دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

نمایش اقتدار نیروهای مسلح از تهران تا بندرعباس/ رونمایی از جدیدترین موشک بالستیک ایرانی

در جریان رژه سی یکم شهریورماه از جدیدترین موشک بالستیک ایرانی با برد 750 کیلومتر رونمایی شد.
کد خبر: ۱۰۱۷۹۰
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۷ - 21September 2016

نمایش اقتدار نیروهای مسلح از تهران تا بندرعباس/ رونمایی از جدیدترین موشک بالستیک ایرانی

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، رژه با شکوه نیروهای مسلح ایران اسلامی در سی و ششمین سالگرد تهاجم رژیم بعث عراق به کشورمان در سراسر کشور با حضور تمام یکانهای نظامی و انتظامی برگزار شد که علاوه بر رژه منظم یکانهای پیاده، شاهد به نمایش درآمدن تجهیزات و دستاوردهای دفاعی بودیم که برخی از این تجهیزات برای نخستین بار بود که به نمایش درمیآمد.

از نکات قابل توجه این روز تمرکز تجهیزات در جنوب کشور و به فرماندهی نیروی دریایی سپاه بود؛ این رویداد می تواند حامل پیام اقتدار و سیادت دریایی جمهوری اسلامی ایران در آب های خلیج فارس برای قدرت های فرامنطقه ای باشد.
 

نمایش اقتدار دریایی با موشک های کروز و بالستیک

در جریان رژه بزرگ نیروهای مسلح که با محوریت نیروی دریایی ارتش و سپاه در سطحی گسترده در خلیج فارس و تنگه هرمز برگزار شد، انواع سامانههای موشکی پدافند ساحل به دریا از انواع کروز و بالستیک با عبور از مقابل جایگاه، به نمایش درآمدند.

برخی دستاوردهای به نمایش درآمده شامل سامانههای موشکی ذوالفقار، خلیج فارس (بالستیک)، هرمز 1و2 (بالستیک)، سامانه موشکی فاتح110 (بالستیک)، یگان موتوری دوش پرتاب، رادار مطلع الفجر2، سامانه موشکی صیاد2، رادار بهینه شده سام6، سامانه موشکی بهینه شده سام6، سامانه موشکی خاتم5، موشک کروز سطح به سطح نصر و ظفر، سامانه آماده سازی موشک برد متوسط، بودند.

همچنین سامانه آماده ساز موشک کوتاه برد، راکت و راکت انداز فجر5، سامانه موشکی خاتم7، موشک کروز ساحل به دریای قادر، سکوی موشکی قارعه، سکوی موشکی قمربنی هاشم، سکوی موشکی چند منظوره، سکوی موشکی قدیر، سامانه رادار سطحی، سامانه راداری افق و سامانه آماده ساز موشک کروز از دیگر سامانه های ارائه شده در این مراسم بودند.

تجهیزات و دستاوردهای قرارگاه پدافند هوایی در رژه نیروهای مسلح

همچنین در بخش دیگر این مراسم موشک بهینه شده اس 200، کن s200، رادار اس 300، رادار 64 اس 300، رادار 30N اس 300، لانچر موشکی اس 300، زیپ سامانه پدافندی اس 300، خوردو رله ارتباطی اس 300، رادار حافظ، موشک هاگ cld، لانچر سامانه تلاش و خودرو Yz3 تجهیزات و دستاوردهای قرارگاه پدافند هوایی هستند که از روبروی جایگاه عبور کردند.

نمایش موشکهای دوربُرد سپاه در رژه نیروهای مسلح تهران/ «عماد» به میدان آمد

بنابراین گزارش موشکهای بالستیک و دوربرد قدر F، قدر H، عماد و سجیل برخی از دستاوردها موشکی هوافضا سپاه پاسداران هستند که امروز در جریان رژه سی یکم شهریور به نمایش درآمدند.



موشک دوربرد عماد 1650 کیلومتر بُرد دارد و هدایت کلاهک تا پایان مسیر، دقت بالا و انعطاف پذیری در طول پرواز از ویژگیهای این موشک است. این موشک برای نخستین بار است که در رژه نیروهای مسلح به نمایش گذاشته میشود.



موشک قدرH بالستیکی تک مرحله ای با بهره گیری از سوخت مایع است که 1600 کیلومتر بُرد دارد و به سر جنگی جدا شونده نیز تجهیز شده است. همچنین موشک سجیّل و قدر F نیز هر کدام 2 هزار کیلومتر بُرد دارند.

از بمب سنگین قاصد تا موشک هوا به هوا فکور در رژه نیروهای مسلح

همچنین در این مراسم بخشی از توانمندیهای نیروی هوایی قهرمان ارتش جمهوری اسلامی که نقش ویژه ای را در دوران دفاع مقدس و سالهای پس از آن در ارتقای امنیت کشور ایفا نموده است به نمایش گذاشته شد.

این تجهیزات و دستاوردها عبارتند از برج مراقبت سیار، بمب قاصد 3، موشک یاسر، موشک عصر 67، موشک بدر، موشک سحاب، موشک قائم، موشک قادر، موشک نصر فکور 90، لانچر 99 + بمب 500 پوندی لیزری، بمب 500(عصر 67)، موشک دامی 3042، موشک آموزشی TGM، موشک R73، و موشک R27، موشک R60، موشک AIM7، بمب KAB 1500 و موشک PL7.
 

سامانه پدافند هوایی «سوم خرداد» با موشک های 25 کیلومتری

نیروی زمینی سپاه پاسداران در بخشی از این مراسم به نمایش برخی دستاوردهای خود در حوزه زرهی، توپخانه و سامانه های پدافندی پرداخت. که تانک «رخش» مجهز به زره واکنشی، تانک «شبدیز»، نفربر زرهی «ذوالجناح»، «خمپارهانداز 125 میلیمتری» و موشک «زلزال»، بخشی از این تسلیحات هستند.

همچنین راکتانداز «فجر5» با لانچر پرتاپ 4 تایی، راکت انداز «40لول حدید»، سامانه پدافند هوایی «سوم خرداد» با موشکهایی با برد 25 کیلومتر، سامانه پدافند هوایی «صیاد»، سامانه پدافندی «رعد 1» سامانه موشکی «تور ام 1» از جمله دیگر یگانهای محمول سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است؛ که از مقابل جایگاه رژه رفتند.

نمایش سامانههای موشکی «اس 300» و «باور 373»

همچنین سامانه موشکی اس 300 روسی و سامانه موشکی باور 373 که مشابه اس 300 است در مراسم رژه نیروهای مسلح تهران به نمایش درآمدند.

سامانه موشکی بردبلند باور 373 نخستین بار، سال گذشته در رژه روز 29 فروردین رونمایی شد. سامانه موشکی اس 300 نیز سال جاری توسط روسها به ایران تحویل داده شد.



نمایش این دو سامانه پدافندی برد بلند می تواند حامل پیام شفافی برای برخی کشورهای منطقه که داعیه تصرف یک روزه آسمان ایران را داشتند، باشد.

سامانههای «باور 373» و «اس 300» قابلیت مقابله با اهداف متنوع در سه ارتفاع پست، متوسط و بلند را دارند.

«قاتل کروزهای متجاوز» به نمایش درآمد

سامانه پدافندی «بهمن 57» که قادر است موشکهای کروز غیرقابل ردیابی را در ارتفاع پست منهدم کند، در رژه امروز نیروهای مسلح به نمایش گذاشته شد.

به گزارش دفاع پرس، سامانه پدافندی 57 میلیمتری «بهمن» که اخیرا توسط سازمان جهاد خودکفایی نزاجا به صورت خودکششی درآمده امروز برای نخستین بار در رژه نیروهای مسلح به نمایش گذاشته شد.



این سامانه ضمن قابلیت درگیری با انواع بالگردها و جنگندهها، قادر است موشکهای کروز غیرقابل ردیابی را در ارتفاع پست منهدم کند.

با تغییراتی که در مدل جدید سامانه بهمن 57 صورت گرفته است این سامانه پدافندی قابلیت جابهجایی سریع و اسکان بهتر با استفاده از دو جک قوی در کنارهها و انتها دارد، این قابلیت موجب شده است که این سامانه به یک سامانه خودکششی موثر و تعیین کننده در صحنه نبرد تبدیل شود.

رژه جنگندههای نیروی هوایی ارتش بر فراز خلیج فارس


صبح امروز رژه بزرگ نیروهای مسلح کشورمان با محوریت نیروی دریایی ارتش و سپاه در سطحی گسترده در خلیج فارس و تنگه هرمز برگزار شد که طی آن انواع جنگندههای نیروی هوایی از جمله جنگندههای F-14 (تامکت) در یک دسته 3 فروندی و F-4(فانتوم) در 2 دسته 3 فروندی (مجموع 6 فروند) از مقابل جایگاه و بر فراز خلیج فارس رژه رفتند.

موشک بالستیک «ذوالفقار» با بُرد 750 کیلومتر وارد ناوگان دفاعی کشور شد


در بخشی دیگر این مراسم از سامانه موشکی ذوالفقار، جدیدترین موشک بالستیک ایرانی با حضور سردار سرلشکر رشید و سردار سرلشکر جعفری در بندرعباس رونمایی شد.

این موشک، یکی از دقیقترین موشکهای ساخت ایران است که از این پس به جمع موشکهای بالستیک بردبلند ایران اضافه شده است.

موشک ذوالفقار، سر جنگی بارانی دارد و میتواند اهداف و مواضع نامتمرکز را در نقاط مختلف مورد هدف قرار دهد.

همچنین موشکهای سامانه ذوالفقار با توجه به دقت بالایی که دارند، قادرند هر هدفی را در پهنه دریا مورد اصابت قرار دهند.

به گفته سردار «امیرعلی حاجی زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه، بُرد این موشک نقطه زن 750 کیلومتر است.

رونمایی از سامانههای موشکی «خاتم 5» و «خاتم 7»

همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس در جریان رژه بزرگ نیروهای مسلح در بندرعباس از سامانه موشکی خاتم 5 و سامانه موشکی خاتم 7 رونمایی شد.

سامانه موشکی خاتم 5 سامانهای با تحرکپذیری بالا و دارای سامانهای رهگیر بوده و میتواند اهداف را کشف، رهگیری و منهدم کند.

سامانه موشکی خاتم 7 نیز سامانهای خوداتکا و مجهز به سامانه رهگیر با قابلیت مانور بالا بوده که محصول تلاش متخصصان داخلی است.

پرواز جنگنده سوخو 22 نیروی هوافضای سپاه در آسمان بندرعباس

سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حاشیه برگزاری مراسم رژه 31 شهریورماه در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری همزمان مراسم رژه در تهران و بندر عباس اظهار داشت: در این مراسم برخی از سامانهها و تجهیزات پیشرفتهی موشکی، راداری و پدافندی برای نخستین بار به نمایش درآمد.

وی تصریح کرد: سامانه موشکی زمین به زمین دوربرد نقطه زن و هدایتپذیر تا پایان مسیر «عماد»، سامانه موشکی سوخت جامد نقطهزن «ذوالفقار» با برد 750 کیلومتر برای نخستین بار امروز در رژه نیروهای مسلح از مقابل جایگاه عبور کردند.

وی ادامه داد: همچنین سامانههای پیشرفته بومی پدافند زمین به هوای نیروی هوافضای سپاه شامل سامانه پدافندی «سوم خرداد»، «رعد» و «طبس» نیز به همراه سامانه «صیاد 2» به نمایش گذاشته شد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در پایان از نمایش سامانه جنگ الکترونیک «صاعقه» برای اولین بار در تهران خبر داد و گفت: در جریان رژه نیروهای مسلح در بندرعباس امروز برای نخستین بار شاهد پرواز جنگندههای سوخو 22 نیروی هوافضای سپاه در آسمان بندرعباس بودیم؛ که با اجرای تاکتیکهای رزم هوایی، توانمندیها و قابلیتهای خود را به نمایش گذاشتند.

انتهای پیام/221

نظر شما
پربیننده ها