مسیحیان آلمان در کلیسا میزبان عزاداری حسینی شدند+ عکس

با حضور رایزنی فرهنگی ایران در آلمان مراسمی در معرفی حضرت امام حسین(ع)، محرم و عاشورا در کلیسای انجیلی برلین برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۷۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴ - 07October 2016
مسیحیان آلمان در کلیسا میزبان عزاداری حسینی شدند + عکسبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، نظر به درخواست شعبه کلیسای انجیلی برلین، برای اجرای یک برنامه فرهنگی-هنری در معرفی حضرت امام حسین(ع)، محرم و عاشورا، اولین فعالیت مشترک رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آلمان با این کلیسا شب گذشته این برنامه تحت عنوان مرثیه سرایی در ایران ( Iranische klagelieder ) برگزار شد.

در ابتدای این مراسم ابتدا «سیدعلی موجانی» رایزن فرهنگی با ابراز قدردانی از نوع رویکرد کلیسای انجیلی برلین در ارتقاء سطح شناخت پیروان این کلیسا از اسلام و تشیع گفت: آنگونه یکی از مراسم مذهبی شیعیان ایران که همه ساله جامعه مسیحی - ارمنی ایران نیز در آن مشارکت صمیمانه داشته و دارند، ایام سوگ حسینی در محرم و صفر است، حتی شاهد نذورات آنها در این ایام هستیم.

وی افزود: شاید تاثیر عمیق باورمندان به حضرت مسیح(ع) و حضرت امام حسین(ع) به نقش و مقام شفاعت جویانه این دو شخصیت است که سبب می‌شود، مسیحیان معتقد رمزی را در پیوستگی این دو وجود مبارک دریابند و مشتاقانه در برنامه سوگواره شیعیان و محبان اهل بیت(ع) ما را همراهی کنند. از این رو پذیرش درخواست کشیش میخائیل فنتسل پاسخی است به این همدردی و همبستگی بین دینی.

رایزن فرهنگی ایران در برلین همچنین با تاکید بر اینکه اکنون ۱۳۷۶ سال است که فضای ایران و دنیای تشیع مقارن این ایام در ماتم حسینی شکل خاصی را به خود گرفته و این امر بر تمام موارد حیات فردی و اجتماعی ما تاثیر نهاده به توصیف نقش مرثیه سرایی و مجالس ذکر که نوا و ریتم تعزیت را در شکلی خاص عرضه می کند توجه داد.

سیدعلی موجانی سپس با معرفی اشعار محتشم کاشانی و متونی منظومی که در این برنامه با نوای نی همراهی خواهد شد، اشاره داشت که نوا و تعزیت هم می‌تواند مصداقی از مسیر همدردی انسانهایی با ادیان مختلف برای مواجه با آلامی باشد که بر خاطره و حافظه بشری سنگینی می‌کند و وجدان انسانی را به درد می آورند.

در ادامه این مراسم کشیش «میخائیل فنتسل» نماینده کلیسای انجیلی نیز که خود سابقه چهار سال اقامت در ایران را داشته گفت: نخستین ماه سال هجری قمری، محرم نام دارد. در واقع ما می دانیم که در بین مسلمانان سال مذهبی بر اساس هجرت پیامبر اسلام [ص] و با تقویم قمری تحول پیدا می کند. محرم، یک مناسبت مهم در دنیای اسلام است که شاید در تصور برخی آغاز سال نو و عید قلمداد گردد اما این ماه از جایگاه ویژه و متفاوتی در فرهنگ شیعیان برخوردار است. معنی لغوی آن که حتی برای من شخصا زیباست، "محافظه گر" و "نگهدارنده" است. محرم از جمله ماههایی که انسانها در آن باید محافظت شوند، همه از جنبه فردی و هم اجتماعی، در آن هیچ جنگ و خشونت نباید میان انسانها باشد.

وی تصریح کرد: ده روز اول این ماه و همچنین روز عاشورا از جمله پراهمیت ترین روزها برای مسلمانان شیعه است. در سنت اسلام نیز آمده که این روز، روز مهمی است. به نظر می‌رسد عاشورا از جهتی در سنت مذهبی یهود هم روز مهمی است. در حقیقت روزی است که بردگان یهودی با عبور از دریای سرخ [به رهبری حضرت موسی(ع)] فرعونیان را شکست دادند و فرعون کشته شد و ایشان نجات یافتند. آنگونه که من شنیده‌ام ماه محرم، ماه تحفظ و روزه نفس نیز است. اما سوال اینجاست چرا در سنت شیعه دو ماه برای توصیه به تحفظ وجود داشته است؟

نماینده کلیسای انجیلی افزود: در اینجا باید بگویم که میان خدا و انسان یک جدایی پایان ناپذیری وجود دارد: خدا یک ذات دیگری است و ما انسانها به رغم دریافت از آن ذات جور دیگر هستیم، ما غرق گناه و خطا هستیم. حتی زمانیکه در آینه به خود می نگریم خطاهای فراوانی را در خود پیدا می کنیم. در زندگی ما زمانهای است که ما باید به خطاهایمان رجوع کنیم و محرم می تواند با تحفظ خود مصداقی برای آن باشد.

میخائیل فنتسل با بیان اینکه دومین دلیلی که این ماه، ماه تحفظ است این است که در این روز یعنی عاشورا یک جدایی میان ما و امام حسین[ع]، یک انسان پاک و کسی که نقش نجات دهنده ملت خود را داشت، اتفاق می افتد، افزود: زیرا او در قتلگاه کربلا کشته می شود. تا امروز این واقعه جزء ناگوارترین وقایع در میان شیعیان است. غم از دست دادن فردی که جایگاه والایی در اسلام دارد، مهمترین دلیل عزاداری آنها در ماه محرم است. محرم زمانی است در زندگی انسان که آدمی به خود، به زندگیش و زندگی امام[ع] می اندیشد و از این رو برای او عزاداری می کند.

وی در پایان خطاب به رایزن فرهنگی ایران گفت: شما از تشابهات میان مسیحیان و شیعیان صحبت کردید. در ایالت بایرن آلمان نیز چنین شرایطی وجود دارد، مثل تعزیه شیعیان، یک نوع از تئاتر در کلیسا برگزار می‌شود که هدف آن فقط عزاداری برای حضرت مسیح(ع) است. نواهای آئینی یک پل ارتباط میان فرهنگ‌هاست. چراکه احساس، تنها عنصر پیوند دهنده میان آدمیان است.

نماینده کلیسای انجیلی برلین گفت: من هر بار به یاد این مرد بزرگ و احساسی که از او در ایران پیدا کردم می افتم، منقلب می‌شوم، عمیقاً منقلب می شوم و نمی توانم مانع گریستن خود نشوم.

در ادامه برنامه معرفی حضرت امام حسین(ع)، محرم و عاشورا قطعاتی از ترکیب بند محتشم کاشانی در رثای سالار شهیدان و اشعاری دیگر در تعزیت شهدای کربلا با نوای حزن انگیز دکتر عارف رفعت و خروش نی استاد احمد انوشه برای حضار که جمعتی در حدود ۵۰ نفر بودند، اجرا شد.
 
مسیحیان آلمان در کلیسا میزبان عزاداری حسینی شدند + عکس 
مسیحیان آلمان در کلیسا میزبان عزاداری حسینی شدند + عکس 
مسیحیان آلمان در کلیسا میزبان عزاداری حسینی شدند + عکس 
مسیحیان آلمان در کلیسا میزبان عزاداری حسینی شدند + عکس 
 
منبع: ابنا
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار