پرونده نداجا در دفاع مقدس-1/ بخش نخست گفت‌و‌گوی تفصیلی دفاع پرس با امیر پورکلهر؛

حفاظت از شاهرگ اقتصادی ایران در دوران دفاع مقدس توسط نداجا

کد خبر: ۱۰۵۲۸۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲ - 24September 2016
گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس: جنگ که آغاز شد، تکاوران نیروی دریایی ارتش فارغ از نوع ماموریت‌شان عازم خرمشهر شدند. اسلحه در دست گرفتند و دوشادوش نیروهای مردمی به دفاع از خرمشهر پرداختند و دشمن بعثی را روزها پشت دروازه خرمشهر نگاه داشتند تا نخستین شکست صدام را در نخستین روز جنگ رقم بزنند و حماسه‌ای بیافرینند.
 
پس از آن حماسه، مردان نیروی دریایی ارتش در آب و خاک به دفاع از وطن پرداختند و 19 ماه پس از اشغال خرمشهر، خونین‌شهر را آزاد کردند و در سه ماهه نخست جنگ نیز پرونده نیروی دریایی ارتش عراق را بستند و با عملیاتی که مروارید نام داشت و مروارید عملیات‌ها بود، به دشمنان نشان دادند که خلیج فارس تا ابد خلیج فارس می‌ماند و اجازه نمی‌دهند دشمن به آب‌های وطن تجاوز کند.
 
خبرگزاری دفاع مقدس در نظر دارد در پرونده‌ای به نقش نیروی دریایی در دفاع مقدس بپردازد که نخستین مطلب این پرونده را در قالب گفت‌وگو با امیر محمد پورکلهر معاون نیروی انسانی نیروی دریایی ارتش را در ادامه می‌خوانید:
 
دفاع پرس: تاکنون درباره نقش نیروی دریایی ارتش در عملیات‌های دفاع مقدس و ماموریت‌های مهمی که در آن زمان داشته است، کمتر گفته شده است. اگر در این خصوص به صورت اجمالی بیان فرمایید، ممنون می‌شویم.

پورکلهر: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی می‌توان گفت نخستین نیروی سازمان‌یافته‌ای بود که بعد از حمله رژیم بعث عراق به دفاع از خاک میهن اسلامی پرداخت و از پیشروی دشمن جلوگیری کرد که از آن به عنوان حماسه مقاومت 34 روزه در خرمشهر نام برده می‌شود. در این مقاومت 34 روزه، راهبرد رژیم بعث شکست داده شد و نقشه‌ای که صدام در سر داشت تا یک روزه خرمشهر را و سه روزه خوزستان را تصرف کند و یک هفته‌ در تهران مصاحبه کند، باحضور تکاوران نیروی دریایی و سایر نیروهای مردمی به شکست انجامید. نقش تکاوران نیروی دریایی در این 34 روز کم نظیر است.

 خرمشهر بعد از 19 ماه اسارت در چنگال دشمن بعثی در عملیات بیت المقدس که در 4 مرحله انجام شد، آزاد شد. عملیات بیت المقدس از 10 اردیبهشت 61 آغاز و تا 3 خرداد ادامه یافت. در این عملیات نیز نیروی دریایی ارتش نقش به سزایی داشت به خصوص در مرحله اول که بحث عبور از رودخانه کارون بود. نداجا 300 قایق، 5 فروند هواناو(هاورکرافت)، 100 نفر غواص، 5 فروند بالگرد و سه گردان تفنگداران دریایی را در این مرحله به کار گرفت. در مرحله آخر این عملیات نیز که مربوط به پاکسازی خرمشهر است این نیرو نقش داشته است.
 
حفاظت از شاهرگ اقتصادی ایران در دوران دفاع مقدس توسط نداجا 

در 67 روز نخست جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، پرونده نیروی دریایی عراق بسته شد. در عملیات مروارید نیروی دریایی ایران کاری کرد که عراق تا پایان جنگ در عرصه دریا نتوانست عرض اندامی بکند و با ضرب شستی که به عراق نشان دادیم، خلیج فارس را برای تردد کشتی‌های تجاری و نفت‌کش‌ها امن کردیم.

** اسکورت بیش از 10 هزار کشتی تجاری و نفتکش در دوران دفاع مقدس

یکی از نقش‌های مهم نداجا در دوران دفاع مقدس، اسکورت کشتی‌های تجاری و نفتکش‌های ایرانی بود که در اقتصاد ایران در دوران جنگ بسیار مهم بود تا واردات و صادرات کشور به خوبی انجام شود. اگر در آن زمان این امر به خوبی انجام نمی‌شد، کشور با مشکلات عدیده‌ای روبرو می‌شد. طی سال‌های دفاع مقدس بیش از 10 هزار کشتی تجاری و نفت‌کش توسط نداجا اسکورت شدند. این نقش، نقشی مهم و کلیدی بود.

در 27 فروردین سال 67، نداجا در خلیج فارس با استکبار جهانی رویارویی مستقیمی پیدا کرد. نیروهای دلاورمرد ناوشکن‌های سهند و سبلان و ناوموشک انداز جوشن با شعار «راه ما، راه حسین(ع) است» و بدون ترس از نام و تجهیزات دشمن به دفاع از مرزهای آبی پرداختند و تعدادی از این نیروها جانشان را در این راه از دست دادند و آسمانی شدند.

پس از جنگ، نداجا در بحث ساخت تجهیزات و امکانات، ارتقای توان رزمی و نیروی انسانی گام‌های مهم و موثری برداشته است و با بهره‌گیری از دانش بومی ساخت ناوهای موشک‌انداز و ناوشکن‌ها را دستور کار قرار داد که جماران نماد این دستاوردها است. این نیرو فرمایشات مقام معظم رهبری را سرلوحه کار خود قرار داده و در تلاش است تا نیرویی بسازد که در شان مردم ایران اسلامی باشد.

باید خاطرنشان سازم که در معاونت نیروی انسانی نداجا، مدیریت حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز بر عهده داریم و در این حوزه تلاش داریم فعالیت‌های نیروی دریایی در هشت سال دفاع مقدس را به مردم معرفی کنیم و اقدامات کنونی نیروی دریایی را نیز در قالب نمایشگاه راهیان نور که هرساله برپا می‌شود، ارائه کنیم. این نمایشگاه به مدت 10 سال است که در پایگاه‌های دریایی خرمشهر و خارک برپا می‌شود و تلاش می‌شود هر سال این نمایشگاه بهتر برگزار شود. گرچه راهیان نور دریایی نیز برگزار می‌شود اما اعزام بازدیدکنندگان به دریا محدودیت‌هایی وجود دارد.

حفاظت از شاهرگ اقتصادی ایران در دوران دفاع مقدس توسط نداجا 
 
** در کمترین زمان از تجهیزات موجود، بهترین بهره‌ها بردیم

دفاع پرس: در خلال صحبت‌های خود به تجهیزاتی اشاره کردید که در عملیات‌های دوران دفاع مقدس به کار گرفته شد. درباره این تجهیزات و استفاده از آن توضیحات بیشتری بیان بفرمایید.

پورکلهر: نیروی دریایی ارتش یک نیروی تجهیزات محور است. بعد از انقلاب اسلامی، مستشاران غربی از این کشور رفتند و اینان به نیروهای حاضر در نیروی دریایی نیاموخته بودند که چگونه از تجهیزات استفاده کنند و استفاده کردن از آن تجهیزات نیز نیازمند دانش بود. دریادلان نداجا در آن مقطع کوتاه توانستند با برنامه‌ریزی از تجهیزات بهره‌گیری کنند و در واقع در کمترین زمان از تجهیزات موجود، بهترین بهره‌ها بردیم.

در مرحله اول عملیات بیت المقدس به نیروهای ورزیده‌ای نیاز بود تا بتوانند در مدت زمان کوتاهی سایر نیروها را جابجا کنند. این نیروهای ورزیده تکاوران دریایی بودند. ضمن اینکه در این عملیات از هواناو نیز استفاده شد. هواناوها تجهیزات، آذوقه و وسایل نیروها را جابجا می‌کردند.

در دوران دفاع مقدس یگان هوادریا به آموزش نیروها جهت استفاده از هواناوها، بالگردها و بال ثابت‌ها پرداخت.

دفاع پرس: نیروی دریایی ارتش علاوه بر عملیات‌هایی که ذکر شد در کدام یک از عملیات‌ها شرکت داشته است؟

پورکلهر: عملیات تاخت شبانه در پل نو خرمشهر توسط تکاوران دریایی، آفند و پدافند در ماهشهر، عملیات شفق و دفاع از جزیره آبادان از جمله عملیات‌هایی است که توسط نداجا صورت گرفته است.

حفاظت از شاهرگ اقتصادی ایران در دوران دفاع مقدس توسط نداجا 

دفاع پرس: اسکورت کشتی‌های تجاری فقط برای کشتی‌های ایرانی صورت می‌گرفت یا برای دیگر کشورها هم بود؟

پورکلهر: بله، کشتی‌های تجاری و نفت‌کش‌های دیگر کشورها نیز که کار واردات و صادرات را انجام می‌دادند توسط نیروی دریایی ایران اسکورت می‌شدند.

دفاع پرس: در دوران دفاع مقدس درگیری‌هایی هم با دزدان دریایی داشتید؟

پورکلهر: در جریان اسکورت 10 هزار کشتی و نفت‌کش تنها 259 کشتی یعنی معادل 2.6 درصد از کشتی‌ها مورد اصابت موشک و حمله قرار گرفتند و به عبارت دیگر 97.4 درصد عملیات اسکورت موفق داشتیم و از تعدادی که ذکر شد، 20 کشتی آسیب جدی دیدند و مابقی تنها صدمه جزئی دیدند. برای بحث اسکورت، هدف‌های کاذبی پیش بینی‌ می‌شدند که این اهداف بر روی کشتی نصب می‌شدند تا موشک‌ها را منحرف کنند. عملیات اسکورت در خلیج فارس و دریای عمان صورت می‌گرفت.

ادامه دارد.../211

نظر شما
پربیننده ها