دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

فرار آمریکا از اجرای مفاد توافق آتش‌بس/ ارتش سوریه مجدداً در «کاستیلو» مستقر شد

با گذشت شش روز از آغاز اجرای توافق آتش بس در سوریه، شواهد حاکی از آن است که طرف غربی با پنهان‌کاری و ممانعت از انتشار مفاد توافق، سعی در شانه خالی کردن از تعهدات خود داشته و علی‌رغم اذعان به نقض مکرر آتش‌بس از سوی گروه‌های به اصطلاح میانه‌رو، از خود اراده‌ای برای تفکیک معارضان از تروریست‌ها نشان نمی‌دهد.
کد خبر: ۱۰۱۰۸۱
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰ - 17September 2016

فرار آمریکا از اجرای مفاد توافق آتش‌بس/ ارتش سوریه مجدداً در «کاستیلو» مستقر شد

به گزارش خبرنگار بینالملل دفاع پرس، درحالیکه روسیه و آمریکا علیرغم مجادلات لفظی و اختلاف نظرهای مقامات دوکشور، جهت تمدید آتش بس ابراز تمایل کردهاند، افزایش موارد نقض آتشبس از طرف تروریستها، آینده این توافق را در هالهای از ابهام فرو بردهاست.

توافق آتشبس در سوریه پس از مدتها کشوقوس و اظهارات ضد و نقیض در مورد حصول مذاکرات به نتیجه نهایی که نقطه اوج آن در چین بروز پیدا کرد و اجلاس سران گروه 20 را نیز تحتالشعاع خود قرار داد، نهایتا روز شنبه دهم شهریورماه اعلام و از روز دوشنبه به اجرا گذاشته شد.

این توافق ظاهرا یک بسته شامل پنج سند مجزا در خصوص آتشبس سوریه است؛ که بر اساس آن قرار است یک مرکز عملیاتی مشترک میان 2 کشور در سوریه راهاندازی شود و در آن نمایندگان اطلاعاتی آمریکا و روسیه «مسائل عملیاتی و تفکیک تروریستها از مخالفان» را هماهنگ کنند تا با اجرای آتشبس در سوریه شرایط برای از سرگیری فرایند سیاسی در این کشور مهیا شود.

از همان ابتدای برقراری آتشبس، ارتش سوریه با اعلام رسمی مقامات مربوطه، پایبندی خود به اصول توافق شده در آتشبس را پذیرفت و اقدام به جابجایی نیروها و تجهیزات خود کرد و زمینه را برای ورود کمکهای انسانی به حلب فراهم ساخت.

در طرف مقابل اما معارضان ضمن اذعان بهعدم پایبندی به آتشبس، بارها دست به سلاح برده و مناطق ذکر شده در توافق را هدف حملات موشکی و خمپارهای خود قرار دادند.

بلافاصله اولین نشانههای عدم پایبندی تروریستها به آتشبس آشکار شد. 21 گروه تروریستی در بیانیهای رسما اعلام کردند؛ که آتشبس کنونی مورد توافق آمریکا و روسیه را نمیپذیرند.

مهمترین گروههای تروریستی در سوریه با انتشار بیانیهای مشترک، ضمن اعلام همبستگی کامل با جبههالنصره مدعی شدند که این آتشبس را قبول ندارند و نباید کمکهای بشردوستانه به هیچ آتشبس یا توافقی پیوند بخورد.

در ادامه بیانیه آمدهاست: هیچ اراده بینالمللی وجود ندارد که بتواند کشتار مداوم ملت را متوقف کند، از این روی تصمیم گرفتیم که بر قدرت خود تکیه کرده و تفنگ در دست گرفته و این جنگ را تا پایان علیه نیروهای نظام (سوریه) ادامه دهیم.

تروریستها همچنین مدعی شدند که بندهای پیشنهادی در این توافق زمینه را برای دولت سوریه و گروههای همپیمان آن فراهم میکند که دستاوردهای راهبردی داشته باشند.

اسامی گروههای تروریستی که این بیانیه را امضا کردند، شامل: فیلق الشام، نور الدین الزنکی، الفوج الاول، الفرقه 101، فیلق حمص، جیش الاسلام، الاتحاد الاسلامی لاجناد الشام، جبهه انصار الاسلام، الفرقه 13، لواء الفتح، الفرقه الشمالیه، الجبهه الشامیه، کتائب الصفوه الاسلامیه، الفرقه الوسطی، تجمع فاستقم کما أمرت، جیش النصر، جیش التحریر، لواء صقور جبل الزاویه، لواء الحریه الاسلامی، جبهه الاصاله و التنمیه و جند بدر 313 میباشد.

این در حالی بود که پیشتر آمریکا در تعهداتش قید کرده بود که گروههای معارض ملزم به عقبنشینی از شاهراه کاستیلو و تحویل آن به نیروهای صلحبان سازمان ملل و هلال احمر سوریه هستند.

لذا از همان ابتدا مشخص شد که تضمینی در برابر پایبندی گروههای تروریستی به توافق آتشبس وجود ندارد. مؤید این امر هم سخنان «ابو یوسف المهاجر»، سخنگوی نظامی گروه تروریستی احرار الشام بود که اعلام کرد: این گروه به آتشبس پایبند نخواهد بود، زیرا این آتشبس توافقی بین آمریکا و روسیه هست و ما درباره آن مشورت نکردهایم.

المهاجر گفت: تصمیماتی که از سوی روسیه و آمریکا در این روزها صادر میشود، فقط توافق بین این 2 کشور است.

وی همچنین ضمن اذعان به برخورداری از حمایت آمریکا تاکید کرد: آمریکا نقش یک مصلح را ایفا میکند و این کشور به دنبال هدف قرار دادن احرار الشام و جبهه النصره نیست.

این روند در نهایت منجر به اعتراف خود آمریکاییها هم شد. «مارک تونر» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد: گزارشها از رخدادهای زنده در سوریه نشان میدهد که مفاد آتشبس توسط معارضان به اصطلاح میانهرو که تحت حمایت آمریکا هستند، نقض شدهاست.

تونر در ادامه گفت: به طور مشخص هر دوی ما -آمریکا و روسیه- تمام آنچه در توان داریم را به منظور افزایش فشار بر طرفین درگیری برای اجرای مفاد آتشبس به کار خواهیم بست.

«ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه نیز یک روز پیش از تونر در گزارشی درباره اوضاع سوریه تأکید کرده بود که تصاویر موجود از اوضاع این کشور که توسط دوربینهای نصب شده در منطقه و هواپیماهای بدون سرنشین بدست آمده نشان میدهد که اگرچه نیروهای دولت سوریه به تعهدات خود ذیل توافق آتشبس عمل کرده، اما معارضان بهاصطلاح میانهرو تحت حمایت آمریکا در حال بمباران مناطق مسکونی در سوریه هستند.

مرکز نظارت بر حسن اجرای آتشبس، که توسط روسیه ایجاد شده نیز اعلام کرد که دولت سوریه بهطور کامل به آتشبس پایبند بوده، اما معارضین دستکم 60 بار آتشبس را نقض کردهاند.

ستاد مشترک ارتش روسیه هم گفت: اغلب موارد نقض آتشبس، توسط گروه احرار الشام اتفاق افتاده که تحت کنترل و حمایت آمریکا قرار دارد و در حمایت از جبههالنصره، اعلام کرده که به آتشبس پایبند نخواهد بود.

نشانه دیگر از ضعف جبهه غربی در ایجاد الزام برای پایبندی به اصول توافق آتش بس در سوریه، خودداری آمریکا از انتشار علنی مفاد توافق است. در حالیکه مسکو درصدد بود تا با تأیید آتشبس سوریه در شورای امنیت، عزم جدی خود برای برقراری صلح در سوریه را به نمایش بگذارد،  نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی بحران سوریه و موضوع آتشبس در این کشور لغو شد.

در همین ارتباط، «ویتالی چورکین» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت: نشست شورای امنیت پس از خودداری واشنگتن از انتشار متن توافق آتشبس برای اعضای این شورا، لغو شد.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد، مسکو همچنان اصرار دارد تا متن توافق محرمانه میان روسیه و آمریکا در خصوص آتشبس سوریه هرچه سریعتر علنی شده و منتشر شود.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تأکید کرد: طرف روسی از همان ابتدا و در پروسه هماهنگیها مدام در حال تشویق طرف آمریکایی به انتشار متن کامل توافق بود. ما معتقدیم که این کار قابل اجرا است و باید انجام شود تا تضمین گردد که در هیچ موضوعی ابهام وجود ندارد.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز روز سهشنبه اعلام کرده بود که متن توافقنامه با آمریکا باید هر چه سریعتر منتشر شود.

وی تأکید کرد: به دلایلی، همکاران آمریکایی ما فکر میکنند آتشبس در سوریه نوعی آزمون برای وجهه روسیه است. این مسئله عجیبی است. ما معتقدیم که چنین اظهاراتی غیرمنطقی و غیرسازنده است. جای تأسف دارد که باوجود نتایج مثبت در ژنو، ما چنین اظهارات نامناسبی را میشنویم.

روند نقض آتشبس، در روز جمعه و در منطقه «جوبر» واقع در ریف شرقی دمشق به اوج خود رسید که موجب ورود مجدد نیروهای سوری و واکنش شدید به حملات تروریستها شد.

در همین راستا منابع خبری سوری اعلام کردند که ارتش این کشور، در پاسخ به حملات تروریستها، پاتکی را آغاز کرده و در سایه پیشروی نیروهای مقاومت، درگیریها بسیار شدید است.

به گفته این منابع، در محورهای «کراش و العباسیین» نیروهای مقاومت پیشروی داشته و در حال حاضر بمباران خمپارهای و موشکی صورت میگیرد.

در این حمله که پاسخی به نقض آتشبس توسط تروریستها به شمار میرود، ارتش سوریه موفق شد شمار زیادی از تروریستها را که وارد این منطقه شده بودند، از پای درآورد.

در جبهه حلب نیز ارتش سوریه نیروهای خود را بار دیگر در جاده الکاستیلو در شمال حلب مستقر کرد.

این امر بعد از آن صورت گرفت که یکی از پستهای نظامی ارتش سوریه هدف تیراندازی گروههای تروریست قرار گرفت.

ستاد مشترک ارتش روسیه نیز اعلام کرد: اگر تروریستها به نیروهای سوریه حمله کنند، این نیروها حق دارند تا از خود دفاع کنند و نیروی هوایی روسیه از نیروهای سوریه پشتیبانی خواهد کرد.

ارتش سوریه روز گذشته سلاحهای سنگین و نیمهسنگین خود را بهعنوان مقدمهای برای ورود کمکهای انسانی به محلههای شرقی شهر حلب از محل خارج کرده بود.

اکنون به نظر میرسد جنس اظهارات مقامات روسی از نرمی خارج شده و از قدرت و قاطعیتی برخوردار شده که انگشت اتهام را به طور مستقیم متوجه آمریکا کرده و تاکید میکند این آمریکا است که از طریق گروههای (مسلح) مورد حمایت خود در سوریه، آتشبس را نقض میکند. واضح است که اکثر اظهارات مسئولان روس در روزهای گذشته از موضع قدرت بودهاست و بهطور کامل از ارتش و دولت سوریه حمایت کرده و نوع برخورد آمریکا با گروههای مسلحی را که به زعم خود «میانهرو» میخواند، برملا میکند.

وزارت دفاع روسیه در بیانیههای خود تصریح کرده که با گذشت چند روز از آتشبس، روشن شده است که تنها ارتش سوریه به آن پایبند بوده است و معارضان مورد حمایت آمریکا محلههای مسکونی را گلوله باران میکنند.

این اظهارات تاکید میکند که مسکو به طور مستقیم آمریکا را مسئول هرگونه شکست حل و فصل اوضاع از طریق سرپوش گذاشتن بر اقدامات کسانی که آنها را به اشتباه «معارضان میانهرو» خوانده، میداند.

اظهارات روسیه همچنین محتاطانه و همراه با نگرانی درخصوص جدی نبودن آمریکا در دستیابی به نتایج مورد نظر از توافق آتشبس است؛ زیرا واشنگتن هیچ اطلاعات و دادهای درباره مفاد مورد توافق با مسکو بویژه درخصوص معارضان میانهرو ارائه نکردهاست.

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار