«ادبیات انقلاب اسلامی» منتشر شد

کتاب «ادبیات انقلاب اسلامی» زیر نظر محمدرضا ترکی منتشر شد.
کد خبر: ۱۰۱۱۵۸
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۰ - 17September 2016

«ادبیات انقلاب اسلامی» منتشر شد

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، کتاب «ادبیات انقلاب اسلامی» زیر نظر دکتر محمدرضا ترکی، مدیر گروه ادبیات انقلاب اسلامی فرهنگستان زبان و ادب فارسی گردآوری شده که انتشارات سمت با همکاری فرهنگستان آن را در ۴۲۲ صفحه و با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، به بهای ۱۹۰۰۰ تومان منتشر کرده است.

بخشهای شانزدهگانۀ این کتاب عبارتاند از: ادبیات انقلاب اسلامی؛ درنگی در مفاهیم و مؤلفهها/ محمّدرضا ترکی؛ پیشینۀ ادبیات منظومِ انقلاب/ رسول جعفریان؛ پیشینۀ نمودهای گفتمانی انقلاب اسلامی در نثر معاصر فارسی/ حسینعلی قبادی؛ جریانشناسی شعر انقلاب اسلامی/ محمّدکاظم کاظمی؛ انقلاب اسلامی و ادبیات داستانی/ محمّدرضا موحّدی؛ جریانشناسی شعر جنگ/ سپیده یگانه؛ ویژگیهای شعر دفاع مقدّس/ غلامرضا کافی؛ ادبیات داستانی دفاع مقدّس/ محمّدرضا موحّدی؛ خاطرهنویسی در ادبیات انقلاب اسلامی/ ناصر نیکوبخت؛ ادبیات کودک و نوجوان انقلاب اسلامی/ عاطفه جمالی؛ طنز در ادبیات انقلاب اسلامی/ علیرضا فولادی؛ ادبیات نمایشی انقلاب اسلامی، تئاتر/ صابر امامی؛ ادبیات نمایشی انقلاب اسلامی؛ سینما/ صابر امامی؛ برخی از ناموران شعر انقلاب اسلامی/ غلامرضا کافی؛ برخی از ناموران ادبیات داستانی انقلاب اسلامی/ فریدون اکبری شِلدره؛ گزیدۀ کتابهای پژوهشی در زمینۀ ادبیات انقلاب اسلامی و.../ محمّدرضا علیبخشی.

فرهنگستان زبان و ادب فارسی در معرفی این کتاب نوشته است: «ادبیات انقلاب اسلامی، به اعتبار آثاری که عرضه و نویسندگان و شاعرانی که معرفی کرده است، بعد از حدود نیم قرن به وسعت و کیفیتی دست یافته که دیگر نمیتوان آن را نادیده گرفت و یا انکار کرد و خرد شمرد. به نظر میرسد بررسی دقیق جریانهای ادبیات معاصر نیز بدون در نظر گرفتن رویدادهایی که در عرصۀ ادبیات انقلاب اتفاق افتاده و میافتد، ممکن نیست و هر محقق جدّی ادبیات معاصر ایران بهناچار میباید نظری به ادبیات انقلاب اسلامی داشته باشد؛ چراکه هر تحقیقی در کلیّت ادبیات معاصر، بدون در نظر گرفتن آثار پدیدآمده در زمینۀ ادبیات انقلاب ناقص و کمعمق خواهد بود.

 در سالهای اخیر موضوعات مرتبط با ادبیات انقلاب مورد توجه محققان دانشگاهی نیز قرار گرفته است تا جایی که اکنون شاهد پژوهشهای معتبری در قالب رساله و پایاننامه و مقالات و طرحهای علمی و پژوهشی دربارۀ جنبههای گوناگون ادبیات انقلاب اسلامی هستیم. همچنین ادبیات انقلاب اسلامی تحت عناوینی چون «ادبیات پایداری» وارد گرایشهای درسی رشتۀ زبان و ادبیات فارسی شده و همهساله دانشجویانی در این عرصه فارغالتحصیل میشوند. به همین دلیل فرهنگستان زبان و ادب فارسی با همکاری گروه ادبیات انقلاب اسلامی انتشارات سمت بر آن شد تا درسنامهای دانشگاهی را در قالب یک کتاب، حاوی مباحث اصلی مرتبط با ادبیات انقلاب اسلامی و شاخههای مختلف آن تهیه و تدوین کند.

در این کتاب، که به همت گروه ادبیات انقلاب اسلامی فرهنگستان زبان و ادب فارسی تدوین شده است و انتشارات سمت (سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها) آن را منتشر کرده، شاخههای مختلف ادبیات انقلاب اسلامی و پیشینۀ آن در قالب یک کتاب درسی بررسی شده است. این مجموعه دستاورد پژوهش و همکاری شماری از اعضای هیئت علمی دانشگاههای مختلف کشور است. هریک از نویسندگان این اثر به معرفی شاخهای از ادبیات انقلاب اسلامی و مباحث مرتبط با آن پرداختهاند. این کتاب، افزون بر اینکه میتواند منبع اصلی درس ادبیّات انقلاب اسلامی در مقطع کارشناسی زبان و ادبیات فارسی باشد، قابلیت آن را دارد که بهمثابۀ منبعی اصلی یا جنبی در دروس گرایش ادبیات پایداری در مقطع کارشناسی ارشد این رشته نیز به استفادۀ دانشجویان آید؛ همانگونه که مطالعۀ آن برای همۀ علاقهمندان به ادبیّات معاصر نیز مفید خواهد بود.»

منبع:ایسنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار