آغاز چهارمین همایش بین‌المللی دوسالانه خلیج فارس

«نقش موثر خلیج فارس در تأمین امنیت جهانی و پتانسیل اقتصادی و فرهنگی مورد توجه همه سرمایه‌گذاران است.»
کد خبر: ۱۰۶۵۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶ - 01October 2016
به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، چهارمین همایش بین‌المللی دوسالانه خلیج فارس که صبح امروز - دهم مهرماه - کار خود را در دانشگاه ادبیات دانشگاه تهران آغاز کرد و قرار است به مدت دو روز به تاریخ‌نگاری فرهنگی در بازشناسی تاریخ دریایی ایران، تأثیر روابط خلیج فارس با کشورها و آب‌های آزاد دیگر و همچنین جایگاه خلیج فارس در قرآن و سیاست بین‌الملل بپردازد.
 
در آیین گشایش این همایش دوسالانه که اساتید دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و اساتید دانشگاه‌های خارجی مانند لهستان، بنگلادش، چین و عمان در آن حضور دارند، محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران به پتانسیل‌های این منطقه از کشور اشاره کرد و افزود: خلیج فارس اهمیت زیادی دارد، چون بخشی از هویت تاریخی و ملی ما با آن گره خورده است.
 
او خلیج فارس را علاوه بر اینکه یک آب‌راه با اهمیت ژئوپولیتیک و اقتصادی دانست، آن را یک فضای تاریخی و میراثی تعبیر کرد و افزود: ظالمانه است اگر بخواهند تغییری در این نام ایجاد کنند.
 
وی ادامه داد: تداوم در بکارگیری این نام (خلیج فارس) و توجه به این مسئله بُعد ملی نیست، بلکه یک بُعد جهانی است. خلیج فارس به جز وجه تاریخی‌اش، اهمیتی روزافزون در جهان امروز دارد. نقش موثر در تأمین امنیت جهانی و پتانسیل اقتصادی و فرهنگی آن مورد توجه همه سرمایه‌گذاران است.
 
او با بیان اینکه شرط استفاده از این پتانسیل وجود یک امنیت پایدار است، ادامه داد: چگونگی بهره‌برداری از این امکانات اهمیت زیادی دارد. توسعه‌های بی‌رویه در بهره‌برداری از این امکانات نیز از نظر توسعه پایدار باعث نگرانی‌هایی شده که اگر به این قضیه توجه نکنیم عملا دچار خسران می‌شویم.
 
نیلی‌احمدآبادی تأکید کرد: توسعه همکاری‌های بین دانشگاهی و ایجاد شبکه‌هایی بین محققان در راستای کمک و مشارکت در حل مسائل امروز در دستور کار دولت‌هاست. بنابراین دانشگاه‌ها با تکیه بر علم قطعا می‌توانند بهترین راهکارها را که به توسعه پایدار منجر می‌شود ارائه کنند.
 
رئیس دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه این دانشگاه به عنوان یک مکان علمی در مرکز گسترده‌ترین ارتباطات بین‌المللی باید پیش قدم باشد. بنابراین برگزاری این نوع کنفرانس‌های بین‌المللی قدمی در راستای تحقق این اهداف است.
 
او با بیان اینکه بدون مشارکت جدی دانشگاه‌ها، در تبیین راه حل‌ها نمی‌توان یک راهکار مشخص و جدی به دست آورد، افزود: همکاری‌های بین‌المللی و نگاه جهانی به توسعه و همکاری بین دانشگاه‌ها می‌تواند در این زمینه مهم باشد.
 
به گزارش ایسنا، ابوالحسن امین مقدسی رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی نیز در این مراسم اظهار کرد: از ۲۰۰۰ سال پیش تا امروز دریای پارس بخشی از ناموس ماست. همایش دوسالانه بین‌المللی خلیج فارس که امروز دور چهارم آن آغاز شده، یک ادای دین است از سوی نماد آموزش عالی کشور یعنی دانشگاه تهران در حراست از یک کیان تاریخی.
 
وی با بیان اینکه گروه تاریخی دانشگاه تهران برگزاری این همایش را آغاز کرده است، گفت: این گروه با تشکیل گرایش مطالعات خلیج فارس محلی برای پرورش محققان جوان در این حوزه فراهم کرد، بنابراین نقشی تأثیرگذار در پاسداری علمی از میراث تاریخی ایران در دریای پارس دارد.   
 
به گزارش ایسنا، فرج‌الله احمدی، دبیر سمینار چهارمین همایش دوسالانه بین‌المللی خلیج فارس نیز در سخنانی اظهار کرد: هرچند نفت و انرژی در ۱۰۰ سال گذشته نقش مهمی در منطقه خلیج فارس داشته است، اما واضح است که خلیج فارس فقط مربوط به این دو نیرو نیست، بلکه در چشم‌انداز تاریخ، خلیج فارس نقش مهم‌تری دارد.
 
او با بیان اینکه تلاش برای تعاون، تفاهم و همگرایی و توصیه بر پایداری در خلیج فارس تنها از طریق تأکید در واقعیت‌های منطقه همراه است، ادامه داد: چنین رویکردی بدون دخالت‌های قدرت‌های مداخله‌گر امنیت را به دنبال می‌آورد.
 
 این همایش که از صبح امروز دهم مهرماه در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران آغاز به کار کرد تا عصر یکشنبه ۱۱ مهرماه و در هفت پنل تخصصی به موضوعات مرتبط با بحث خلیج فارس می‌پردازد.
 
از پنل‌های تخصصی این همایش می‌توان به موضوعاتی مانند «نام بحر فارس (دریای پارس) و خلیج فارس در تفاسیر کهن قرآن کریم، بازتاب سفر دریانوردان کنگ در فرهنگ عامیانه‌ی مردم این منطقه، برخورد غضنفرالسلطنه برازجانی با واسموس آلمانی براساس شش سند منتشر نشده، شهرهای سلوکیان در سواحل خلیج فارس و جنوب ایران،  اسبذیان بحرین: نمونه‌ای از تحریف در تاریخ ساسانی، آب و اعتقاد در کرانه‌های کارون، رقابت‌های دول بزرگ در اواخر قرن نوزدهم و نشریه فتح الباصر (مرشد الالباب) در خلیج فارس و بوشهر و پژوهشی درباره‌ی کهن‌ترین نام جزیره قشم اشاره کرد.
نظر شما
پربیننده ها