تعزیه‌ خوانی بیان هنرمندانه ارزش‌های قیام عاشوراست

امام جمعه اردکان گفت: باید سعی شود مراسم‌های تعزیه خوانی با کمترین حواشی برگزار شود تا مردم نیز بتوانند از تعزیه‌خوانی که بیان هنرمندانه ارزش‌های قیام عاشوراست بهره ببرند.
کد خبر: ۱۰۰۸۱۸
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۷ - 14September 2016

تعزیه‌ خوانی بیان هنرمندانه ارزش‌های قیام عاشوراست

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، حجتالاسلام شاکر، امامجمعه اردکان ۲۳ شهریورماه در جلسه شورای فرهنگ عمومی که با موضوع تعزیهخوانی در شهرستان اردکان برگزار شد اظهار کرد: هیچ یک از مراجع تقلید با برگزاری تعزیه مخالفتی ندارند و اگر در دورههایی مخالفتهایی با برگزاری این مراسمات شده به خاطر مشکلاتی بوده که برای مردم به وجود میآمده است.

حجتالاسلام شاکر افزود: تأکید همه اعضای شورای فرهنگ عمومی این است که حواشی این گونه مراسمات کاهش یابد تا مردم نیز بتوانند از تعزیهخوانی که بیان هنرمندانه ارزشهای قیام عاشوراست بهره ببرند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان اردکان با ذکر روایتی از ائمه اطهار یادآور شد: از نشانههای شیعیان این است که ناراحتی اهل بیت (ع) آنان را اندوهگین و شادمانی ائمه اطهار آنان را شادمان میسازد لذا زمان برگزاری این مراسمات باید همزمان با ایام عزاداری باشد.

برگزاری تعزیه باید با رعایت همه الزامات انجام شود

هادی مقیمی، فرماندار اردکان نیز در این نشست گفت: مردم ایران طی دههها و سدههای گذشته، عمق ارادت خالصانه خود را به ائمه اطهار نشان داده و همواره دل در گرو اهل بیت (ع) داشتهاند اما در مورد برگزاری تعزیه و شبیهخوانی باید همه جوانب امر مورد دقت قرار گیرد.

وی افزود: از مهمترین مسائلی که باید در این حوزه مورد توجه قرار گیرد، بررسی محتوایی تعزیهها از لحاظ نمایشنامه، متنها و بازیگران است و همانگونه که در خصوص برگزاری کنسرتها باید طبق قوانین، صلاحیتهای لازم از طریق مراجع ذیصلاح بررسی و تأیید شود؛ این موضوع باید در مورد تعزیهها نیز رعایت شود.

نایب رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان اردکان یکی از آسیبهای جدی مراسمات مذهبی را جایگزینشدن مداحان به جای علما و روحانیون در جامعه دانست و گفت: گاهی برخی مداحان خرافات را به جای احادیث و روایات به جامعه تزریق میکنند که باید برای آن فکر اساسی بشود.

فرماندار اردکان یادآور شد: به نظر میرسد زمان آن فرارسیده است که تمام گروههای تعزیهخوانی علاوه بر اخذ مجوزهای مربوطه برای برگزاری مراسم، برنامههای خود را به کمیتهای تخصصی متشکل از افراد صاحب نظر ارائه و پس از بررسی و تأیید نسبت به اجرای آن اقدام کنند.

منبع:ایکنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار