سردار جلالی تاکید کرد؛

لزوم تشکیل نظام مرزبانی جامع زیستی با محوریت ناجا

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: باید بر کشور به لحاظ زیستی یک نظام مرزبانی جامعی حاکم شود که همه مرزهای هوایی، زمینی، دریایی، پروازی و امثالهم را کنترل کند. ضرورت دارد دستگاه‌های حوزه مرزی و دستگاه های بهداشتی زیستی با محوریت ناجا یک نظام زیستی کامل با بازسای مسلط نماید.
کد خبر: ۱۰۷۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۸ - 09October 2016
لزوم تشکیل نظام مرزبانی جامع زیستی با محوریت ناجابه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در همایش «دامپزشکی، سلامت و توسعه پایدار» که در محل سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، باتسلیت ایام محرم با اشاره به تهدیدات حوزه زیستی گفت: حوزه زیستی داررای شش عرصه می‌باشد؛ انسان، دام، غذا، نباتات، آب و محیط که در واقع شش عرصه‌ای هستند که تهدیدات زیستی در آن عمل کرده و دنبال می‌شود و طبیعتا حوزه دام موضوعی است که باید بیشتر مورد توجه قرارگیرد.

** راهبردهای کلان پدافند زیستی

وی گفت: بر راهبردهای کلان پدافند زیستی و بر حفظ سرمایه‌های ملی زیستی که اولویت یکم انسان و بعد دام و غذا می‌باشد، متمرکز هستیم که حتما باید مورد توجه جدی واقع شود.

** ویژگی‌های تهدید در حوزه زیستی

جلالی با اشاره به ویژگی‌های تهدید در حوزه زیستی گفت: برای تهدیدات در این حوزه ویژگی‌هایی قائل هستیم؛

1) اینکه امکان کنترل تسلیحات زیستی وجود ندارد،

2) کم هزینه است،

3) فرآیند تولید و بکارگیری سلاح زیستی خیلی ساده است،

4) می‌تواند در آزمایش‌ها با ایمنی متفاوت تولید شود،

5) امکان پنهان کاری وجود دارد،

6) تکثیر و انتقالش سریع است،

7) امکان گسترش حمله‌اش بشدت زیاد می‌باشد،

8) می‌تواند ظرف چند روز کل کشور را در برگیرد،

9)معمولا در عملیات بیولوژیک و تهدید زیستی فاعل مجهول است و فاعل را با قدرت تشخیص و آزمایشگاهی می‌توان تشخیص داد لذا منتظر نیستیم که کسی اعلام کند که حمله کردیم، اگر قدرت سامانه‌های تشخیصی تهدیدات زیستی کشور مثل سیستم راداری توانست تشخیص بدهد و الا فاعل مجهول است و متنوع بودن سناریو و تهدید در انواع و طیف مختلفی از سناریو تهدید قابل بکارگیری می‌باشد.

** وابستگی پدافند زیستی به فناوری پیشرفته

وی وابستگی پدافند زیستی به فناوری پیشرفته و ساختارها را گسترده ذکر کرد و گفت: در تهدیدات این حوزه، حمله آسان ولی دفاع سخت است. حمله زیستی یک مولفه تهدیدزای ارزان قیمت توزیع می‌شود، اگر بخواهید دفاع کنید که طیف گسترده از منابع و ظرفیت‌ها باید بکارگیری شود تا بشود دفاع کرد که بسیار پر هزینه و سخت است و امکان بازگشت مجدد تهدیدات نیز وجود دارد.

** عدم وابستگی فرآیند تهیه و به کارگیری تسلیحات به تجهیزات پیشرفته

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشوردر خصوص استفاده از تجهیزات در این حوزه گفت: تولید سلاح زیستی در این حوزه تجهیزات پیشرفته‌ای احتیاج ندارد، همچنین آثار ناشی از حمله زیستی می‌تواند با تاخیر ایجاد شود. یعنی در یک بازه زمانی تولید شود، در حوزه انسان مثلا ترور آقای چاوز را مرتبط با تهدیدات زیستی می‌دانند که عوامل سرطان زا باعث این ترور بوده است.

** عدم سهولت اثبات تهاجم و منشا

وی در خصوص اثبات حمله و منشاء تهدید در حوزه زیستی گفت: اثبات منشاء که از کجا و توسط چه کشوری انجام شده سخت و احتیاج به سامانه آزمایشگاهی تشخیصی پیشرفته دارد تا بتوان ثابت کرد تهدید از کجا و توسط چه کشوری انجام گرفته است.

** ابعاد تهدیدات زیستی نوین

سردار جلالی در خصوص ابعاد تهدیدات زیستی نوین گفت: یکی از ابعاد عوامل زیستی این است که عوامل زیستی مهندسی شده هستند، انسان ساخت هستند که با استفاده از مباحث زیستی مانند بیماری های نوظهور و اپیدمی های مشترک انسان و دام می تواند بسیار خطرناک باشد، بیماری های غیر بومی(بیماری هایی که مربوط به یک منطقه نیست و از یک منطقه دیگر انتقال پیدا می کنند که با ظرفیت هایی که به آن اشاره شد مثلا Gis base (مبتنی بر اطلاعات مکانی) کردن بیماری می‌شود انجام داد)، تهدید زیستی خاموش، تغییر در غذا که بلند مدت تاثیر می گذارد(اسناد کشف شده توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی نرخ رشد مسلمانان را تهدید علیه خود و عنصر مقابله با آن را دستکاری در عناصر غذایی آن ملت می دانند که به کاهش رشد نرخ باروری بیانجامد، در تحقیقات انجام شده در برخی از محصولات اثبات شده است که می توانند به کاهش نرخ باروری در بسیاری از حوزه ها منجر شود، این دستکاری ها حتی می تواند در واکسن یا در حوزه ویروس شکل گرفته و یا در قالب غذا منتقل بشود).

** بیماری‌های مشترک بین دام وانسان

وی در خصوص بیماری های مشترک بین دام و انسان نیز گفت: بیماری نوظهور و اپیدمی های مشترک بین دام و انسان بسیار مهم است، محصولات غذایی دامی در سبد جامعه بعنوان غذا بسیار اهمیت دارد، به جهت اقتصادی و به لحاظ سرمایه گذاری دومین عنصر بخش سرمایه گذاری کشور بعد از نفت و انرژی می باشد و در واقع نقش بسیار موثری در گسترش پنهان بیماری ها دارد که بعضی از کشور ارائه کرده اند و تنوع محصولات دامی و گستردگی جامعه مخاطب می تواند حوزه تاثیر آن را افزایش بدهد.

** دانش فنی حوزه واکسن

وی دانش فنی در این زمینه و حوزه واکسن را بسیار مهم دانست و گفت: واکسن سازی در واقع کارخانه مهمات سازی و دفاعی است، یعنی اگر ما تهدید زیستی را تجسم کنیم آزمایشگاه های ژنتیک می توانند کارخانه تولید سلاح باشند، کارخانه و مجموعه واکسن سازی می توانند تولید کننده ابزار دفاعی و تسلیحات در این زمینه باشند که باید به همین اندازه مورد توجه قرار گیرد.

** تهدیدات حوزه زیستی

سردار جلالی در خصوص تهدیدات این حوزه نیز گفت: تهدیدهایی که در این زمینه است، استراتژی های سلطه جویانه دشمن در حوزه غذا و دام، اقتصاد که تسلط بر منابع غذایی کشور و وابسته کردن به خارج را به همراه دارد و توجیه اقتصادی می آورد که در نهایت تسلط و سلطه را بیان می کند. دستکاری و دخالت در وابسته سازی در چرخه تولید گوشت قرمز یا گوشت سفید و مرغ می تواند در همین حوزه ها تعریف شود.

** تهاجم اقتصادی به منابع غذایی و دامی

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور تهاجم به منابع غذایی و دام را از اهداف جنگ اقتصادی ذکر نمود و گفت: یکی از اهداف جنگ زیستی منافع اقتصادی می باشد که امروزه کاملا شکل گرفته است، چون عنوان نمی شود و کسی مسئولیت قبول نمی کند، باید با قدرت تجزیه و تحلیل کشف کنیم که آیا حمله به زیتون رودبار حمله هماهنگ شده بود یا یک حادثه عادی؟ آیا حمله به ماهیان سردابی یک حمله هدایت شده بوده یا یک خطای انسانی؟ و طبیعتا تشخیص تهدیدات بصورت خود اتکاء بسیار مهم است.

** تهدیدات حوزه مشترک انسان و دام

سردار جلای تهدیدات حوزه مشترک انسان و دام که در واقع ابزار انتقال می باشد را؛1)تحقیق و توسعه تولید سلاح های دستکاری شده ژنتیکی در حوزه دام ،2)تسلط بر منابع اصلی تولید دام و منابع گوشتی با وابسته سازی به نژاد واردات،3)تسلط بر بازار واکسن و سرم سازی و دارو(بخشی از اهداف جنگی زیستی را کلا فروش دارو و واکسن تشکیل می دهد و خیلی از موسسات این اقدامات را انجام می دهند، 4)اشراف بر سرمایه ملی ژنتیکی بعنوان یک تهدید جدی ،5) ضعف در کم توجهی به تهدید شناسی به منشا دشمن در بخش حاکمیتی، 6)نبود زیرساخت های پایش و تشخیص جامع و پیوسته (بخش هایی وجود دارد که باید کامل شود، برای مثال اگر مقایسه کنیم با زیر ساخت های راداری کشور ،رادارها از سطح دید بالا بصری ارتفاع پست، ارتفاع متوسط، ارتفاع بالا و سطح بالاتر برخوردارند)، 7)وابستگی در محصولات اساسی و نهاده هایی مثل واکسن و دارو و اسپرم و ...که در این موارد تهدید و آلودگی زیاد دیده شده است.

** مرزبانی پدافند زیستی

وی تهدید دیگر را ضعف جدی در نظام مرزبانی پدافند زیستی عنوان و گفت: باید بر کشور به لحاظ زیستی یک نظام مرزبانی جامعی حاکم کنیم که همه مرزهای هوایی، زمینی، دریایی، پروازی و امثالهم را کنترل کند، در اوج کوران مبارزه با ویروس آبولا در آفریقا، پروازها و مسافرانی که از آفریقا وارد ایران می شد کنترلی کامل در کشور نمی شد و اکنون هم انجام نمی شود، لذا ضرورت دارد تا دستگاه های حوزه مرزی و دستگاه های بهداشتی زیستی با محوریت ناجا یک نظام زیستی کامل با بازسای مسلط نماید.

** آزمایشگاه مرجع و مستقل خود اتکا

جلالی در خصوص آزمایشگاه مستقل، مرجع و خود اتکا گفت: باید آزمایشگاهی خود اتکاء مرجع که خودمان تهدید را تشخیص دهیم راه اندازی شود و به دلیل اینکه سطح آزمایشگاهی موجود 2 می باشد وآزمایشگاه سطح سه و چهار نداریم باید برابر پروتکل نمونه را ارسال کنیم تا ان ها تهدید را تشخیص دهند . تشخیص باید بصورت مستقل شکل بگیرد و دنبال شود.

**راهکارهای مقابله با تهدیدات زیستی

وی از جمله راهکارها مقابله با تهدیدات زیستی را تمرین و انجام طرح های مشترک (در پدافند زیستی نزدیک به 22 دستگاه مشارکت دارندو باید 22 دستگاه بصورت مشارکتی به کارگیری و مقابله کنیم و لذا تمرین و طرح ریزی متخصصین بسیار لازم است)،قدرت تشخیص تهدید بصورت خود اتکا(نباید تشخیص تهدیداتمان وابسته به خارج ازکشور باشد،قدرت تشخیص و هشدار در این زمینه باید شکل گیرد که معمولا یک سری ملاحظات در این زمینه وجود دارد) این پایش باید در سه لایه آشکار،پنهان و تخصصی دیده شود که می تواند شکل گرفته و دنبال شود،بانک های اطلاعاتی جامع از تهدیدات که نمونه های جدید ویروس های تغییر شکل یافته را کنترل و چنانچه موردی بود بتوانیم تطبیق داده و کنترل کنیم.

** سازماندهی نظام مرزبانی و مراقبت پدافند زیستی

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشورگفت:چنانچه بخواهیم از موارد ذکر شده دو موضوع اساسی را یادآوری و تاکید کرده و بحث را جمع کنم،یکیسازماندهی نظام مرزبانی و زیستی و مراقبت پدافند زیستی از مرزهاست که بشدت اهمیت دارد،به این دلیل که انتقال تهدید و جابجایی آن ها معمولا از مرزهای جغرافیایی به راحتی شکل می گیرد و کنترل فیزیکی مرزهای جغرافیایی نمی تواند باعث کنترل ورود یا عدم ورود تهدیدات در این زمینه شود و دوم توان تولید بومی واکسن و دارو و سرم و سایر مولفه ها است که باید متحول شود،مجموعه رازی تلاش های زیادی می کند که لازم است تحول جدی در این حوزه اتفاق افتد،بخش های جاری را واگذار کرده به بخش های نوین و مدرن بپردازد و برای آن ها هم پاسخ جدی داشته باشد که امیدوارم ان شا الله با تلاشی که برادر عزیزمان آقای دکتر خلج انجام می دهند و تلاش بسیار مثبت و ارزشمندی در حوزه دامپزشکی است بتوانیم مولفه های بهداشت دامپزشکی و ارتقا مولفه های سلامت را در این زمینه افزایش دهیم،قابلیت های که اگر در شرایطی مورد تهدید واقع شدیم بتوانیم در قالب طرح های جمعی و گروهی و رزمایش و مانور مهارت هایما ن را افزایش دهیم،در سال گذشته یک رزمایش در زاهدان داشتیم ،امسال هم پیش بینی کردیم رزمایشی در قم با محوریت دام داشته باشیم که بتواند قابلیت ها و ظرفیت ها و ظرفیت های شهرستان و استان را و بعضا منطقه برای تهدید فرضی که در این منطقه وارد می شود داشته باشیم تا بتوانیم ضعف ها و اشکالات را برطرف کنیم.

انتهای پیام/211
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار