اولین نشست پسابرجامی وزیران خارجه ایران و 1+5 برگزار می‌شود

این اولین نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 در چارچوب برجام است که پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای در دی ماه سال گذشته برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۰۰۷۹۰
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۲ - 14September 2016

اولین نشست پسابرجامی وزیران خارجه ایران و 1+5 برگزار می‌شود

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، پنجمین کمیسیون مشترک برجام احتمالا 31 شهریور در سطح مدیران و معاونان وزیران خارجه در نیویورک برگزار شود.

بر اساس آنچه به عنوان "ساز و کار حل و فصل اختلافات" در متن برجام آمده است: چنانچه ایران معتقد باشد که هر یک یا کلیه گروه 1+5 تعهدات خود را رعایت نکردهاند، ایران میتواند موضوع را به منظور حل و فصل به کمیسیون مشترک ارجاع کند. به همین ترتیب، چنانچه هر یک از اعضای گروه 1+5 معتقد باشد که ایران تعهدات خود را رعایت نکرده است، هر یک از دولتهای گروه 1+5 میتواند اقدام مشابه به عمل آورد.

متعاقب بررسی کمیسیون مشترک، چنانچه هر عضو معتقد باشد که موضوع پایبندی (به تعهدات) فیصله نیافته است، میتواند موضوع را به وزیران امور خارجه ارجاع دهد. وزیران 15 روز زمان خواهند داشت تا موضوع را فیصله دهند، مگر اینکه این زمان با اجماع تمدید شود.

به نظر میآید برخی اختلافات به ویژه از سوی ایران بر سر برداشته نشدن بعضی از تحریمها (بانکی) با وجود برگزاری چهار کمیسیون برجام که این موضوعات در آن مطرح و مذاکره شده است دو طرف نتوانستند به راهحلی برسند، از این رو شاهد برگزاری نشست وزیران خارجه خواهیم بود.

منبع:ایسنا
 

نظر شما
پربیننده ها