لبریز شدن کاسه صبر مردم عراق از دخالت‌های ترکیه/ اردوغان به دنبال تغییر بافت موصل است

درپی مخالفت ترکیه برای خارج کردن نیروهایش از شمال عراق، عمار حکیم رئیس ائتلاف ملی عراق به دولت ترکیه نسبت به لبریز شدن صبر عراقی‌ها هشدار داد. مردم عراق نیز در نقاط مختلف این کشور به تظاهرات علیه ترکیه پرداختند.
کد خبر: ۱۰۷۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸ - 08October 2016
لبریز شدن صبر مردم عراق از دخالت‌های ترکیه/طرح صهیونیستی اردوغان برای تغییر بافت موصلبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، عمار حکیم رئیس ائتلاف ملی و رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در سخنانی تاکید کرد: هر کس فکر می‌کند که عراق ضعیف است، اشتباه می‌کند.

به گزارش شبکه تلویزیونی السومریه نیوز، وی تاکید کرد: عراقی‌ها نمی‌توانند در قبال رویکرد تنش‌آمیز ترکیه و اظهارات مسئولان ترکیه صبر کنند زیرا «صبر آنها اندازه‌ای دارد».

در همین راستا شماری از اهالی شهر بصره با برگزاری تظاهرات در نزدیک استانداری این شهر، حضور نیروهای ترکیه در خاک عراق را محکوم کردند و برخی از آنها برای بیان اعتراض خود پرچم ترکیه را روی زمین انداختند.

«کاظم السهلانی» از فعالان مدنی عراق به شبکه تلویزیونی السومریه نیوز گفت: تظاهرات کنندگان نقض حاکمیت عراق از سوی ترکیه را محکوم و از دولت عراق خواستند تا با این دخالت آشکار در امور داخلی عراق مقابله کند.

وی افزود: اگر ضعف دولت عراق نبود، ترکیه جرأت نمی‌کرد که این کار را بکند.

این فعال مدنی تصریح کرد: شرکت کنندگان در تظاهرات همچنین فساد اداری و مالی در عراق را محکوم و خواهان مبارزه با آن و محاکمه متهمان به فساد صرف نظر از پست‌ها و روابط شخصی آنها شدند.

یکی از رهبران نیروهای بسیج مردمی عراق نیز در واکنش به اظهارات مقامات ترکیه مبنی بر عدم خروج از شمال عراق تاکید کرد: اردوغان در حال پیاده‌سازی طرحی است که با همکاری صهیونیست‌ها آن را ایجاد کرده است و هدف آن تغییر بافت جمعیتی در موصل است این در حالی است که ما معتقدیم باید تمامی ساختارهای شهر موصل همانند گذشته حفظ شده و به آن احترام گزارده شود.

وی همچنین در خصوص علت روی آوردن ترکیه به سمت عراق افزود: اردوغان که نتوانست به اهداف خود در مصر و از طریق حکومت اخوان المسلمین دست یابد هم‌اکنون در تلاش است که بخت خود را در عراق بیازماید که این موضوع پس از پیروزی اردوغان بر کودتای نافرجام در این کشور بیش از پیش نمود یافته است و امروز با ادامه اشغالگری در شمال عراق در حال نقض قوانین و چارچوب‌های بین‌المللی است.

دولت، پارلمان و مسئولان و شخصیت‌های مختلف عراقی تا کنون بارها با محکوم کردن ورود نیروهای نظامی ترکیه به شمال عراق تاکید کرده‌اند که این نیروها باید به نقض حاکمیت عراق پایان دهند؛ اما در مقابل دولت ترکیه بر تداوم حضور این نیروها در شمال عراق تاکید کرده است.

این امر باعث تنش بی‌سابقه‌ای در روابط دو کشور شده است.

تنش بین دوطرف در خصوص آزادسازی شهر موصل در شمال عراق از دست داعش بالا گرفته است.

درحالیکه دولت عراق و نیروهای الحشد الشعبی بر حضور خود در عملیات آزادسازی شهر موصل تاکید می‌کنند؛ دولت ترکیه این مشارکت را به زعم خود کمک به برقراری صلح ندانسته است.

این درحالی است نیروهای مردمی و ارتش عراق تاکید کرده‌اند که با نیروهای ترکیه نظیر نیروهای اشغالگر و متجاوز برخورد خواهند کرد.

انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار