گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس- فیلم مقاومت امسال درحالی چهاردهمین دوره خود را تجربه میکند که معادلات جهان حول تحولات منطقه غرب آسیا میگذرد. التهابات کشورهای اسلامی منطقه ازجمله عراق، سوریه، یمن و فلسطین و نقشآفرینی ایران به عنوان قدرت جهان اسلام، چشم قدرتمندان جهان را به این سمت دوخته است.
تشعشات انقلاب اسلامی هرچند بر سینمای پیش از انقلاب تأثیر بهسزایی گذاشت و آن را از لحاظ فرم و محتوا دگرگون ساخت، اما انقلاب فرهنگی نتوانست بهطور کامل فساد، ابتذال و غربزدگی حاکم بر سینما که سالها بر بدنه این جریان ریشه دوانده بود، را بخشکاند.
جشنواره فجر که با رسالت گسترش آرمانهای انقلاب در جهان چشم گشوده بود، فقط چند دوره توانست بر مدار چرخ انقلابی انقلاب حرکت کند و رسالت اصلی خود را پیش ببرد.
وجود برخی جریانات شبهروشنفکری و عدم شفافیت و نظارت فرهنگی بر فعالیتهای سینمایی، کار سینما را به جایی کشاند که چیزی مخالف خواستههای مردم در این حوزه رقم خورد.
از این رو بود که وضعیت سینما در ایرانِ پس از انقلاب فراز و نشیبهای فراوانی را تجربه کرد؛ استقبال از آثار سینمایی جنگ در دههای 60 و 70 و افول و عدم استقبال از سینمای غیر متعهد پس از آن.
نگاهی به گذشته نهچندان دور سینمای انقلاب نشان میدهد عموم مردم انتظار داشتند سینمای متعهد، آرمانهای انقلاب را به تصویر بکشد.
استقبال گسترده و عمومی از آثار سینمای دفاع مقدس و ماندگاری فیلمهایی چون «مهاجر»، «دیدهبان»، «سفر به چذابه» و «آژانس شیشهای» در تاریخ سینمای ایران ثابت کرد مهمترین و محبوبترین آثار سینمایی انقلاب متعلق به دوران دفاع مقدس بوده است.
گذشت سه دهه از عمر درخت تنومند انقلاب رویکردهای مختلف مردم نسبت به سینما را به همراه داشت؛ تغییر رویکردها و سیاستگذاریهای سینمایی با واکنش «قهر مردم با سینما» روبهرو شد.
جشنواره فیلم مقاومت امروز گرچه اندکی دیر امّا بالاخره به طور جدی گامی به بلندای آرمانهای انقلاب اسلامی ایران برداشته است.
در منظومه فکری امام(ره)، تشکیل امت واحده جهانی و جهانگیر شدن حاکمیت اسلام، راهکاری است که بر اساس آن میتوان صلح و امنیت جهانی را بهصورت دائم بر قرار ساخت.
با مطالعه اندیشههای سیاسی امام خمینی(ره)، به روشنی آشکار میشود که او خواستار یک نظام و حکومت مبتنی بر وحدت امت اسلامی و فراتر از دایره دولتهای ملی امروزی که بر پایه الگوی «ملت دولت» بنا شده اند، بوده است. بنابراین، انقلاب اسلامی امام(ره) نه تنها علیه یک نظام سلطنتی طاغوتی است، بلکه علیه هرگونه نظامی در بیرون از محور «ملت دولت» است.
امروز که رزمندگان مقاومت در سراسر جهان اسلام در کنار هم، در یک جبهه واحد و با هدفی مشترک در حال مبارزه هستند؛ هنر باید بهطور ویژه زمینهها و بسترهای فرهنگی لازم را برای تحقق «وحدت امت اسلام» به وجود آورد.
رسالت هنرمندان درباره هنر همان کلامی امام خمینی(ره) است که فرمود: «هنری مورد قبول قرآن است که صیقلدهنده اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه و آله و سلم)، اسلام ائمه هدی (علیهمالسلام)، اسلام فقرای دردمند، اسلام پابرهنگان، و اسلام تازیانهخوردگان تاریخ تلخ و شرمآور محرومیتها باشد.
هنری زیبا و پاک است که کوبنده سرمایهداری مدرن و کمونیسم خونآشام و نابودکننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومایگی، اسلام مرفهین بیدرد، و در یک کلمه «اسلام امریکایی» باشد.
هنر در مدرسه عشق نشاندهنده نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، نظامی است. هنر در عرفان اسلامی ترسیم روشن عدالت و شرافت و انصاف، و تجسم تلخکامی گرسنگان مغضوب قدرت و پول است.
هنر در جایگاه واقعی خود تصویر زالوصفتانی است که از مکیدن خون فرهنگ اصیل اسلامی، فرهنگ عدالت و صفا، لذت میبرند. تنها به هنری باید پرداخت که راه ستیز با جهانخواران شرق و غرب، و در رأس آنان امریکا و شوروی، را بیاموزد.
هنرمندان ما تنها زمانی میتوانند بیدغدغه کولهبار مسئولیت و امانتشان را زمین بگذارند که مطمئن باشند مردمشان بدون اتکا به غیر، تنها و تنها در چهارچوب مکتبشان، به حیات جاویدان رسیدهاند.»
با استناد به این بیانات امام خمینی(ره) است که میتوان ادعا داشت «جشنواره فیلم مقاومت» امروز حرکتی در جبران غفلت 35 ساله دستگاههای رسمی فرهنگی کشور بهخصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای ایجاد زمینههای تحقق امت واحده و بسترسازی ظهور حضرت حجت (عج) است.
انتهای پیام/ 121