید کرد: این اقدامات موجب توقف برگزاری انتخابات محلی خواهد شد.

با این حال، وی خاطرنشان کرد: مردم فلسطین هنوز فرصت زیادی دارند تا با اتحاد و توافق این انتخابات را برگزار کنند تا بتوانند به فرزندان این ملت خدمت کنند.

الحیة با تأکید بر ضرورت وحدت و آشتی با جنبش فتح، به رغم صدور تصمیم توقف انتخابات، اعلام کرد که گرچه عملیات سیاسی ممکن است بالا و پایین داشته باشد ولی وحدت مردم که بنیاد کار است همچنان باقی خواهد ماند.

گفتنی است، دادگاه عالی قضایی فلسطین روز پنجشنبه گذشته تعیین کرد که انتخابات شهرداریها در کرانه باختری و نوار غزه با توجه به عدم امکان اجرای آن در قدس به سبب ممانعت رژیم صهیونیستی متوقف شود. این دادگاه همچنین مقرر کرد؛ که در تاریخ 21 دسامبر جلسه دیگری برای بررسی این موضوع تشکیل دهد.

الحیة همچنین با متهم کردن رژیم صهوینستی به دلیل اقداماتش ضد زندانیان، کشتن کودکان و تخریب و یهودی سازی مسجد الاقصی گفت که تل آویو شادی فلسطینیان در این عید را نابود کرده است.

وی ادامه اداد: اسرائیل، شادی عید را از ما گرفته است، فرزندان ما را دستگیر میکند، کودکان ما را میکشد، زمان آن رسیدهاست تا دولتهای عربی مانع دست درازی این دشمن به اراضی آنها شوند و روند عادی سازی روابط با این رژیم را متوقف کنند.

گردانهای «القسام» شاخه نظامی حماس نیز همزمان با عید قربان اعلام کرد: عید ملت فلسطین فقط با آزادسازی فلسطین و مسجدالاقصی تکمیل خواهد شد.

بر اساس گزارش «السبیل»، یکی از فرماندهان القسام در مراسم رژه مبارزان این گردانها در اردوگاهی ساحلی در غرب غزه افزود: ملت فلسطین بهترین جوانانش را در دفاع از محل معراج پیامبر (ص) خواهد داد.

وی در این مراسم که با حضور صدها نفر از حامیان مقاومت برگزار شد، افزود: در زمانی که ملت اسلام با قربانی کردن گوسفند، عید قربان را جشن میگیرند، ملت فلسطین بزرگترین قهرمانیها و فداکاریها را در کرانه باختری، قدس اشغالی و نوار غزه به نمایش گذاشته است.

در هفتهای که گذشت، 2 مورد عملیات تیراندازی و سه مورد تلاش برای حمله با سلاح سرد به صهیونیستها به ثبت رسیده و فلسطینیان در 100 نقطه با اشغالگران صهیونیست درگیر شدند؛ که در جریان آن 2 فلسطینی به شهادت رسیده و ده ها نفر دیگر زخمی شدند.
 
مبارزان مقاومت روز شنبه هفته گذشته به سمت نیروهای رژیم صهیونیستی در نزدیکی بیت لاهیا تیراندازی کرده و جوانان فلسطینی نیز به سمت نظامیان صهیونیست در سبسطیه، شقبا و شهرک آرئیل سنگ و کوکتل مولوتف پرتاب کردند.
 
روز یکشنبه نیز «مصطفی نمر» جوان 22 ساله فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان رژیم صهیونیستی در اردوگاه شعفاط به شهادت رسید و سه نفر دیگر نیز در این اردوگاه زخمی شدند.
 
نظامیان صهیونیست روز دوشنبه یک بانوی فلسطینی را مقابل مسجد الاقصی به اتهام تلاش برای حمله به صهیونیستها با سلاح سرد بازداشت کردند. چندین فلسطینی هم در درگیری با  اشغالگران در این منطقه زخمی شدند.
 
به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، روز سهشنبه هفته گذشته نیز شماری از فلسطینیان به ضرب گلوله اشغالگران صهیونیست در مناطق مختلف کرانه باختری زخمی شدند.
 
همچنین روز جمعه گذشته «عبدالرحمان احمد دباغ» نوجوان 16 ساله فلسطینی به ضرب گلوله اشغالگران صهیونیست در شرق اردوگاه البریج واقع در نوار غزه به شهادت رسید و پنج شهروند دیگر نیز به ضرب گلوله صهیونیستها زخمی شدند.

روز جمعه در مجموع 21 مورد درگیری با اشغالگران صهیونیست در قدس، کرانه باختری و نوار غزه به ثبت رسید که طی آن ده ها فلسطینی زخمی یا بر اثر استنشاق گاز اشک آور دچار خفگی شدند.

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار