هانی‌زاده در گفت‌وگو با دفاع پرس مطرح کرد؛

کمک 36 میلیارد دلاری آل‌سعود به تروریست‌ها/ سرکوب گروه‌های تروریستی تنها راه پایان دادن به بحران سوریه است

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه عربستان سعودی 36 میلیارد دلار به تروریست‌ها کمک کرده‌است، گفت: با گذشت 66 ماه از بحران سوریه، آمریکا نتوانسته به اهداف خود برسد و نیروهای مسلح سوریه و نیروهای مقاومت علی‌رغم متحمل شدن آسیب‌های جدی، توانستند وضعیت را به نفع خود تغییر داده و ابتکار عمل را در اختیار بگیرند و مانع پیشروی بیشتر تروریست‌ها در بخش‌های شمالی به ویژه استان حلب شود.
کد خبر: ۱۰۶۹۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴ - 04October 2016
گروه بین‌الملل دفاع پرس: درحالی‌که بحران سوریه وارد ششمین سال خود شده‌است، علی‌رغم کشمکش‌های گسترده میدانی و مذاکرات متعدد بین‌المللی و نیز میانجی‌گری قدرت‌های خارجی، هنوز راه حل عملی و سازنده برای این بحران پیچیده منطقه غرب آسیا پیدا نشده است.
 
پس از شکست آتش‌بس اخیر که در پی مذاکرات طولانی آمریکا و روسیه برقرار شد، به نظر می‌رسد اراده سیاسی برای خاتمه دادن به نبرد شام از طریق گفت‌وگو وجود ندارد و آینده این کشور مهم منطقه را مؤلفه‌های دیگری تعیین خواهد کرد.
 
برای بررسی دقیق‌تر این موضوع، حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع پرس، به تحلیل وضعیت کلی این بحران، اهداف کوتاه و بلندمدت دشمن و بررسی توازن میان قوای درگیر در نبرد پرداخته است.

وی در ابتدا با تشریح روند شروع و گسترش بحران در سوریه، به نقش شکل‌گیری دو جبهه در این نبرد اشاره کرد و اظهار داشت: از ابتدای شروع بحران سوریه در سال 2011 میلادی دو جبهه به موازات هم تشکیل شد که کشورهای ایران، عراق، سوریه و حزب الله لبنان در یک جبهه و آمریکا، عربستان، ترکیه و قطر در جبهه مقابل حضور پیدا کردند. هدف جبهه غربی- عربی بر آن است که از رهگذر طولانی شدن بحران سوریه، هم محورمقاومت و هم نیروهای ارتش سوریه دچار فرسایش شوند که تا اندازه‌ای هم توانست به اهداف خود دست یابد. ضمن اینکه در خلال این مدت، صدها گروهک تروریستی و تکفیری هم در سوریه تشکیل شد و بحران را پیچیده‌تر کرد.

وی در خصوص نقش عوامل خارجی در این بحران تصریح کرد: عربستان سعودی به دستور آمریکا، تا کنون بالغ بر 36 میلیارد دلار کمک مالی در اختیار این گروه‌های تروریستی قرار داده‌است. در حقیقت علی‌رغم گذشت 66 ماه از بحران سوریه، آمریکا نتوانسته به اهداف خود برسد و نیروهای مسلح سوریه و نیروهای مقاومت علی‌رغم متحمل شدن آسیب‌های جدی، توانستند وضعیت را به نفع خود تغییر داده و ابتکار عمل را در اختیار بگیرند و مانع پیشروی بیشتر تروریست‌ها در بخش‌های شمالی به ویژه استان حلب شوند و حتی به پیروزی‌های چشمگیری هم مانند محاصره شهر جرابلس و همچنین آزادسازی دو شهر استراتژیک نبل و الزهرا دست یافتند؛ که موجب شد آثار شکست در میان گروه‌های تروریستی کاملا آشکار شود.

کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه افزود: به همین دلیل آمریکایی‌ها دچار نگرانی شدند و حمله هوایی نیروهای آمریکا به دیرالزور و بمباران مواضع ارتش سوریه نیز در چارچوب همین نگرانی آمریکا از شکست تروریست‌ها بوده است. لذا پس از ناکامی آنان در رسیدن به اهداف از پیش طراحی شده خود، در صدد هستند تا طرح دیگری موسوم به طرح B را در سوریه عملیاتی کنند.

وی در تشریح طرح آمریکا بیان داشت: این طرح ناظر به تقسیم سوریه به چهار کشور مختلف از نظر قومی و نژادی است که شامل کشورهای درزی، کردی، علوی و سنی خواهد بود. اما محور مقاومت با تجربیات میدانی و سیاسی که طی سال‌های نبرد کسب کرده، اجازه اجرایی شدن این طرح را نخواهد داد.

هانی زاده همچنین در پاسخ به سوالی در مورد ارزیابی عملکرد ارتش روسیه پس از یک سال حضور در سوریه افزود: روسیه در حقیقت با تمام توان خود به کمک دولت سوریه شتافت و توانست پوشش هوایی مناسبی را برای نیروهای زمینی سوری فراهم کند و در نتیجه توانست وضعیت معادله نبرد را به نفع نیروهای مقاومت تغییر دهد.

وی همچنین تاکید کرد: روس‌ها به دنبال اهداف خاص خود در سوریه هستند و از آن جمله حفظ پایگاه نظامی دریایی در شهر طرطوس است. مذاکرات اخیر بر سر آتش بس موقت میان آمریکا و روسیه که بسیار شکننده بود و بی‌نتیجه هم پایان یافت، نشان داد که آمریکایی‌ها صرفا تلاش دارند روسیه را از نقش‌آفرینی در میدان سوریه خارج کرده و با برگ برنده روسیه در این میدان بازی کنند. به همین دلیل در جریان آتش بسی که برقرار شد مشخص شد که آمریکا سعی دارد با ارسال تسلیحات پیچیده برای گروه‌های تروریستی راه را برای رسیدن به اهداف خود هموار سازند. به نحوی که سلاح‌های پیشرفته ضد هوایی که در اختیار این گروه‌ها قرار گرفت، فقط به منظور هدف قرار دادن جنگنده های روسیه و سرنگونی آن‌ها ارسال شده است.

هانی زاده در پایان خاطر نشان کرد: وضعیت سوریه اکنون چه به لحاظ میدانی و چه به لحاظ سیاسی بسیار پیچیده و مبهم شده و به نظر می‌آید زمان کارایی راه حل‌های سیاسی به پایان آمده و آنچه می‌تواند تعیین کننده باشد، تنها وضعیت میدانی سوریه است. این بحران همچنان ادامه خواهد داشت و به نظر می‌رسد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تغییری در وضعیت سرنوشت این بحران به وجود نخواهد آورد. آنچه روشن است این است که تنها راه موجود برای پایان این بحران طولانی، سرکوب گروه‌های تروریستی از طریق سازو کارهای میدانی توسط نیروهای محور مقاومت خواهد بود.

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار