دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

ناجا و مقابله با تهدیدات نرم در حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی

با افزایش تهدیدات نرم دشمن که متوجه حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی است؛ حوزه‌های مسئولیتی ناجا نیز بیشتر شده است به طوری که امروز این نیرو توجه خود را بیش از گذشته به مقابله با تهدیدات نرم معطوف داشته و علاوه بر پلیس‌هایی که در حوزه‌های اجتماعی فعالیت دارند به دنبال راه‌اندازی پلیس اقتصادی است.
کد خبر: ۱۰۵۰۳۲
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸ - 11September 2016

به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی روز گذشته در یادواره شهدای ناجای استان البرز گفت: ناجا با جدیت و قدرت به مقابله با تهدیدات نرم می‌پردازد. به نظر می‌رسد که مقابله با تهدیدات نرم بیش از پیش مورد توجه ناجا قرار گرفته است. گرچه بیشتر تهدیدات سخت متوجه نیروهای نظامی یعنی ارتش و سپاه است. اما بخشی از تهدیدات سخت شامل موارد انتظامی و امنیتی است که در حوزه کاری نیروی انتظامی قرار دارد و در سال‌های اخیر ناجا در برخورد با اشرار، سارقان و گروه‌های خرابکار کارنامه موفقی داشته است.

مقابله با تهدیدات نرم دشمن و حراست از قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران روی دیگر سکه‌ی فعالیت‌های ناجا است. تهدیدات نرم، مجموعه تهدیداتی است که موجب دگرگونی در هویت فرهنگی و الگوهای رفتاری مورد قبول یک نظام سیاسی می‌شود. تهدید نرم به معنای جایگزینی الگوهای نظام سلطه‌ در حوزه‌های فرهنگ، اقتصاد و حکومت است. از این رو است که ناجا در سال‌های اخیر به موضوعات فرهنگی و اقتصادی جامعه به طور خاص توجه داشته است و علاوه بر ایجاد پلیس‌هایی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی، به دنبال ایجاد پلیس اقتصادی بوده است.

سردار محمدرضا مقیمی رئیس پلیس آگاهی کشور چند روز پیش در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها درباره سرانجام طرح پلیس جرایم اقتصادی و رایزنی‌ها در این خصوص گفت: بحث پلیس مبارزه با جرایم اقتصادی حتما یکی از مطالبات ما از مجلس دهم است و درخواستی که از نمایندگان مجلس و دولت داریم، این است که به صورت جدی به این قضیه نگاه شود. اگر ما بخواهیم از وضعیت اقتصادی کشورمان حفظ و حراست کرده و امنیت سرمایه‌گذاری برقرار کنیم، باید بتوانیم با جرایم اقتصادی برخورد مناسبی داشته باشیم و در جاهایی که رانت‌های اقتصادی برای یکسری از افراد به وجود می‌آید، بتوانیم با آن برخورد کنیم چراکه در غیراینصورت آنهایی که قصد سرمایه‌گذاری در کشورمان را دارند، ممکن است دلسرد شده و از تصمیم خود منصرف شوند.

مقابله با نفوذ دشمن نیز یکی از راه‌های مقابله با تهدیدات نرم دشمن است. دشمن با تهدیدات خود به دنبال ایجاد بحران‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در جامعه است و برای ایجاد این بحران‌ها از نفوذ و مخدوش کردن مشارکت مردم، هویت جامعه و مقبولیت نظام سیاسی استفاده می‌کنند و این روش‌ها به صورت نرم، آرام، ذهنی و تدریجی و با ابزار تبلیغات، رسانه و اصناف و اقشار خاص ایجاد می‌شود که نمونه عینی آن موضوع عفاف و حجاب است که در سال‌های اخیر بیش از دیگر موارد مورد توجه قرار گرفته است.

تهدید نرم مؤثرترین، کارآمدترین و کم‌هزینه‌ترین و در عین حال خطرناک‌ترین و پیچیده‌ترین نوع تهدید علیه امنیت ملی یک کشور است، چون می‌توان با کمترین هزینه با حذف لشکرکشی و از بین بردن مقاومت‌های فیزیکی به هدف رسید؛ زیرا با عواطف، احساسات، فکر و اندیشه و باور و ارزش‌ها و آرمان‌های یک ملت و نظام سیاسی ارتباط دارد. ابعاد این جنگ و تهدید، گسترده‌تر و مخرب‌تر است زیرا دین، فکر و آرمان ملت‌ها را آماج تهاجم خود قرار می‌دهد. تهدید نرم به روحیه، به عنوان یکی از عوامل قدرت ملی خدشه‌ وارد می‌کند، عزم و اراده ملت را از بین می‌برد، مقاومت و دفاع از آرمان و سیاست‌های نظام را تضعیف می‌کند. فروپاشی روانی یک ملت می‌تواند مقدمه‌ای برای فروپاشی سیاسی‌ـ‌امنیتی و ساختارهای آن باشد.

شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های نوین در گسترده‌تر شدن و پیچیده‌تر شدن تهدیدات نرم موثر هستند. از این رو یک از وظایف اصلی پلیس فتا مقابله با تهدیدات نرم در حوزه رسانه‌های نوین است.

پلیس در حال تلاش برای مقابله جدی و قدرتمندانه با تهدیدات نرم است اما آن چیزی که مهمتر از مقابله با تهدیدات است، افزایش قدرت نرم جمهوری اسلامی است که مسئولیت آن بر دوش دولت، مجلس و دیگر نهادهای مسئول است.

انتهای پیام/211

نظر شما
پربیننده ها